Ancistrus

Hei.

Jeg å kjæresten min har nettop skaffet oss noen Ancistruser, 1 gutt og 2 jenter som går i et kar på 120L sammen med noen gule ansistruser som ikke er kjønsmodne enda.

Har hatt dem i 3 dager å gutten fant seg til rette i den ene skiferhula første dagen, dag 2 så jeg en liten klyngen med egg der inne, men jenta legger noen egg å etterpå svømmer ut noen timer før hun kommer inn igjen med flere egg, i dag er nesten halve taket i skiferhula dekket med egg (gule friske egg).

Men det jeg lurer på er hvor lenge hun gjør sånn? (svømmer inn å ut av hula med noen timer mellomrom) ser ut som er kan være oppi 100 egg der inne nå..
Virker som at hun aldri går tom for egg eller at hun hurtigproduserer masse for å komme tilbake igjen :P haha

Og en annen ting, burde jeg flytte ynglene til 18L karet mitt når faren slipper dem ut?
Eller kan de bare gå i 120L sammen med de andre?
Det er bare Ancistruser i det store (gule og brune)

Venter kjempe spent på bebbiser
Plussmedlem
Eggleggingen kan pågå over flere dager. Noen ganger er ho flere turer i hula, andre ganger går ho inn og blir der helt til ho er ferdig...

Å flytte nyklekkede yngel er alltid et sjansespill, de tåler lite den første tiden. Det du evnt kan gjøre, når hannen en klar til å slippe de ut, er å tømme hulen i et fødenett som du har i det karet de voksne er i. Da er alle vannverdier like, men de har bedre sjanser til å få i seg mat..
Okei
Men hvis jeg mater masse i karet, er det da bedre å la dem gå løst i 120L?
Eller er det fortsatt lurest å ha dem i fødeboks?
Plussmedlem
Forsåvidt aldri noe fasitsvar når det gjelder yngel.
Men om du forer masse i hovedkaret vil du jo da også forurense desto mer.... Ikke bra det heller.

Så spørs det også om du vil ha flest mulig til å vokse opp eller om du vil la naturen gå sin gang.

Lar du de gå i hovedkaret og forer nogenlunde normalt så vil en del vokse opp uansett....
Og ancistruspar er ikke akkurat kjent for å slutte å leke igjen når de først har begynt...
Vil jo Såklart ha flest mulig til og leve
Det er jo en fantastisk fisk hehe
Men har noen gule eplesnegler i karet, kan de gjøre skade på egga eller ynglene ?
Har du inredet det på noen spesiel måte for å få de til å yngle?
Vi har nettopp kjøpt et ancistrus par og håper på yngel om ikke så lenge Det ligger to huler i akvariet (180l), men så vidt jeg kan se så har de ikke benyttet seg av de enda..
Den ene hula ligger godt gjemt mellom noen røtter, og den andre ligger mye mer synlig. Men ingenting skjer...

Noen tips?

Gratulerer med yngel foresten
Bethina Sten
Okei :) Men hvis jeg mater masse i karet, er det da bedre å la dem gå løst i 120L? Eller er det fortsatt lurest å ha dem i fødeboks?

Siden Ancistrus ikke skader sin egen yngel, så er de helt trygge i akvariet sammen med de voksne. Det er ingen grunn til å utsette dem for noen fødeboks eller lite yngel-kar.

Behold dem i 120 literen, og fôr ekstra godt!
Jeg har ancistruser i en 110 liter, her yngler de uten stopp, og de fleste av yngelen ser ut til å klare seg. Setter dem ikke i noe fødekar.
Jeg fôrer litt ekstra, men deler opp mater til mindre posjoner og deler det ut over akvariet, itillegg til at de får hele "dropser".

Mvh Veronica
Tc
Har du inredet det på noen spesiel måte for å få de til å yngle? Vi har nettopp kjøpt et ancistrus par og håper på yngel om ikke så lenge:) Det ligger to huler i akvariet (180l), men så vidt jeg kan se så har de ikke benyttet seg av de enda.. Den ene hula ligger godt gjemt mellom noen røtter, og den andre ligger mye mer synlig. Men ingenting skjer... Noen tips? Gratulerer med yngel foresten:):)


Hei.
har ikke inredet på noe spesiel måte egentlig, vi inredet sånn at vi skulle syntes det var fint siden det står i stua.
vi har 2 skiferhuler som ligger under den invendige pumpa og et 2 delt skip med en stein imellom midt i karet

men dag 2 dem var der så bytta jeg en bøtte med litt kaldere vann, tror det kan ha litt og si

men her er noen bilder av hvordan karet ser ut
Tilfeldig bekjentskap
© Inge Frøyen
Reklame for plussmedlemskap