Syk discus please hjelp meg :(

Hei!

Først vil jeg legge til litt info om fisken.
Igår kjøpte jeg 2 fantastiske Discus som jeg selv synes er noen av de vakkreste jeg har sett.

Jeg har et lekspar fra før, men disse har jeg flyttet over i det andre 180L karret da jeg self prøver å få de i lek.

Tilbake til de 2 nye fiskene....
Bare timer etter jeg har fiskene i akvariet, starter de også med å leke!
Leken går ikke så veldig bra da hannfisken spiser alle eggene så snart de kommer ut av hunnen.
Hunnen legger eggene, og hannen følger pent etter i samme tempo (men spiser de).

Jeg tenker som så at jeg kan ikke forvente at dette skal klaffe samme dag som de havner i karret, og jeg vil at de skal komme inn i hjemmet en periode før jeg starter med lek på disse også etterhvert.

På morgen idag titter jeg inn i akvariet, og ser at den ene fisken ikke ser så bra ut!
det visker som den er ekstra rolig og kanskje gjemmer seg litt.
Jeg legger ut bilder fra i går og idag av fisken/fiskene.

Det ser ut som det er et slags slim som har klumpet seg litt til finnene.
Har noen noe ide om hva dette kan være?
Jeg gjør ALT for å få denne fisken frisk igjen uansett om det koster meg 10.000 kroner!

Please hjelp meg!

Håper noen som har peiling på Discus kan svare sikkert på hva det kan være.

Mvh

Christian

Gjellemark som slimer rundt på finnene ?
Hei!

Jeg opplevde det samme på min discuser da jeg hentet de.
Jeg fikk samme belegget på mine discuser, men det forsvant etter et par dager.
Det virker som det er noen diskus kan få hvis de blir stresset, foreksempel ved flyting.
Jeg ville latt det gå et par dager for og se om det bedrer seg.
Det gjorde det på minne.

Mvh TomEirik
Tviler på at det er gjellemark, det er nok en eller annen bakterieinfeksjon eller noe fisken har reagert på under flyttingen da jeg kjøpte de.

Det jeg har gjort, er å isolere den syke fisken i et 180 L akvarie hvor jeg har dosert med JBL FUNGOL.
I Tillegg til dette, har jeg tilsatt ca 2 måleskjeer med akvariesalt i vannet, og skrudd tempraturen opp fra 29c til ca 32.

Tenkte jeg skulle la dette gå til i kveld, så bytter jeg ut vannet og medisinerer med eSHa 2000 (takk for tipset Jarle)

Eneste som er dritt, er at jeg var ikke klar over at bakteriene i filteret blir muligens nå helt ødelagt da jeg ikke viste at dette tok knekken på filterbakteriene.
Hadde jeg brukt eSHa 2000 først....

Men hvordan bør jeg nå gå frem da jeg har både ødelagt vann/filterbakterier med salt og JBL FUNGOL?

Eneste alternativet jeg ser da, er at jeg tømmer hele karret, renser filter, fyller karret med vann som holder 29-30c, har oppi fisken, medisinerer med eSHa 2000 og håper på at fisken overlever selv om filteret ikke fungerer optimalt?
Kanskje holde øye med nittrit gjevnlig da det kanskje kan blusse opp?

Det bør vell ikke være noe problem selv om filteret ikke funker skikkelig da Discus krever friskt vann hele tiden uansett, så hvis jeg bytter 30-40% vann hver dag, så burde jo teoretisk sett ikke vært behov for noe filter i det hele tatt (uten om litt sirkulasjon self) ?
vil bare legge til at jeg forstår at filter er et must
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap