Belysning utenfor akvariet

Hei,

Driver og skal igang med mitt første akvarium. Har lest endel her inne om både det ene og det andre (masse bra info her). Lurer litt på belysning i rommet som akvariet skal stå i. Det står jo at lys i akvariet bare bør være på 10-14 timer, så la oss si fra 7 om morran til 9 om kvelden. Men hva da med lys utenfor akvariet når det inne i akvariet slukkes. Må man da også slukke taklys og andre lys når fisken tror det er kvelden, eller påvirkes de ikke så mye av hva som skjer på utsiden av sin lille verden ?

-OleBV
Har du karet i stuen foreks. så trenger man ikke å slukke lyset kl. 9 vis det er da lyset i akvarie går av. Men så lenge det er helt mørkt noen timer i døgnet går det bra
Det er jo heller mer naturlig om de får litt lys inn før det blir helt mørkt, i naturen kommer jo skumringen før det blir mørkt
Men tror ikke det er noen ting som beviser at det ene er bedre en det andre. Men selvfølgelig vis du har det et sted der du ikke er så mye så er det bare å slukke lyset og selvfølgelig omvendt vis du har det i stuen foreks.

Men fiskene bryr seg om ting utenfor akvariets fire vegger Fisken kan bli reddere og stresset vis du har akvariet et sted der du går forbi hele tiden

Håper dette hjalp litt
Jeg har stua full av akvarier, og jeg har moonlight på alle sammen for å liksom få en noe mykere overgang til natt enn bare å la det bli kølsvart med en gang. Det virker da også som om fiskene roer seg på en mer "harmonisk" måte enn da jeg ikke hadde det. Dessuten er det stilig å se på
De påvirkes nok til en viss grad, men har lagt merke til at noen arter er langt mere aktive når f. eks. lyset i rommet er på og ikke akvarielyset....
"10-14 timer" : Den nedre delen av denne skalaen er å foretrekke for å ikke gi algene altfor gode vekstvilkår.........
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap