Sand eller grus

Hei...

Har en del Ciklider av typen heros severus.

Men jeg har grus som bunnlag.
Utifra hva jeg leser rundt omkring så trenger disse sand( fordi de renser gjellene med det)

Er det noen som kan bekrefte / avkrefte dette.......

På forhånd takk.
Sand. De fleste ciklider roter etter mat i sanda, og siler sanden mellom gjellene sine. Godt tips er biltemasand av denne typen:

Pass på at du får den groveste typen sanda som slutter på art. nr. 25
hmm...

så dvs at jeg må tappe ned karet å fylle på med sand det da??

er litt kjipt å gjøre det når det er 500 liter og jævlig mye grus oppi der....

er ikke mulig å avgrense på en måte et område med noen mindre stein og ha sand der feks???

for sand og grus sammen blir det vel ikke særlig greie på??
Tror du må bite i eplet å tømme hele greia for grus. Veldig kjipt men sånn er det bare.
Fiskene dine vil sette veldig stor pris på dette.

å putte sand på toppen av grusen vil det aldri bli noe orden på siden sanden vil sive gjennom grusen og legge seg på bunnen uansett.
Nå ser jeg ikke spesifikt om denne cikliden må ha sand i fiskebasen og jeg kjenner ikke til denne typen ciklider. Så jeg håper det kommer noen mer kyndige med svar her. Hva slags andre fisker har du da?
har i tillegg i det karet der 3 anscitrus(husker ikke om det er sånn det skrives jeg), papegøye ciklide, et par sverdrager, en leopardmalle, et lekspar med sajica, et lekspar med pallett ciklider + endel yngel fra pallett ciklidene + 3 dalmantiner lignende fisker ( husker ikke helt hva de heter)

hmm... ville vært veldig kult å slippe å tømme ned alt sammen da.....
Trenger ikke tappe av vannet
hei jeg har selv ciclider og du trenger ikke tappe av vannet for å bytte ut bunnsubstratet,(grusen til sand) bare ta ut en del av det du kan som steiner røtter og planter. fjern så grusen, og erstatt med sand. men sanden bør vaskes godt før du har den oppi når du bytter sanden på denne måten.

tips til dette er og ha en stor balje med deg ut til hageslangen og starte skyllinga. ha sand oppi baljen rot rundt i sanden slik di minste partiklene "flyter" rundt å ha gjennom strømning på vannet slik det renner over hele tiden. di minste partiklene renner da over og sanden vil ikke gromse til vannet ditt i starten. du slepper og at pumper osv blir stapp fulle av sand i starten slik som dette.

håper dette hjelper deg, har eg forklart någe så du ikke forstår eller rotete bare spør.

har selv gjort dette et par ganger, har hatt grus og sand om en annen flere ganger. alt etter hvilke fisk eg har hatt.

PS: spander heller på noen kroner extra om du kan til litt dyrere sand fra dyrebutikk, ser finere ut og blir ikke like kompakt i bunnen av karet som biltema sanden.
takk for tipset....

noen som har erfaring med å på en måte avgrense et område og ha sand på et og grus på et??

kan det fungere???
Fønker dårlig
fønker dårlig med mindre du har et fysisk gjerde mellom sanden og grusen, hvis ikke "glir" sanden inn i mellom grusen. sand er lett og flytter seg derfor lett rundt, pluss hvis ciklidene dine begynner å graver i sanden flytter di rundt på den, så litt vanskelig og lære dem at sanden bare skal være i det område du legger den.
Herosene siler ikke sand via gjellene, det er det geophagusene som gjør. Har hatt heros tidligere. Du bør ha sand da store ciklider kraver ofte litt. Men om du har en noe avrundet grus og ikke den skarpe, hadde jeg ikke giddet å tappe ned hele karet og fyllt dette opp eller byttet substrat. Du trenger strengt tatt ikke bytte kun for herosene. Mye jobb er det også
så bra!!

da lar jeg det være litt til hvertfall
Eg har ca 20% sand og resten grus. Dette er et mareritt fordi sanden sklir ut i grusen. Så må ofte nedi med håven for og sile sanden på plass igjen. Ble bedre når eg la store steier langs kanten mellom grusen og sand. Men er fortsatt litt jobb skal du ha begge deler.
Men eg e no glad i å puske nedi akvarie så går no greit. Men skal ha 100% sand etter hvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Roland Rønning
Reklame for plussmedlemskap