Passer dette objektivet til fiskefotografering? (side 2)

Plussmedlem
Rita Revestrek
Jeg har dette [URLBLOCK1] og er kjempefornøyd med det :)


Og bildene dine burde da være anbefaling god nok.....
mona o
"IS" står det ikke for "intern stabilisator" eller noe slikt (inne i linsen)? Så små rystelser blir eliminert og man får bedre bildekvalitet? Er det virkelig noe i det, eller mest "tull"? Merker man at man har "IS" i objektivet egentlig? Det er vel en bra ting å ha da, hvis man har litt dårlige skuldre som meg?


Jo, "Image Stabilizer". Det er helt klart en stor fordel ved makrofotografering, med mindre du bruker stativ og ekstern utløser.
Fart66
close up filter ville jeg ikke anbefale, det er et billig men ikke særlig egnet til fiskegofografering, de stjeler en del lys i tillegg til det lyset linsa selv trenger.


En liten korreskjon av meg selv, gode close up filter stjeler ikke lys i tillegg til det linsa selv trenger.

Men derrimot mellomringen som jeg anbefalte trenger mer lys.

Beklager rota litt der.


RHD
mona o
[QUOTE=Fart66]Regner med at det er to forskjellige 100mm macro linser fra canon du ser på prisen da. Det dyre er Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM og det til rundt 4000 kr er Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro. Det dyreste er den nyeste 100mm macroen til canon.

Å, de to objektivene så helt like ut for meg...? Prisene var hos hhv NetOnNet og JapanPhoto.
Men jeg ser nå at det er en liten forskjell, og det er den "IS" i linsens navn.

"IS" står det ikke for "intern stabilisator" eller noe slikt (inne i linsen)? Så små rystelser blir eliminert og man får bedre bildekvalitet? Er det virkelig noe i det, eller mest "tull"? Merker man at man har "IS" i objektivet egentlig?

Det er vel en bra ting å ha da, hvis man har litt dårlige skuldre som meg?
Men er det verdt 3000 kr ekstra, mener jeg?

Nei. Spar de 3000 kronen. Du hadde vel ikke IS på ditt forrige objektiv ? Mange knall bilder som du la ut i tråden din.
Kansjke kjøpe et stativ ? Fjernutløser koster ikke mye heller
Rita Revestrek
Jeg har dette [URLBLOCK1] og er kjempefornøyd med det :)


Jeg satte det objektivet på ønskelisten min i år, og har snappet opp små rykter om at det kanskje vil ligge et sånt under juletreet til meg i år! Det var det eneste jeg hadde på ønskelista mi, så det så!
Plussmedlem
Jarle F
Kansjke kjøpe et stativ ? Fjernutløser koster ikke mye heller


Så i en annen tråd at du har Canon 400? Isåfall får du infrarød fjernutløser til noen få hundrelapper....
Funker helt greit og sammen med stativ gir det mange muligheter. Eneste er at du må stå et eller annet sted foran (eller skrått foran) kameraet for at det skal fange opp signalet....
Inaktiv bruker
Jeg har et Sony A330 med Sigma 70-300mm Macro-telezom objektiv.
Synes det er elendig til macro fotografering.
Er det noe jeg gjør feil?
Plussmedlem
Spock
Jeg har et Sony A330 med Sigma 70-300mm Macro-telezom objektiv. Synes det er elendig til macro fotografering. Er det noe jeg gjør feil?


Det du har er IKKE et macro-objektiv. Det er et zoom-objektiv med en dårlig macro-funksjon. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt med et ekte macro...
Antar at ditt objektiv er det samme som også selges til Canon (bare annen fatning) og det er et billig objektiv med store begrensninger...
Inaktiv bruker
hm, da lurte de meg på Elkjøp. -_-
Det duger til og ta blide av ting som står i ro.
Ikke for å være negativ, men hva skal du med dette når man slutter med hobbyen?? Det er helt ok å diskutere fototeknikk, men gå ikke i den fella å bli med "forum entusiamsen" stikk fingeren i jorda og tenk hva man skal bruke det til.
Bjarne, tidligere moderator her er vel en av de beste akvarie fotografene her og jeg jeg vil påstå; det han fikk av bilder med sitt kompaktkamera, altså ikke speilrefleks med heavy makro, det vil nesten ingen her inne makte med makro og speilrefleks.

Av oss amatør fotografer er 80% av kvaliteten bilder skal få, personen bak kamera. Man må lære seg fotografering, enkelt og greit.
Som sagt, litt finger i jorda er aldri dumt.
God fotojakt
Plussmedlem
Svein Antonsen
Av oss amatør fotografer er 80% av kvaliteten bilder skal få, personen bak kamera. Man må lære seg fotografering, enkelt og greit. Som sagt, litt finger i jorda er aldri dumt. God fotojakt


For en proff er 80% av kvaliteten personen bak kamera. For oss amatører gjør en god linse himmelvid forskjell. En god kontra dårlig linse gjør at man kanskje slipper begynne stille ISO, blender, lukker, hvitbalanse, styre med blitz osv...
milo
[QUOTE=Svein Antonsen]Av oss amatør fotografer er 80% av kvaliteten bilder skal få, personen bak kamera. Man må lære seg fotografering, enkelt og greit. Som sagt, litt finger i jorda er aldri dumt. God fotojakt


For en proff er 80% av kvaliteten personen bak kamera. For oss amatører gjør en god linse himmelvid forskjell. En god kontra dårlig linse gjør at man kanskje slipper begynne stille ISO, blender, lukker, hvitbalanse, styre med blitz osv...

Det var akkurat det svaret jeg var redd for at jeg fikk, snarveier, kanskje det hadde vært et poeng å lære seg fotografering først, regner jo med at forografering skal være morsomt og for din egen del. Det er hyggelig å vise andre akvarister et fint bilde, men det kunne du ha fått ved å lære deg fotografering med et kompaktkamera først og var dette kjempegøy, skjøp deg et heavy makro fra 3-6000 kroner. som sagt viser til bilder fra Bjarne
Men for all del, løp og kjøp
Svein
Jøss, er du noen form for selvutnevnt akvariefotograferings-politi, eller...? Sitter her og dirigerer og forteller folk at de ikke "får lov" å kjøpe seg dyre linser? Hvorfor skulle NOEN overhodet ha noe med hvilken prisklasse og hva slags objektiver jeg eller noen andre her bruker på kameraet og øver seg med?

Tror det er du som skal stikke fingeren i jorda og kjenne etter hva du faktisk har noe med, jeg.
Plussmedlem
Noen ganger er det nettopp snarveiene som gjør at man kommer fram, Svein... Og det er de snarveiene som gjør at mange i det hele tatt gidder å begynne å ta bilder og kanskje etterhvert LÆRE seg foto slik at de avanserer.
Derimot tror jeg ikke det er mange som gidder å bruke flere hundre timer og tusenvis av bilder på å lære seg noe de mest sannsynlig ikke har bruk for å kunne likevel.
milo
Noen ganger er det nettopp snarveiene som gjør at man kommer fram, Svein... Og det er de snarveiene som gjør at mange i det hele tatt gidder å begynne å ta bilder og kanskje etterhvert LÆRE seg foto slik at de avanserer. Derimot tror jeg ikke det er mange som gidder å bruke flere hundre timer og tusenvis av bilder på å lære seg noe de mest sannsynlig ikke har bruk for å kunne likevel.


Det var det som skapte min fotointeresse, 1000 vis av bilder med kompakt kamera, men nok om det, folk må få bruke pengene sine akkurat som de vil, skulle bare mangle.
Lykke til, ser frem til masse gode bilder.
...... og et lite ps til min kjære fru Opland, forumet er åpent for meninger og diskusjoner, det er vel du den første til å underskrive på, eller )) Lykke til med makroen din.
Svein
Plussmedlem
Det din kjære fru Opland reagerte på var jo at du opptrådte som om din mening og din måte var den eneste riktige... Og da må man også tåle å bli svart litt krasst. Og jeg vil også påstå at noen av de som har svart tidligere i denne tråden er blant de desidert BEDRE akvariefotografene i Norge, med stor kompetanse på nettopp denne type foto....
Selvfølgelig er det åpent for diskusjoner og meninger, men da bør man heller ikke se ned på de som har en annen mening enn en selv.
milo
Og jeg vil også påstå at noen av de som har svart tidligere i denne tråden er blant de desidert BEDRE akvariefotografene i Norge, med stor kompetanse på nettopp denne type foto....

De er flinke, ja, men det finnes mange der ute

Sjekk fiskebildene på Sveins hjemmeside; det er bilder det!
Plussmedlem
Janne
[QUOTE=milo]Og jeg vil også påstå at noen av de som har svart tidligere i denne tråden er blant de desidert BEDRE akvariefotografene i Norge, med stor kompetanse på nettopp denne type foto....

De er flinke, ja, men det finnes mange der ute

Sjekk fiskebildene på Sveins hjemmeside; det er bilder det!

Tviler ikke på at han er dyktig, tviler heller ikke på at det finnes de som er enda mye dyktigere. Men han trenger ikke svare som om det kun finnes 2 måter av den grunn, nemlig hans måte og feil måte. Som med alle hobbyer og interesser så er det den sikreste måten å skremme bort folk på.
Dette ble etterhvert en interessant diskusjon. Jeg kjøpte sammen med barnebarnet mitt en Canon EOS 550 som primært hun skulle bruke fordi hun ser ut til å utvikle en god sans for billedkomposisjon, men som jeg av og til skulle ta noen bilder av akvarier og fisk med.
Ante ikke noe om fotografering, kjøpte derfor også det jeg trodde var lurt, men som viste seg å være en zoom linse og ikke lurt for meg (men nok for barnebarnet). Har tenkt på hva som skulle til for å ta bedre bilder og har jo sett info om makro. På den annen side ser jeg jo også bedre bilder enn mine tatt med både mobiltelefon og kompaktkamera. Så da er jeg vel der Svein er, det er hva som befinner seg bak kameraet som er viktigst, ikke det som stikker frem foran, på kameraet.

Tror mange har det som jeg, tror at det er utstyret som ikke er godt nok, men kvier seg for å bruke 5 - 10 000 kroner for å ta noen bilder nå og kanskje om et par tre år ikke bruke det mer. Det skremmer nok noen av oss fra å prøve i første omgang og det er jo dumt.

Kanskje Prøysen var inne på noe i visa om lørdagsfrieri og sykkel: "Er du litt halvrar og går der å hangle, og fremdeles trur det er sykkel du mangle, så kan du få kjøpt en ta meg".

Det var ikke utstyret som var utslagsgivende der heller.
Hmmmmm
Skal ikke blande meg inn i diskusjonen.....
Etter en sjekk på HW.no(prisguide) fant jeg at objektivet du(Mona) først henviste til har filterdiameter på 58mm(for closeup-filter), det samme som Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM og din 18-55mm(trolig med IS) har. Husk bare at ditt kamera har Crop på 1.6, dvs at også nærgrensen ganges med 1.6 i tillegg til brennvidden.
Det billige objektivet vil fungere godt til makro med mellomring fra Canon/Kenko. Andre objektiver som trolig vil fungere mye bedre (med mellomring) til makro er Canon/Sigma 50mm med f1.4, en del dyrere, men gir langt bedre makrobilder i tillegg til landskaps-/inne-/portrett-(?)/natt-bilder. Hvis valget står mellom de to 100mm'ene fra Canon bør du sjekke IS-testen fra Bob Atkins. Med stativ vil den billigste være nesten like god.
Slenger med to andre nyttige tester/linker : Extension Tubes for Macro Photos og Bokeh-test.

PS ! I min idiotiske iver etter å oppgradere fra kompaktkamera til speil-refleks har jeg bestilt Canons 50mm f1.4 og 100mm f2.8 makro(uten L og IS) som en start, til tross for at jeg enda ikke har kjøpt kamerahus....
Slå den !!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap