Trenger ny pumpe og lysrør

hei, skal nå sette oPP et gammelt 60 liter, og trenger ny pumpe og lysrør før jeg begynner...

men hvor og hvilken pumpe skal jeg kjøpe? jeg fåretrekker kvalitet framfor pris! trenger virkelig noen tips!
og når det kommer til lysrør har jeg virkelig ikke peiling ! har aldri kjøpt lysrør før! hvordan vet jeg hvilken størrelse og lysstyrke jeg skal ha !?

setter virkelig pris på hjelp, første gang jeg setter opp et akvarie på egenhånd ...
Det står nok i armaturet hva det tåler. Så kan du velge litt ang om du skal ha lys til planter etc. Spør i en seriøs dyrebutikk. Evt ta med deg armaturet så du får noe som passer.

Ang filter så er jeg ikke god på dette altså. Men har du planer om større kar med tiden så ville jeg ha kjøpt utvendig filter.
For filter anbefaler jeg Eheim filtere!!
Viilde
men hvor og hvilken pumpe skal jeg kjøpe?

Jeg anbefaler utvendig filter. Du kan velge Eheims rimeligere serie, f.eks. Eheim Ecco, den minste modellen.

Viilde
hvordan vet jeg hvilken størrelse og lysstyrke jeg skal ha !?

Hvis jeg ikke husker feil (har ingen 60 liters kar akkurat nå) så er det 15 watts lysrør som går til armaturet på en standard 54 - 63 liter. Dette bør du imidlertid sjekke. Innvendig i armaturet pleier det å stå en liten klistrelapp med tekn. data for armaturet, bl.a. hvilken watt-str det skal være på lysrørene (wattstyrken bestemmer også lengden på røret).

Er det Juwel akvarium, eller noe annet merke? Juwel er litt sære, og har lagd seg noen helt egne mål på både akvarier OG lysrør! Dette er sleipt, for det betyr at kunder som kjøper Juwel akvarium, og så for evig må kjøpe Juwels egne lysrør også. De kan ikke gå og velge en annen produsent eller merke på lysrørene.
Men uansett, er det Juwel akvarium og lysarmatur du har, så gjelder altså helt "egne regler" for lysrør. Du MÅ kjøpe Juwel rør.
Jeg husker ikke hvilket år Juwel begynte med dette opplegget, men det er noen år siden nå.
Oi, når begynte Juwel med dette? Jeg kjøpte en 110 liters fra Juwel for litt over ett år siden men det har standard 18watts lysrør, og når jeg kjøpte nye kjøpte jeg helt vanlige lysrør
Gode nyheter for Juwel-eiere: Ifølge Thor W. Dahl i Dahls Dyrerike for to dager siden, kommer Sylvania snart med en egen serie lysrør som er tilpasset Juwelarmaturer! Han kommer til å ha denne inne når han får flyttet alt til den nye butikken senere i oktober.

Jeg vet ikke når de begynte med det, men du ser for eksempel her at Juwel lysrørene har helt forskjellige mål ifht andre merker sine lengder.


Se for eksempel på lysrør for T5 armatur:
Juwels 24 watt er 438 mm langt.
Vanlig standard T5 er 549 mm langt.
Det står nedenfor: "Please note: the with -only for Juwel aquaria- indicated lenghts are only suitable for the special Juwel aquaria lighting. These lengths will not fit with normal T5 lights!"
Hahah, herregud så irriterende! Bare for å tjene mest mulig penger på absolutt alt!
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap