Nybegynner og nitrit problemer

Har en Tetra NO2 test,har nå i 4 dager skifta vann ut pga høy nitrit men ingen endring når jeg bruker NO2 testen,er jeg som kanskje gjør noe feil ang testen,jeg gjør bare det som står på pakke,så sammenligner jeg farge med farge karte? noen smarte kjerring råd ang får ned nitri fort?
Hvor lenge har akvariet vært i drift? str på akvarie? Hvaslags og hvor mange av hver fisk har du? Hvilken filtrering bruker du?

Mvh Stian
Det eneste som hjelper mot nitritt i nybegynner-fasen av akvarieoppstart, er å skifte vann. Det er det eneste som hjelper inntil akvariefilteret har blitt såpass innkjørt at det er tilstrekkelig med filterbakterier som kan ta seg av nitritten.

Skift ca en tredjedel av vannet pr gang, minst en gang om dagen, gjerne en gang morgen og en gang på kvelden.

Hvor lenge har akvariet vært i drift nå?
Litt over en månde i drift,ca 20 fisker 63 liters akvarium,pumpa har jeg ikke peiling på men den skulle være mer en bra nok
har skifta vann i noen dager nå,skifter alt mellom 15 og 20 liter hvern gang og litt salt oppi
Hadde bytta 50% av vannet en gang, så fulgt Mona O sitt råd videre med 30% Hadde stoppet foring til nitritt er borte på målinger Så hadde jeg kastet tetra nitritt testen og kjøpt JBL sin. Mye mere nøyaktig og "streng". Ok nivå på tetra sin = faresonen på JBL sin.
Jeg har byttet en gang 50% den første dagen,resten av dagene har jeg bytta 30%
Men skal jeg stoppe og gi di mat?
Fisk klarer seg ganske så lenge uten mat. Jeg ville stoppet foringen til nitritt ble borte på målinger. Mat blir enten igjennom fiskens fordøyelses system eller om den blir liggende uspist i vannet til avfall i vannet, noe som setter større belastning på filter og dens bakterieflora for å byte ned amoniakken til nitritt og videre til nitrat.
Så sånn sett vil det å fore mens du prøver å bli kvitt nitritt bli omtrent som å prøve å tappe et badekar mens man fyller på mere vann samtidig

Vet ikke hvor store fiskene dine er, men 20 stk i 63 liter høres ganske mye ut, og krever et meget godt filter.

Bytt vann, bytt vann og bytt vann. Stopp å fore til nitritten er borte, fiskene tåler godt noen dager uten mat, og det er bedre å ikke belaste karet mer enn nødvendig når du har nitritt.

Om du kjenner noen som har akvarium i nærheten, spør om du kan få litt filtergugge, og vask filteret ditt i dette grumset for å "kickstarte" filteret.
Nabon er en ganske så proff akvarium eier så han sa att 20 fisker går bra oppi

Men skal skjekk i ett par dager om NO2 går ned vis ikke så blir det kick start og skjekke åsen det funker

Men som sakt er jeg litt nybegynner så har ikke lært meg all info akvaspråket,så lurer egentlig på hva dere mener med amoniakken til nitritt og videre til nitrat,hva er negativt her og hva er possetivt.

Etter som jeg har skjønt så har du negative bakterier som kommer fra avføring,gammel mat osv,disse bakteriene går igjenom pumpa som har snille bakterier som dreper negtative bakterier så med andre ord att alt går av seg selv?,er dette riktig tanke?
De gode bakteriene klarer ikke å ta unna nok av de dårlige, derfor kreves det vannbytter for å gjøre jobben lettere for de gode bakteriene (mindre belastning). I ett godt innkjørt akvarium går dette som du sier av deg selv.
Da får jeg vente og se da,så detter vel NO2 ned snart tenker jeg,har fått gode råd av naboen som driver akvakjellern eller hva det heter...Tror kanskje jeg har en fisk her som skal føde om ikke så lenge,gruer meg,har ikke peiling hehe,er en Limia Norofascitia eller noe i den duren
Amoniakk er det som blir i vannet av avfallet (farlig), dette suges inn i filter, der er det bakterier som gjør om amoniakk til nitritt (farlig), så er det igjen bakterier som bryter ned nitritt til nitrat som ikke er farlig i normale mengder og det er noe plantene nyter godt av Om bakteriefloraen i filteret er for liten kan det skje at det enten går ubehandlet igjennom filter og ut som amoniakk, eller det kan være nok til å gjøre om til nitritt men ikke videre til nitrat. Da får du nitritt verdier i vannet.


Håper det var mere forståelig
Les den første delen av denne artikkelen, så vet du mye mer om hva som skjer når du starter et akvarium med hensyn på ammoniakk, nitritt, bakterier osv.

[URL=http://http://akvaforum.no/text.cfm?id=2372 Innkjøring]http://akvaforum.no/text.cfm?id=2372[/URL]

Du behøver ikke gå gjennom hele artikkelen med dagbok og fiskeløs innkjøring. Det viktigste er at du vet hva som foregår i akvariet ditt og hva som er forutsetningen for at liv kan opprettholdes i karet.
Skjekke No2 idag og den er på vei nedover og takk og pris for det tror den ligger på ca 0.8mg/l ifølge målekarte takk til alle svar og nå vet jeg mer åsen ett filter og bakterier fungerer skal kjøpe meg en 100 liters akvarium til uka og det skal kjøres godt inn før bruk men er det farlig og ha reker oppi der fra starten av eller blir det masse Amoniakk/nitritt?
Reker er nok ikke noe godt valg til et akvarium som ikke er godt etablert og innkjørt. De tåler ikke mye før de bukker under. Reker ha rent og fint vann, og helst skal karet ha rukket å få littegranne alger også før rekene flytter inn.

Kom til å tenke på noe Har du sett tv-programmene til han overlever-fyren Bear Grylls på tv? Han sier at den beste måten og sjekke om vann er drikkbart i naturen, er å se etter ferskvannsreker. Finner man ferskvannsreker i f.eks. bekken, er vannet helt trygt å drikke for da er det rent. Rekene dør fort av forurensninger, selv det minste lille snev som fisk ikke engang merker, kan utrydde en hel rekekoloni.
Det samme gjelder akvarie-dvergreker. Reker er utrolig ømfindtlige for forurensninger, og nitritt eller ammoniakk i oppstartsfasen av et akvarium tar fort kål på dvergreker.

Jeg ville sagt at akvariet bør stå i drift fullt innredet osv i minst to måneder før rekene får lov å flytte inn. Hva slags fisk har du planer om å ha i akvariet? Det er ikke så mange fisk som er kompatible med dvergreker, men det visste du kanskje...?

Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap