Dvergguramier

Heisan! Jeg var på auksjonen som Oslo akvarieklubb avhoildt i oktober, og der fikk jeg kjøpt en gruppe med dvergguramier. Veldig interessante fisk....Fikk også kontakt med selgeren, Jarle F. Jarle:dette var fine greier! De går i "terapi-karet" mitt! Du sa at Tubifex var bara for Coryene, men det virker jo helt fantastisk på Guramiene også!
Tubifex er veldig proteinrikt og jeg vet at du forer variert kosthold. Dverggruamiene spiste tubifex så det holdt altså. Så fine bilder det ble av fisken
Jeg prøver å lage infusorie av en potetbit i vann. Det er så mange gode tips i tråden om yngel for.
Ja, bildene ble jo faktisk veldig fine. Forer veldig variert ja, slik at alle individene skal få noe de liker. Guramiene er flotte, alle fem lever og er i godt humør! Holder et lite danseshow hver gang de får mat! Vi har også forsøkt et par ganger å lage infusorier med potet, men etter noen få dager lukter det så ille at vi har gitt opp. Har i stedet foret med "flytende mygglarver" (noe oppløst guffe i små poser), og så har vi blanda forskjellig annet for som vi har finknust med morter.
Caridina cf. babaulti var. ´malaya
hej Ingelise och tack för sist.

Nu har jag fått räkyngel av Caridina cf. babaulti var. ´malaya jag köpte av dig.
se url

Och tack för god handel

mvh Kjell
Ingelise
Ja, bildene ble jo faktisk veldig fine. Forer veldig variert ja, slik at alle individene skal få noe de liker. Guramiene er flotte, alle fem lever og er i godt humør! Holder et lite danseshow hver gang de får mat! Vi har også forsøkt et par ganger å lage infusorier med potet, men etter noen få dager lukter det så ille at vi har gitt opp. Har i stedet foret med "flytende mygglarver" (noe oppløst guffe i små poser), og så har vi blanda forskjellig annet for som vi har finknust med morter.


Ja, dvergguramier er skjønne! Jeg har hatt noen vellykkede oppdrett, men for meg har det bare lykkes når jeg har kunnet skaffe infusorier før de kunne ta artemia. Av det siste kullet vokste ca 35 opp, og det holder jeg selv for meget bra. At dine forsøk førte til plagsom lukt tyder på at du fikk en bakteriekultur i stedet for infusoriekultur. Mine kulturer (en bit tørt bananskall på størrelse med en kronemynt i en liter vann) var praktisk talt luktfrie.
Hei, Kjell! Morsomt at du har fått yngel, det var jo et par som var veldig "svangre". Da har du snart en hel masse av dem du og. Og takk til deg for at det ble en god handel
Heisan! Ikke fått noe yngel på guramiene ennå, men de er fortsatt like flotte og livlige. Men vi får stadig egg fra Coryer, og der kan vi trenge infusoriekultur for yngelen er jo så bitteliten! Da skal jeg forsøke å lage på bananskall etter din oppskrift, Stephan, takk for tipset! Er det noe spesielt du gjør for å få yngel på guramiene?
Ingelise
Er det noe spesielt du gjør for å få yngel på guramiene?


Dvergguramier er etter min erfaring svært lette å få i lek. Men - fortsatt etter min erfaring - er det best å sette et par i et eget, beplantet avkvarium . Hannen, som bygger redet, setter pris på flyteplanter, gjerne i småbiter, som han kan bruke til å stabilisere skumredet med. Når dvergguramiene går sammen med andre fisker, kan hunnene se rognstinne uten at det skjer noe. Men får de et eget kar, synes det å trigge modningen av rognen. Det er ikke uvanlig at redebygging og paring skjer innen et døgn etter at de har fått egen bolig.

Det bør også være rikelig med andre planter. Hannen kan være nokså brutal, så liten og beskjeden han enn ser ut, og mor kan trenge et sted å gjemme seg når han blir for hissig. Blir det yngel, så er det bra å holde lav vannstand og glass over slik at det ikke blir kald trekk. Gurami-yngel som ennå ikke har fått utviklet labyrinten, trenger lunken, fuktig luft over vannflaten. Og så må mor tas ut etter at hun har gjort sitt. Hun er blant dem som synes egne nyfødte barn er snadder.

Dette var noen punkter jeg har samlet etter egne vellykkede oppdrett av denne fine fisken!

Hilsen og lykke til,

Stephan
Stephan
Høres jo veldig greit ut da, så da blir det kanskje vårt neste prosjekt. Leksgruppa av Adolfoier har flyttet inn i et større kar nå, og jammen har de allerede etter to dager der begynt å legge egg igjen. Kunsten er å få egg og yngel til å klekke og overleve. Takk for tips igjen ang. guramiene!
Endelig skumrede hos Guramiene! De går en hunn og en hann i et lite kar for seg selv. Har sett tegn til skumrede et par ganger tidligere, men ble ikke noe greie på det, ble bare borte igjen. Nå bygger hannen noe voldsomt, masse skum og plantedeler som han dytter inn i redet. Rare greier, morsomt å følge med på...Og hunne er ganske så fyldig....
Ingelise
Vi har også forsøkt et par ganger å lage infusorier med potet, men etter noen få dager lukter det så ille at vi har gitt opp. .


Hei,

Et lite vink: Dersom en "infusoriekultur" lukter så ille, har du fått en kultur med forråtnelsesbakterier i stedet. Det skyldes som oftest for mye næring. En infusoriekultur i god gjenge avgir nesten ikke lukt.

Stephan
Har forsøkt med bananskall som du sa, det luktet ikke, men hvor lenge er den holdbar da? Skallet skal tas ut? Du bruker ferskt skall? ?????=meg og infusorier...
Nytt dvergguramiprosjekt!
Prøver meg litt på dverggurami igjen. Hadde besøk av en kunnskapsrik kar på området, og nå er prosjektet igang. Paret har fått et eget kar, vannstanden senket, temperaturen i ferd med å øke, god fòring, filter stoppa, hannen bygger rede allerede. Spennende å se hva som skjer nå.....
Takk til Stig fra Kløfta for gode råd!
Hannen jobber og jobber med skumreir, gikk fort dette gitt.....spennende....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap