Litt fra siste amasonas-tur (oktober 2011)

Et par nyervervelser ble det:

Apistogramma sp. "kosho-kosho"

En ny Apistogramma form, fanget nær Puerto Maldonado, Peru. Den ser ut til å være nært beslektet med Apistogramma urteagai.
Den er oppkalt etter et kjælenavn en lokal fisker bruker på sin yngste sønn

[External Image]

[External Image]

Apistogramma sp. "Tahuayo" (A 79)

Såvidt jeg vet har ikke denne arten vært eksportert siden år 2000, så det er antakelig ikke mange av disse rundt omkring.

Jeg fant og fanget dette vakre medlemet av Apistogramma-eunotus-subcomplexet i Río Tahuayo-vassdraget:

[External Image]

[External Image]

Apistogramma sp. "Matses"

Denne arten har likheter med den som siden 2008 har vært omtalt som Apistogramma sp. "Nijsseni-New". Men sistnevnte har aldri vist disse radene av blå prikker i halefinnen.

Jeg fanget dette fantastiske nye medlemet av Apistogramma-nijsseni-gruppen i Río Galvez-vassdraget, i et område som tilhører Matses indianerne

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Apistogramma rubrolineata fra Puerto Maldonado-området:

[External Image]

Apistogramma sp. "Papagei" fra en ny lokasjon MANGE timers gange fra Pebas, ved Río Ampiyacu /Río Yaguasiyacu. Denne har et meget uvanlig blåskjær over kroppen:

[External Image]

Apistogramma sp. "Papagei" fra en lokasjon 3 timer nærmere Pebas enn den forrige:

[External Image]

Apistogramma sp. "Pebas" ("Morado") fra Oran:

[External Image]

Apistogramma sp. "Pebas" ("Morado") fra Oran, med et uvanlig grønnskjær over kroppen, særlig i ansiktet. De lokale skiller ut disse og selger de under navnet "Apistogramma Esmeralda" (eller Emerald) (Må ikke forveksles med Apistogramma sp. "Emerald" fra Brasil, som er en HELT annen fisk!):

[External Image]

Apistogramma panduro ble funnet og fanget i Río Tahuayo-vassdraget:

[External Image]

hvor også noen nydelige Apistogramma (cf.) agassizii holder til:

[External Image]

og også det som foreløpig ser ut til å være en variant av Apistogramma cf. eunotus "Orangeschwanz":

[External Image]

Apistogramma panduro ble også funnet og fanget i Río Tamshiyacu-vassdraget:

[External Image]

Og Apistogramma nijsseni ble fanget "nær" Jenaro Herrera:

[External Image]

sammen med noen Apistogramma (cf.) agassizii og hva som ser ut til å være Moenkhausia agnesae(?):

[External Image]

Apistogramma norberti fant og fanget jeg også i Río Tahuayo-vassdraget.
Jeg hadde helt glemt at denne arten lever der, så det var en meget hyggelig overraskelse å finne den, i nyyydelig sortevann:

[External Image]

[External Image]

Noen andre Apistoer og også noen tetraer som levde sammen med de forskjellige Apisto'ene, ble med hjem.

Bare 11 måneder til neste tur )
Masse flott fisk du har fanget!
Gratulerer!

Mvh Emil
Takk for at vi fikk se de flotte bildene! Det er alltid like spennende
Så flotte fisk! Og så fint at du deler den delen av opplevelsen med oss.
Gleder meg til å se en artikkel på tomc.no, for den kommer vel?

Ikke rart mange av oss har lagt sin elskov over Apistogramma, med deg som inspirator TomC. Virkelig flotte individer

Tusen takk for titten Tom
Utrolig mange fine apistogramma, må være litt av en opplevelse å finne slike vakre fisker.

Hilsen
RHD
Da ser jeg hvilken tur foreldrene til mine Apistogramma panduro kommer fra TomC.
Spennende. Kan også da meddele at etterkommerne har lagt egg. Røde egg på lik linje som agassiziiene fra netz, alequer. Begge to nå med egg bare i løpet av få dager

1. agassizii
2. panduro
Nydelig samling av Apistogrammaer Tom! Det er akkurat dette (som gir meg litersyken) jeg liker he he he. Små historier rundt Apistoene og linken til Matses indianerne er også inne-10'r. Har virkelig sansen for det som ligger litt utenfor selve "fisken" også!!! Her er det bare å vente på mer...

Simen

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap