Trenger litt hjelp...

Har fått to små Slørhaler Og jeg vil det beste får dem, Akkurat nå har jeg dem i en bolle. Vet ikke akkurat hvor stor den er da men, jeg vet jeg burde ha dem i et ordentlig akvarium, og det skal jeg, så det jeg lurer på er hvor mange liter trenger jeg til disse fiskene: bare se på bildene Dørlige bilder, jeg vet det, men du ser i hvertfall en av fiskene, og de er like store
Akvariet bør være så stort som mulig, helst flere hundre liter, for slørhaler kan bli stooore. De er jo en menneskeskapt variant av gullfisken.

Men det spørs hva du får lov til av foreldrene dine da. Men helst 100 liter ihvertfall, så får du heller få tak i et større når fiskene vokser.
Heid
Hei

Du kommer sikkert langt med en 60 liter. Da har du plass til litt planter og pynt også, samt at fisken får et mye bedre miljø enn en liten bolle. Det finnes ganske billige "pakker" nå og da i zoobutikkene der du får en 60 liter med pumpe og varmekolbe og litt andre småting for noen hundrelapper.

Wobbler
Og så kan du trykke på "Rubrikk" på øverste linja her, så kanskje du finner noe fint brukt ;D
Inaktiv bruker
Jeg har to slør haler selv, de tar STOR plass, de kan bli ca 38cm så de må ha MINIMUM 200L men større er bedre
Takk takk :d
Sissimor: Tror nok ikke jeg får flere hundre liter, men broren min har et akvarium på 160 l. Men det er litt skittent og litt skrøpelig. Så hvis det finnest nettbutikker som det er billge akvarium er vell det bedere en å bruke et skrøpelig akvarium, eller?


Wobbler: 60 l. får jeg vel sikkert til
til begge: takk for hjelpen
Hmm...
Fant bare akvarium langt herfra bor i akershus så fant ikke noe bra for meg der, desverrre
Inaktiv bruker
Martin Tilrem
Fant bare akvarium langt herfra :( bor i akershus :( så fant ikke noe bra for meg der, desverrre :(


Det er mange fine brukte akvarium på Finn.no Som dette (link)
:d:d
Ja... Men jeg skal fikse et 64 L akvariet også får jeg det så da starter jeg med det, kan env. kjøpe større når jeg har bevist pappa at jeg kan ta vare på et akvarium
Inaktiv bruker
Lurt, men husk det må stå en stund for innkjøring.
Å i mellomtiden må du huske at det må være hyppig vannbytte i bollen for at fisken skal trives (2-3 ganger i uken 30-40% av vannet)
Lykke til.
Ja da :d
Jeg tar et vann glass og bytter med det hver dag er vell nok eller?
Men lurer på noe
Hvor lenge må det nye akvariet stå før jeg kan slippe gullfiskene mine nedi ?
Inaktiv bruker
Hvis bollen er ca 10L så kan du bytte 3-4dl ca to vannglass.
Så gjør du det hver dag bør det være litt bedre

Og hvis du har det vannet i 60L med pumpe, filter og det hele så bygger du fortere opp bakterier, men ta et vannbytte før du har fisken i. så 2-3 uker om ikke mer er bedre å la det stå litt lenge en alt for kort.
Fått pumpe :d
Nå har bollen min fått pumpe så trenger ikke å skifte vann hele tiden :/
His du med pumpe mener luftpumpe, så slipper du ikke unna å bytte vann hver dag.
Mener du et filter (en beholder for filtermedium og en innebygget vannpumpe), må du allikevel bytte vann daglig i 4 til 5 uker. Grunnen er at i filteret (hvis det altså er det det er) skal det etablere seg bakterier som fjerner avfallstoffer som fiskene skiller ut i vannet. Det tar noen uker før disse bakteriene er blitt mange nok og i mellomtiden må du altså bytte vann daglig. Er bollen på 10 liter, bør du nok bytte tre liter hver dag.

Når du får et større akvarium, kan du bruke filteret i dette. Avhengig av størrelse på både filter og akvarium og type fsk du skal ha, kan det tenkes at du må ha et større filter, og da må det ha tid på seg til å utvikle flere bakterier, så ikke putt mange fisk oppi av gangen.
Her er da fiskene i det nye 73"liter"n
Her er de nye fiskene, som er i den nye 73 liter"n Var de ikke fine?, det er 2 gullfikser og tre AlgEtere som jeg kaller dem
Inaktiv bruker
Jeg ser det er 3 coryer der.
Da vil jeg anbefale å bytte bunnlag.
De må ha sand for å trives ellers kan de miste bartene sine.
Cory er desverre ikke alge etere, de er i hovedsak kjøttetere og liker mygglarver å diverse insekter. Selv om de sikkert får i seg litt alger.
Hei, er ingen ekspert.. men tror de "algespiserene" dine bør ha sandbunn for å ikke skade seg selv på bunnlaget.
da er ikke dette coryer, for fyren i butikken sa de var alge,etere
Plussmedlem
Martin Tilrem
da er ikke dette coryer, for fyren i butikken sa de var alge,etere

Da kan jeg si med en gang at dette IKKE er algeetere, men Corydoras aeneus, albinovarianten

Min første Corydoras fikk jeg også høre var algeeter, men det er feil. Corydoras spiser matrester på bunnen, men ikke alger. De er kjøttetere, nemlig.

Så ja, sand er også absolutt anbefalt for Corydoras, ellers slites bartene vekk, og det blir det ulykkelige Corydoras av.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap