Vietnamese multi banded zebra loach - par newbie spørsmål

Hei...

Kjøpte en 4 av disse ,Vietnamese Multi Banded Zebra Loach (http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5110). De hette Stripet Dvergbotia i butikken - og jeg var i utgangspunktet ute etter dvergbotia for å ta pest-snegler.
1. Vil disse også ta snegler? Vil helst ikke gå til innkjøp av noen andre (små) botiaer, da jeg føler akvariet begynner bli overfylt nå.

Har 200 l akvarium og følgende antall fisk:
20 kardinal tetra
12-13 sebrafisk
6 sverddragere
3 platy
3 black molly
5 ancistruser (småtasser, men blir jo store engang) L144
1 kinesisk algespiser.
+ 4 av disse botiaene.

2. Er dette for mange fisk?
3. Prøvde slenge oppi noen kirsebærreker - men de fleste ble spist opp. Finnes det reker jeg kan ha oppi sammen med fiskene som er nevnt?
1. Stripete dvergbotia vil spise snegler. Dette er en akrobatisk fisk som gjerne svømmer opp ned og eller i 45 graders vinkel. Kan faktisk legge seg ned på siden og se dø ut når den slapper av. Om en snegle "snubler" og blir liggende på huset, så tok det kun sekunder før dvergbotiane tenkte Mat ! Jeg hadde 9 stk og da stimet de fint sammen.

2. Levendefødende som du har i akvariet kommer det til å bli mange av etterhvert. Ser at du har fisk som skal ha helt forskjellige vannverdier og det kan bli et problem. Kardinaltetra liker gjerne surt Ph 6-4 og bløtt vann(lavest mulig Gh). Levendefødende liker gjerne Ph 7-8,5 og hardt vann. (Gh 10 og oppover).

3. Gabonreke,Vifte reker og amanoreker er forholdsvis store så de vil som regel ikke bli spist.
Hei...

Takk for svar - ser faktisk ut som om det er nesten tomt for snegler i akvariet, selv om jeg ikke enda har sett dem faktisk spise snegler. Men sitter jo ikke foran akvariet hele tiden.

Tror jeg skal skaffe meg 3-4 til av dem - siden jeg tror jeg har for få til at dem trives (har 3 stk nå, klarte ved ett uhell å sende den ene ned i vasken :S ), og de tar jo ikke store plassen.

Ser at noen av de store kirsebærrekene faktisk har klart seg - sitter åpenlyst foran i akvariet uten at fiskene bryr seg, så kanskje jeg skal prøve å skaffe meg kun 3 cm kirsebærreker.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap