Om rens at et utvendig filter

Jeg har kjøpt et utvendig filter, brukt, som jeg snart får i posten. Og da har jeg forstått såpass at det må kjøres samtidig med det innvendige en periode.

Men bør jeg tømme grums fra det innveldige filteret over i det utvendige filteret?

Og stemmer det at det bare skal renses en gang i året? I springvann? Synes det er rart at det skrives rent vann, og ikke i akvarievann? det er jo vanlig for innvendige filter.

Jeg har rengjort mitt utvendige filter ved behov, har i grunn ikke vært behov enda, men ble naturlig nok anledning til det når vi flyttet sist... ikke annet enn jeg kyster noen av de verste filtrene i litt akvarievann i en bøtte, men i grunn tenker jeg ikke så mye på de filtrene så lenge dem fungerer greit og vannstrømmen er grei...
Det er umulig å si noen fast regel på hvor ofte et utvendig filter skal eller bør renses!

Hvor ofte man må rense utvendige filter, avhenger helt av akvariet - og til dels akvaristen (fôrings-raushet...) Noen akvarier er større belastning av forurensningskilder (fôring, innredning og fiskebestand) enn andre, og derfor belastes jo filteret forskjellig og intervallene for rens er forskjellig.

Jeg renser mine utvendige Eheim Pro 2224 filtere ca hver 4 til 6 måned, avhengig av hvilket kar det er. Jeg vil ikke si jeg verken overfôrer eller har for mye fisk i karene mine, men jeg har stort sett mye planter. F.eks. visne plantedeler og biter av mose osv kommer inn i filteret og råtner der.
Jeg kan se på vannet når det begynner å bli på tide med en rens, for da blir vannet litt sånn disig. Da er den hvite filtervattskiven på toppen av filtertønna så full av smuss og skitt at den ikke greier å holde på alt lenger, og begynner å slippe fra seg igjen.

Men man KAN nok vente lenger med å rense hele tønna, dersom man istedet bare åpner filteret, fjerner den hvite filtervattskiven på toppen og bytter den ut med en ny og ren en, og så lukker og starter filteret igjen. Det er som oftest den som trenger å skiftes bare. Skifter jeg bare den, kan jeg nok drøye en rens et par mnd til.
Men jeg har vel fått for vane å rense filterne med noen få mnd mellomrom, ettersom det ofte finnes yngel der inne, og det er på tide å redde dem ut av mørket Jeg holdt på å si at det "nesten alltid" er yngel der inne, men rettet til "ofte"....
Plussmedlem
Hva slags filter det er og hvor stort akvarium det er gjør det lettere å gi noe annet enn generelle svar...
Skal vi se, mener det heter fluval 450 eller 405

og akvariet er 128 liter.
Plussmedlem
Fluval har en modell 405 ja.
Driftssikre filter, enkle og gode. Min mening...
Sjekk pakningen som sitter på pumpehodet, er den dårlig må den byttes... Aquamanias har disse billig.

Med et slikt filter i en 128 liter har du GOD filterkapasitet i det karet...

Når du skal sette det sammen fukter du pakningen med vann først, da ligger den bedre. Bare ta vann på fingeren og smør på...

Filtersvampene er som vanlig med Fluval litt fine. Men i et så lite kar skal du ikke trenge å rense de ofte.

Jeg foretrekker å bruke både bioballer og keramikkrør....
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap