Hvorfor står fiskene å snapper etter luft??

Hvorfor står flere av fiskene mine, skrått oppe i overflaten og bare står der og puster?? Hva gjør jeg galt da? De har tett med planter, kan det gjøre at de ikke får nok oksygen eller noe? det dekker hele vannflaten, må jeg ha mer sirkulasjon i vannet, har ikke så mye av det, men en pumpe i hver ende, så er sirkulasjon.

Noe annet som gjør det, er 7-10 fisker som gjør det, alle de andre bryr seg ikke..
Hva er vannverdiene dine. Det som slår meg er nitritt forgiftning ! Og det dør gjerne fisker av !
De var helt iorden for ikke så lenge siden, å har aldri vært noe med de, siden jeg startet opp med karet, men får ikke sjekket idag, for er tom, så skal på dyrebutikken imorgen.

Men er ingen fisker som er døde, har 2 som er litt røde rundt gjellene, men de har vært sånn siden jeg kjøpte de, i sommer.
Kan du beskrive hva som er helt i orden,hva er ikke lenge siden og hvilke fisker du har ?
Alle er innforbi det som er "ok" på boksene. jeg har ikke så god peiling på alt, så sjekker det mot det som viser på boksene, å alt er riktig i forhold til gh, kh, nitritt, temp, lys osv, har "vanlige" fisker, guppy, sverddragere, molly, algeetere, kardinaltetra, og de yngler som bare det, spiser, og de fleste ser ut til å ha det bra, men det er noen 3-4 som stort sett står i overflaten, og av og til noen flere, kanskje 7-10 toppen, blant de som var litt røde rundt gjellene da jeg kjøpte de, men når vi er i nærheten av karet livner de til å svømmer rundt, eller om det er mating så kommer de osv

Jeg sjekker en gang i uken, så har ikke sjekket siden helgen, da fyllte jeg også på vann. Akvariet har vært oppe i mnds vis, husker ikke når vi startet det, men kanskje i juni?
Hvilke tester bruker du ? Om du bruker strips er disse etter min mening ubrukelige;de gir ikke et korrekt resultat. Når du nevner fylte på vann - etterfylte du grunnet fordampning, eller byttet du vann ? Om du kun etterfyller grunnet fordampning, så anbefaler jeg et realt vannbytte med 30 % nytt vann ! Pr uke !
Jeg bruker de man tar dråper i, har en med strips, men skal kjøpe nye imorgen, å da skal jeg ta med meg tipset ditt om å ikke kjøpe strips Tusen takk for det, jeg skifter litt av vannet, hver gang
Begynn med vannbytter, ca 30% av vannet bør byttes daglig framover. Få sjekket nitritt iallefall.
Ok, da skal jeg gjøre det imorgen Tusen takk skal dere ha!
dodge2
Jeg bruker de man tar dråper i, har en med strips, men skal kjøpe nye imorgen, å da skal jeg ta med meg tipset ditt om å ikke kjøpe strips :) Tusen takk for det, jeg skifter litt av vannet, hver gang :)

nde
JBL sine dråpetester er de beste.Fås kjøpt eksempelvis her : http://webzoo.net/default.pl?showPage=465 Nitritt test er et must, og i et nystartet kar er ammoniakk test også nødvendig. Bytt ca 30 % av vannet hver uke, og du er noenlunde i rute. Har du derimot en nitritt topp nå, må du bytte vann så ofte som nødvendig for å få denne ned om fiskene skal ha en mulighet.
Nå ble det et sabla rotete innlegg, men kopier web adressen og du er på plass
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap