Krøll med posten ved import

Jeg er før kjøpt meg noen algekuler på ebay. Har alltid fått de uten problemer, men i dag fikk jeg melding fra posten om at jeg må legge med sunnhetssertifikat stemplet av mattilsynet. Hva skal jeg gjøre? De blir snart sendt i retur eller så vil de sikkert bli ødelagt for det tar lang tid og da taper jeg uansett penger.
Det er ingenting du kan gjøre, egentlig. Dessverre. Det er et lovverk som sier at planter må ha sunnhetssertifikat ved import/innføring til Norge. Det gjelder hageplanter iallefall, det vet jeg. Det er de som har dyrket planten i hjemlandet dens som må utstede dette, og som oftest koster det sertifikatet penger.

Du kan høre med norske tollpost om den regelen ang. krav om sunnhets-sertifikat ved innføring av planter, også gjelder akvarieplanter som skal leve under vann. Kan hende de ikke vet at det er akvarieplanter de har åpnet og sett når de har tatt stikkprøve. Akvarieplanter sendes jo bare fuktige og våte, ikke i vann.

Har du fått gjennom planter uten å bli stoppet tidligere, er nok det mest flaks.
Var som søren det da. :/ Jeg leste innpå akvaforum en annen tråd tidligere at det ikke var noe problem, men da var det ikke rett... Får bare si at algekulene mine er tapt. Hvor kan jeg få tak i nye billige, samt en god porsjon med javamose? Trenger sårt noe til de nye rekene mine.
Ikke gi helt opp ennå. Hør med dem for sikkerhets skyld. Står vel et tlf nr i brevet du fikk, evt også en email-adresse?

For som jeg nevnte ovenfor; det kan hende det er andre regler for planter til akvarium. Og at de altså ikke var klar over at det er AKVARIEplanter som er i pakken
Det jeg prøver å si er at det kanskje er to ulike sett med regler for vannlevende og landlevende planter!

Jeg leste det regleverket der en gang på en eller annen offentlig nettside, men husker overhodet ikke hvor :p Men jeg har liksom et sted fjernt i bakhodet en følelse av at det er noe som er annerledes med regelverket for vannplanter... men kanskje jeg bare har drømt det? :p

Uansett; send dem email og si fra at det er vannlevende planter til ditt private akvarium! Spør om samme regelverk gjelder der som for f.eks hageplanter.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap