Vannet er blitt 28 grader og veldig varmt !

Hm, merker at vannet i akvariet er veldig varmt ! Målte nå med to termometer og det ligger på rundt 28 grader ! Og det er vel alt for varmt er det ikke? Jeg lurer på om det er de nye lysrørene som er grunnen til at vannet er blitt så varmt. For amaturet er veldig varmt, og gir nok antagelig fra seg mye varme.

Hvordan håndterer jeg dette? Temperaturen bør vel absolutt ned noen grader. Bør jeg ta ut varmekolben som er der, og se om amaturet alene kan holde stabil temperatur?

25 grader er vel det som er anbefalt temperatur. Kanskje ikke rart at coryene mine er litt daffe da, når de er i så varmt vann.

Hva bør jeg gjøre?
Som en kriseløsning: Har du luker i karet ditt? La karet få lufte seg litt.
Still ned temperaturen på varmekolben. Har du det varmt i rommet hvor akvariet står? Da blir også vannet varmt.
Da kan du ta ut varmekolben og lufte litt sånn det blir kaldere i rommet.
Er ikke noe farlig for fiskene men de liker helst litt kaldere vann med mindre det er discus og hypancistruser og noen få andre arter du har.
Men coryer liker helst 22-26 grader
Nå er kolben av, og jeg har flyttet amaturet bakover, så jeg får luftet i forkant. Merkelig at temperaturen skulle bli så høy ! hadde oppi en bøtte iskaldt vann før i kveld, for å fylle opp det som har fordampet. Likevel så varmt. på stuen er det faktisk 23-24 grader, og varmt her også .
Hvor mange watt er kolben, og hvor stort er akvariumet?

Om det ikke er lysrørene, så kan det være noe galt med koben, at termostaten inni kolben har blitt ødelagt? Hva slags merke er kolben, og hvor gammel er den?
oi nå spør du vanskelig ! har ikke peiling, hm, skal se om jeg har embalasjen om det står på den.

JÆGER til 100-150 liter, 100 W.

Sier det deg noe?
Du kan teste den ved å sette den i ei bøtte vann, stille den inn på temperaturene du vil ha, og bruke termometer for å sjekke om den holder rett temperatur.

Evt. reguler ned temperaturen på kolben nå, og se om det hjelper.

Jaegerkolbene skal kalibreres. Det gjøres ved at du tar ut kontakten, setter kolben i vann du vet temperaturen på, og stiller termostaten til det temperaturen er. Så etter en halvtimes tid kan du sette termostaten på ønsket antall grader.
Ok, jeg visste ikke det med kalibrering. Får ta en bøttetest. Men det er litt rart, for den har jo stått i akvariet 2-3 år. Og jeg har ikke opplevd så varmt vann når jeg stikker hånda nedi.
har du fyret litt ekstra de siste dagene eller no? Mitt stueakvariet har ikke varmekolbe, mye fordi lysrørende og romtemp. varmer om vannet til 26 grader.. Og når vi i tilegg fyrer i stuen blir det fort alt for varmt inni der.
Har hatt elektrisk ovn på.

I løpet av natten uten lys og varmekolbe hadde temperaturen i akvariet sunket noen grader. rart dette, at det er så følsomt.
Varmen fra lysrør er mye større en man skulle tro. Hos mine coryer har jeg ikke varmekolbe, varmen fra lyset og romtemperaturen holder karet på 25 grader på dagtid, og når lyset slukkes synker den sakte ned til 20-21 grader selv om romtemperaturen er relativt stabil. Siden endringen går langsom så går det helt fint.

På 160-literen er det flere rør og sterkere lys, så der må jeg rett og slett slå av lyset noen ganger om sommeren fordi det blir alt for varmt med den ekstra oppvarmingen fra lyset i tillegg til at leiligheten koker.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap