Hvor lenge samkjøre to filter ved bytte til nytt ?

Hvor lenge bør jeg samkjøre to filter, før det som skal overta klarer jobben selv? Skal slutte med det innvendige, og la det utvendige overta jobben. Nå har de gått samtidig nesten en uke.
Hva med å ta vann fra akvariumet i en bøtte, legge filteret du skal bruke oppi med strøm koblet til. For så å vri og vaske det filteret du ikke skal bruke i samme bøtta. Da vil filteret du skal bruke suge til seg alt fra dem gamle filteret
sessan
Hvor lenge bør jeg samkjøre to filter, før det som skal overta klarer jobben selv? Skal slutte med det innvendige, og la det utvendige overta jobben. Nå har de gått samtidig nesten en uke.


Jeg ville kjørt fem uker. For å være sikker. Fire uker er på kanten.
Ok, da lar jeg dem kjøre samtidig enda noen uker . Bør jeg når jeg kobler fra det innvendige, klemme gørret fra filteret ned i "bøtta" på det utvendige filteret? Bare for å være på den sikre siden?
sessan
Ok, da lar jeg dem kjøre samtidig enda noen uker . Bør jeg når jeg kobler fra det innvendige, klemme gørret fra filteret ned i "bøtta" på det utvendige filteret? Bare for å være på den sikre siden?


Ja, det skader jo ikke

Men har du utvendig filter som er nytt nå, og et innvendig som er innkjørt?
Det fikk jeg ikke med meg først. Da foreslår jeg følgende:

Kan du ikke bare stoppe opp begge to nå, åpne det utvendige tønnefilteret og så tar du det innvendige, klipper opp svampen til det i småbiter og strør det i øverste kurv på det utvendige. Lukk igjen og start opp igjen. Vips, så har du overført ALLE filterbakteriene fra det innvendige filteret, til det utvendige.

Jeg har gjort det før, og det har fungert helt supert. I kontakt med det nye filtermaterialet i det nye filteret, vil bakteriene fort spre seg utover det nye materialet også. Uansett har du flyttet og "podet over" bakteriene til det nye filteret.
sessan
Bør jeg når jeg kobler fra det innvendige, klemme gørret fra filteret ned i "bøtta" på det utvendige filteret? Bare for å være på den sikre siden?


Jeg gjorde ikke det da jeg tok ut det innvendige. Mine kjørte sammen i 2 mnd. Testa vannet hver dag den første uka etter at jeg tok ut det innvendige. Hadde fisk der som jeg har hatt i flere år, (7-8 år, de eldste) så tok ingen sjanser.
Filteret flytta direkte over i den nye 240-literen (salmi-innkjørt utvendig filter på den) og der er også fiskene nå.
Det innvendige skal få stå der og putre til jeg får i hus en 60- liter til kjøkkenbenken. Da har jeg ferdig innkjørt filter til den.
Litersyke???
Ja jeg har et brukt utvendig fluvalfilter jeg fikk forige mandag, og som nå har kjørt samtidig med mitt innvendige fluvalfilter en uke i morgen.

Ja det var jo en god ide å klippe opp det gamle filteret og legge oppi det utvendige.

Men tror jeg venter med å gjøre det til jeg likevel skal nedi og "rote" med vannbytte og slamsuging og slikt, så jeg ikke roter for ofte nedi hos fiskene. Så kjører jeg dem samtidig til da
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap