Skjell i rekekar

Inaktiv bruker
Jeg har oppdaget disse flate skjellene i akvariet til Kirsebærrekene mine, de minner meg om de søte små man finner på stranden. De som ser ut som rosa små hjerter bare at disse er mørkebrune.
Jeg kan ikke si at de er levende, er lite aktivitet kan man si.
Men, det blir flere å flere større å større.

(Det kommer ikke fra sanden, er BT sand #25)

Er det levende skjell eller er jeg bare paranoid? :P
Inaktiv bruker
Noen som har en idè om jeg har uønskede levende skjell i rekedammen?
Inaktiv bruker
Ja, men det ble ikke så bra. Dårlig linse på kameraet.

Inaktiv bruker
Var det jeg fant nå.
Er ikke det der bare en vanlig pestsnegle...? Det har ingenting med rekene å gjøre.
Pestsnegler oppstår omtrent hos alle akvarister, før eller siden. Det kan være irriterende om de blir mange, men jeg tror egentlig du bare må innfinne deg med at de finnes og godta deres eksistens Du blir ikke kvitt dem når de først har dukket opp.

Det finnes midler på flaske som skal kverke snegler, men det hadde jeg aldri våget å bruke i et reke-kar. Det er gift på flaske, og SÅÅÅÅ farlig er det ikke med noen pestsnegler at det er verdt å kjøre gift-kur.

Se det fra den lyse siden; pestsnegler spiser avfall, alt fra fiskebæsj til rekebæsj, alger og råtnende planteblad, rester etter fôring... ja alt! De spiser det du ikke vil ha, rett og slett.
De er nyttige i bunn og grunn, så det er ingen grunn til å få panikk fordi de er der. Bare slamsug ut de du kan se ved vannbytter, så holder du bestanden og antallet av dem i sjakk og forhindrer at de blir for mange.
Inaktiv bruker
Men de vandrer ikke på glasset :O
Har ingenting imot litt snegler Er jo hyggelig med litt mere liv, så rydder de så fint
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap