Ph dropp!!

Ph'en har sunket til ca 3,8 i lekskarret mitt!! Hvor raskt kan jeg øke den igjen? Jeg byttet ca 20% vann nå, og da kom den opp på ca 5, burde jeg vente til i morgen før jeg bytter mer?

Nå skjønner jeg i allefall hvorfor egga ikke klekket... som jeg postet om i går...

Senket Ph forrige uke for å trigge lek på fisken, og det funket jo det, men målte ikke ph'en etter de la egg på lørdag, så den har sunket fra 5,5 til 3,8 på den tiden ennå den hadde ligget flatt på 5,5 i nesten en uke før det.

Du fikk helt rett Kjartan, det er skummelt å ligge så lavt som 5,5.....

Ser heldigvis ikke ut til at fisken bryr seg ennå i alle fall.. Det strøyk med en praktbotia, så det var derfor jeg begynnte å sjekke. Nå har jeg satt den digitale PH måleren på lekskarret så jeg har kontroll på utviklingen.
Øk den litt utover dagen, bytt en bøtte nå og en bøtte da. Om du plutselig bytter mye på en gang så blir økningen brå og det blir farlig. Øker du den med en halv grad på 1-2 timer burde du være innenfor. Men det viktigste er følge med på hvordan fiskene oppfører seg, farge, adferd og pust.
Ok, så jeg kan øke den til rundt 6 før jeg tar kvelden i dag uten at det er fare for Ph sjokk?
Fiskene viser ingen tegn til missnøye, discusparret står og renser lekskonen, rister og bukker.
Jeg har aldri hørt noe nøyaktig mål. Men er den så lav at du bekymrer deg så hev den mer. Bare gjør det sakte nok og følg med fiskene, så får du varsel når det blir for raskt.
Fisk tåler økning av ph mange, mange ganger bedre enn senkning av ph. Det er brått fall i ph som kan medføre sjokk og døden. Jeg har økt ph ganske så userimonielt ved mange anledninger, mye kjappere enn det du beskriver her, og det har overhodet ikke vært noe tegn til ubehag eller stress hos fisken av den grunn. Ikke så lenge det er opp ph går, som sagt, og ikke ned...!

Jeg brukte å blande natron i et litersmål med vann, rørte godt rundt, og så har jeg latt litersmålet stå på kanten av karet. En gang i mellom (ikke noe mer nøyaktig enn det) sånn hver gang jeg går forbi akvariet liksom, har jeg så helt en skvett av natronblandingen i karet. Jeg har dessverre aldri tatt tiden, men jeg bare følger fiskenes utseende. Så lenge de ikke viser tegn til stress og ubehag, går jeg ikke for fort frem.

Bruker du natronbikarbonat når du skal heve ph igjen nå? Eller tar du det bare i form av vannbytter med kranvann (som har høyere ph)....?
Takker for fine svar.

Jeg har økt ph med springvann som er målt til PH 7.65 i dag. Fiskene ser ut til å stortrives så da øker jeg den til jeg er opp på over 6 i allefall. Noe særlig mer klarer jeg nok ikke uten å tilsette varmtvann, da tempen i krana begynner å bli kald etter sommeren.

Jeg var egentlig ikke redd for fiskene på noe punkt, da de ikke viste noe tegn til missnøye, snarer tvert i mot. Men, jeg fikk egg på discusparret mitt på lørdagen som var, som aldrig klekket (etter over 3 døgn), noe som var rart siden de heller ikke ble hvite... Men, de klekker kanskje ikke i saltsyre
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap