Mine fisker og akvarier (side 9)

Her har jeg git Daphnia magna til mine Heckel Discus og dette likte de godt. De stresset rundt i akvariet for å nappe til seg de 4 - 5 mm store dapninene. Som nevnt har jeg satt opp en 80 liter med en podning Daphnia magna og kulturen ser jeg etter knapt en uke er godt i gang. I går da jeg hadde i mer gjærvann så jeg mye nyfødt nauplier. Jeg har som nevnt tidligere 2x100 liter kar som også skal settes opp for Daphnia magna. Jeg skal få til slik produksjon at jeg kan fore mine VF Discus 1-2 ganger pr uker med levende Daphnia magna.

Jeg har 2 kar og en 200 liters tønne for Daphnia pluex.

Nå prøver jeg også å sette opp flere kar for dyrking av moina, det kar jeg prøvde å pode med moina er alt dødt, dette fordi vannet var nok for feskt. Når det tappes i fra kranen bør det stå minst 2 - 3 uker før man poder kulturen med moina eller daphniner. Den siste jeg prøvde å sette opp hadde vannet stårr bare 5 - 6 dager.
Har prøvd å holde daphnier selv, men de dør ut sakte men sikkert, så jeg er ikke helt fornøyd med resultatene mine her enda.

Hvordan holder du dine? Jeg har begrenset med plass og går det da ann å benytte 30l kar til dette eller blir det for smått? Benytter du luftestein eller noe oppi? Hva med grøntvann som for eller er det tørrgjær som er tingen?

Grindal/Whiteworms har jeg foret en del med og disse kulturene har jeg klart å holde i live.... Men jeg må prøve meg på Daphnia igjen...
Lars Jamne
Har prøvd å holde daphnier selv, men de dør ut sakte men sikkert, så jeg er ikke helt fornøyd med resultatene mine her enda. Hvordan holder du dine? Jeg har begrenset med plass og går det da ann å benytte 30l kar til dette eller blir det for smått? Benytter du luftestein eller noe oppi? Hva med grøntvann som for eller er det tørrgjær som er tingen? Grindal/Whiteworms har jeg foret en del med og disse kulturene har jeg klart å holde i live.... Men jeg må prøve meg på Daphnia igjen...


Da jeg kjørte med luftfilter i karene død også min daphiner nesten ut. Nå står de i et rom med ca 20 - 22 grader uten noe form for luftin med lyset på døgnet rundt og produksjonen er meget god.
Små kar 10 - 30 liter kan godt benyttes, setter du opp flere 10 litere kan du etter tur høste fra disse med et intervall tilpasset produksjonene. Jeg kjører med akvarier opp til 100 liter fordi jeg oppdretter ikke småfisk for øyeblikket og karene er ledig. Jeg tror at det ideelle har vært en hylle med 7 - 14 x 10 litere hvor den første rekka på 7 akvarier er i produksjon. De neste er under oppsett og høstes av nå produksjonen går ned og den andre rekk settes opp på nytt.
Det er lagt ut Symhysodon Fachjournal 2010/2011 som fritt kan lastes ned av alle og viser de siste nyheter innen Discus i 2010/2011.
Teksten er på tysk, men med en ordbok er det mulig å hakke seg igjennom teksten.
I slutten av rapporten er det en artikel om polakken Andrzej Nowicki sine S. Discus, Heckel Discus oppdrett i bilder og tekst.
Takk for tipset, skal sette opp noen 30 liters kar i romjulen så får jeg se om jeg klarer å få tak i noen startkulturer når karene har godgjort seg en god stund. Tenker jeg prøver meg på Dvergdafnier (Ceriodaphnia dubia) - ypperlig fôr til Dvergtannkarpene og Stjernedanio gruppene mine.
Lars Jamne
Takk for tipset, skal sette opp noen 30 liters kar i romjulen så får jeg se om jeg klarer å få tak i noen startkulturer når karene har godgjort seg en god stund. Tenker jeg prøver meg på Dvergdafnier (Ceriodaphnia dubia) - ypperlig fôr til Dvergtannkarpene og Stjernedanio gruppene mine.


Den kunne jeg godt tenke meg en podning av. I mai er det mulig å sende daphniner i posten så da kunne vi utveksle podninger.
Et bytte til våren må vi kunne få til, da bør jeg jo klare å få opp kulturen litt… Disse blir bare 1mm og da burde de jo kunne fungere fint som yngelfôr til discusene dine.
Lars Jamne
Et bytte til våren må vi kunne få til, da bør jeg jo klare å få opp kulturen litt… Disse blir bare 1mm og da burde de jo kunne fungere fint som yngelfôr til discusene dine.


Jeg har moina, daphnina magna og pluex så bare tak kontakt i mai. Dverg daphninaen er så liten at den dekker behovet for artemia om man har nok kulturer og den har mye høyere næringsverdi enn artemia. Så dette lover bra
Vf discus flyttet
I dag flyttet jeg Rio Uatuma paret til 540 karet til høyre på bilde. I karet til venstre ble Rio Nahnumda og Rio Ararie Discusene flyttet til. Jeg holder på å sette opp et 540 kar til, men disse røttene jeg kjøpte tidligere flyter som korker.
Vf discus flyttet
I dag flyttet jeg Rio Uatuma paret til 540 karet til høyre på bilde. I karet til venstre ble Rio Nahnumda og Rio Ararie Discusene flyttet til. Jeg holder på å sette opp et 540 kar til, men disse røttene jeg kjøpte tidligere flyter som korker.
Den komplette teksten til innlegg 169
I dag flyttet jeg Rio Uatuma paret til 540 karet til høyre på bilde. I karet til venstre ble Rio Nahnumda og Rio Ararie Discusene flyttet til. Jeg holder på å sette opp et 540 kar til, men disse røttene jeg kjøpte tidligere flyter som korker. Det ser ut til at jeg må få tak i noen blylodd for å holde disse røttene ned.
Før flytting slo jeg av lyset i noen timer slik at fiskene falt i søvn det er så mye bedre å fange opp søvnig Discus som da blir mindre stresset og med mindre mulige skader. Nå en halv time etter flytting svømmer de rundt i akvariet for å bli kjent med det. De kan også see inn i nabokaret til de andre Discusene.
Vannet i begge karene har stått lenge ca 2 måneder og pH er regulert ned til 6 og ledningsevnen ligger på ca 90 mikrosimens. dH og kH er mindre enn 1.
Akvariene filtreres av utvendige Eheim filtre med torv poser samt at det er egen store svampluftfilter i akvariene. Temperaturen er regulert til 29 grader celsius. Belysningen er dempet og det er to store røtter i hvert akvarium som sammen med torva gjør vannet humusrikt.
På bilde skimtes over akvariene 1x270 og 2x250 kar som benyttes til beredning av skiftevann. På motsatt siden har jeg 6x160 som benyttes til samme formål. Om de blir lek og unger kan disse karene benyttes som oppvekst kar for Discus ungene.
Hos mine Heckel Discus er det en del uro blitt. To av de største har hele tiden vist interesse for hverandre, nå har de begge begynt å jage unna de 6 andre og jeg ser at noen av dem trives ikke lengere. Jeg skal gjøre rein nabokaret hvor Rio Uatuma paret gikk og begynne å flytte over de som disse to driver å støter på. Så det blir en fint gjøremål i jula.
420 karet som står i kjellerstua er nå under tømming og skal flyttes til akvariebua, muligens før jul. På den plassen skal jeg sette opp et bord for fotoakvarier, og det blir neste prosjekt.
God Jul
Jeg får ikke så mye tid fremover på å skrive i tråden pga jula. Håper dette bilde fra 2008 er til inspirasjon med Alenquer pare og beitende unger.

God Jul!
Om discus kan man med rette si at de gir av seg selv for avkommet! Her har mange homo sapiens endel å lære.

God jul og takk for mange lærerike og interessante innlegg.
Hilsen
Sigmund
Hei Bjornik.
Det skal du ha: Du har fått meg til å vurdere å begynne med discus De du viser bilder av er bare å sikle etter. (Men etter mye vurdering fant jeg ut at det blir for komplisert her jeg bor).
Uansett: God jul til deg og dine
530
Om discus kan man med rette si at de gir av seg selv for avkommet! Her har mange homo sapiens endel å lære. God jul og takk for mange lærerike og interessante innlegg. Hilsen Sigmund


Takk for hilsen og God Jul.
Kristin T- Shiramor
Hei Bjornik. Det skal du ha: Du har fått meg til å vurdere å begynne med discus :-) De du viser bilder av er bare å sikle etter. (Men etter mye vurdering fant jeg ut at det blir for komplisert her jeg bor). Uansett: God jul til deg og dine :-)


Discus er ikke så komplisert om man får fatt i fisk uten gjellemark og andre parasitter. Jeg håper på lek og unger av VF Discus, det er det som er mitt mål. Man må være meget tålmodig med disse fiskene og en dag tror jeg at jeg lykkes.

Likevel er det mye dårlig Discus blandt de akvarievarianter som selges og mest sannsylig har de fleste gjellemark og det er dette som er i ferd med å ta knekken på Discus interesse blandt akvarister. Det er så få som har parasitt fri Discus til salgs.

Til min store overraskelse er det blitt uro blandt de VF Heckel Discusene jeg kjøpte i Oslo i høst. Det ser ut til at de er i ferd med å danne seg et par og jeg må nå begynne arbeide med å skille ut fiskene å sett de i to kar, disse to er litt tøffe mot de andre.

Takk for Jule hilsen og God Jul til dere på Frøya.
God jul og godt nyttår
Med bilde av en Apistogramma agassisii Hann sender jeg en God Jul og Godt Nyttår til dere alle.

Hilsen

Bjørn Johan Kirksæther
Rio uatuma paret
Det har ikke skjedd noe annet hos Rio Uatuma paret at de nå ofte står bak røtter eller terrakottapottene. Jeg se tydelig spor på ei rot de har stått reingjort. Det er nå fred og harmoni fiskene i mellom og jeg har i lengere tid sett at genitalpapillene er blitt synelig igjen. Det er tydelig å se at de trives i 540 karet, men de har ikke stor lyst til å spise mye og dette er typisk når homonene begynner i herje i kroppen til fiskene.
Her har jeg nettopp foret mine Heckel Discus med dapniner fra en av mine kulturer. Disse dapninene er fra 2 - 5 mm og tydelig nam nam hvor de fyker rundt i akvariet og snapper og snapper daphniner. Jeg har satt opp 2x100 liter for dyrke mer av Daphnia magna slik at jeg kan fore 1 - 2 ganger pr uke.

Godt Nyttår

Hilsen

Bjørn Johan Kirksæther
bjornik
Det er tydelig å se at de trives i 540 karet, men de har ikke stor lyst til å spise mye og dette er typisk når homonene begynner i herje i kroppen til fiskene.


Kanskje man skulle ta en hormonkur nå etter julematen, high carbo/high fat har ikke gått sporløst hen over undertegnede

Takk for lærerike innlegg i 2011, og godt nytt år.

Hilsen Sigmund

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap