Rødmunnstetraer blir blekansikter.

Vel, overskriften sier det meste. Jeg har holdt på med akvarier i en del år og fått noen sjukdommer innimellom, men dette er noe nytt. Det første jeg tenkte på er jo neonsjuke, men fargereduseringen er bare på hodet, halefinnestripene er like skarpe og klare som før. Vannbytterutinene mine er greie, 30% ukentlig og jeg forer variert. Noen som har vært bort i noe tilsvarende? Jeg kan jo ikke begynne med evnt. medesinering før jeg vet hva det er.

Jon
Inaktiv bruker
Jeg har vert borti det samme, men det var bare en av dem som ble sånn. og den fisken fikk røff behandling av den 16 år gammle jenta som skulle selge meg dem.
(Fikk den gratis) Vet ikke hvorfor det ble sånn men den døde ikke så lenge etter at dem ble bleik.
Hei og takk for svar.
Rødmunnstetraene mine får langt fra noen tøff behandling så det må jo være noe annet. Akvariet ble flyttet fra Rakkestad til Oslo for et par mndr. siden, det kan jo være noen senreaksjoner på det. Jeg har jo egentlig ikke noe svar på dette og vannverdiene er helt fine.

Jon
For meg høres dette ut som en stress reaksjon, rødmunnstetra mister ofte fargen på hodet når de er stresset eller mistrives.
Ja, det høres fornuftig ut, selv om jeg ikke aner hvorfor de blir stresset. Jeg får ta noen hyppigere vannbytter, selv om det ikke er nødvendig, og se om det hjelper.

Jon
Mine blir litt bleike om jeg bruker lang tid på vannbytte, dvs hvis det er noe ekstra jeg skal gjøre med planter eller noe slikt. Men til gjengjeld blir de ekstra fine i fargen dagen etterpå. Noen ganger er de bleike etter at jeg har hatt lyset av om natten, vet ikke om det bare er "normalt" at de mister farge når det er mørkt, kanskje for å skjule seg? Har jeg lyset av i noen dager, da har de farge når jeg slår på lyset igjen men sånn generelt når de samler energi/sover eller hva jeg skal kalle det, tror jeg kanskje det er normalt at de blir litt blasse på hodet.

Så har jeg også en som er eldst i flokken, og han har alltid litt blassere farge enn resten.

Har også sett at de blir bleike om lyset står for lenge på (har glemt det av og til) og da blir de stresset og bleike.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap