Co2

Plantene ser litt tafatte/pjaskete ut, da er det vel kanskje dårlig med Co2?

Hva lønner det seg å bruke for å få opp Co2-nivået?
Flytende? Tabletter? Tetra's CO2-Optimat?
Ikke nødvendigvis. Kan være lite næring. Co2 hjelper på veksthastigheten, men om plantene er tynne og pjuskete tror jeg heller du bør se på plantenæringen.

Hva bruker du av plantenæring? Hvor stort kar, mengde lys og vannbytterutiner?

Av co2-alternativene du nevner, ville jeg brukt flytende. Happy/Easy carbo el.l. Funker som ei kule. Men ikke uten næring, og nok lys... Ting henger sammen.
Har et nystartet kar på 120 liter (stått i litt over en måned)
Hadde i fisker for første gang i går, 7 stk Otto.
De ryddet kjapt opp i brunalgene
-så våknet til et ryddigere/renere kar i dag... Så de gjør virkelig jobben sin
Anubisen(?) ser ut til å trives, men resten av plantene er som sagt litt pjuskete.
Råtner vekk? + en plante ser ut som den blir spist på?
Har sett en liten snegle... Kan d være den som gjør slik skade?
(Kan legge ut bilder i morgen/ senere i dag.)

Av tilsetningsstoffer hadde jeg i Tetra InitialSticks i sanden når jeg satte ned plantene og har brukt litt Tetra PlantaMin ved delvannbytte. -som jeg har gjort med ca 2 ukers mellomrom.

Hvilke tilsetningsstoffer bør jeg egentli ha i?, sånn generelt...
Jeg bruker ikke annet enn salt-tabletter (som jeg har kjøpt i løsvekt hos Tropehagen Zoo)
Og filterbakterier fra pumpa til ei venninne, som jeg hadde i ved oppstart.

Vannverdiene mine er:
Ph: 7.5 (som godt kan være litt lavere, siden jeg har tenkt å kjøpe Apistogramma'er)
dH: 4
Kh: 2
No2: mindre enn 0,3 (Tetra test)

Nå har Otto'ene levd i 6 dager og ser ut til å ha d veldi bra
Anubisen trives fortsatt og en annen plante jeg har kommer det nye blader på
Det samme gjør det på den Røde sverdplanta mi...
Men det er den som er så stygg, se bildene.
De "gamle" bladene, som var på planten når jeg kjøpte den for 2 ukers tid siden blir bare styggere å styggere. Dårlig vannkvalitet? Co2? Eller den lille snegla jeg har sett?
...men som sagt, de nye bladene som kommer ser friske å fine ut
Når d kommer til lys,
så har jeg to lysrør, som fulgte med akvariet.
Vannbytte har jeg gjort me ca 1.5 ukers mellomrom.
Rundt 30 liter hver gang.
Hei.

Hvis plantene er nyplantet i akvariet og er kjøpt i butikk vil som regel de fleste bladene bli byttet ut med nye i løpet av den første tiden. Dette da plantene som regel dyrkes over vann og må tilvennes livet under vann. De nye bladene som kommer opp er tilpasset livet under vann.

Før du begynner å investere i dyre lysrør, co2 løsninger og vanntilsetninger bør du bestemme deg for hva du vil. Hvis du ønsker å satse på planter kan du gjerne bruke penger på dette. Vil du derimot ha et pent selskapsakvarium med litt grønt som supplement til fiskene - bruk heller pengene dine på planter som er tilpasset dine forhold (les - enkle planter med lavt lysbehov)

Hvis du dog ønsker å gå videre kan dette være noen av tingene du kan se på:
- Mangel på riktig lys
(for et planteakvarium prøver man å tilstrebe et så naturlig lyssjikt som mulig - dvs et lysspekter mellom 4000 og 8000 kelvin.)
Hvis man ønsker sterke, sunne planter skader det ikke å skifte lysrør ca hvert 1 år.
- Mangel på næringsstoffer - i et godt befisket akvarium produserer fiskene stort sett de næringsstoffene som selskapsakvariumsplanter trenger. Har du derimot planer om et akvarium med fokus på planter vil det være behov for å tilsette gjødning. søk opp og les om PMDD på nett for et fullverdig næringstlskudd.

Lykke til med nytt akvarium - håper du får plantene til å trives etterhvert!

Anders
Foreløbi så er det mest planter å lite fisk, kun de 7 Otto'ene.
Men har tenkt at d skal bli et type sør-amerikansk selskapsakvarie.
...men selv om jeg skal ha fisk, så vil jeg jo at plantene skal trives og se fine ut også

Men heldigvis så er det tydeligvis ikke værre enn at det er de gamle bladene som takker for seg.
Pff... Da slipper jeg å stresse sånn
Takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap