Stipulere mengde for......

Hei.
Har et 530 liters selskapskar som for tiden huser knapt 80 fisk.
Disse varierer selvsagt i størrelse , men jeg vil anslå en gjennomsnittsstørrelse på
ca 7 cm. Filtreringen besørges av en utvendig Eheim 2075 proIII og en innvendig Amtop 2000, (mest for sirkulasjon). I tillegg går det to Philips Tropical Aquarium Purifier (ozon) med total kapasitet på 800 liter vann i karet.

Har i det siste hatt litt problemer med at pH senker seg ned under 6. Nitrat og nitritt har også høyere verdier verdier enn jeg synes er forsvarlig.
Jeg antar at antallet fisk er i grenseland av hva karet tåler og skjønner at det er nesten umulig å si hvor mye for disse fiskene skal ha, og jeg mistenker også meg selv for å være "sjenerøs" i tildelinga av for, noe som selvsagt går utover vannkvaliteten.
Er det noen her inne som kunne antyde hvilke mengder for som burde være passende for overnevnte mengde fisk?
Varierer mellom flakfor, ciklidepellets, mallefor og hjemmelaget rekemiks. Noen ganger også agurk.

Imøteser svar med stor forventning!!

Mvh Torgeir
Det antydes vel at du mater litt vel mye, men med så store mengder fisk vil en forsikre seg at alle får. Dette gjenspeiler seg i at en til tider mater noe mye. Oftere vannbytter kan endre dine verdier til det bedre og blir også mer stabile. Med ditt oppsett (kar og mengder fisk) ville jeg nok hatt 2 vannbytter på min 30% pr uke.

Jeg for min del synes du har vel noe over hva jeg ville hatt av mengde/str på fisk. Ca 80 fisk med gj.sn str på 7 cm er ganske så tett. Antar det er trangt og lite "space" for fiskene å flytte seg på. Antar du også har noen ciklider i karet, og di liker å røre på seg
Takk for svar. :-)
som du sier svarer jeg vel langt på vei på mitt eget spørsmål, så jeg må vel innføre "fiskestopp" og et strengere foringsregime heretter.

Torgeir
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap