Kan noen hjelpe en nybegynner?

Hei!

Jeg er helt ny her på Akvaforum
Har ikke, og har aldri hatt, akvarium - men har veldig lyst til å anskaffe meg et!
I den forbindelse har jeg lest en del omkring på nettet, blant annet her på Akvaforum, og lånt meg flere bøker på biblioteket (bla.a. Akvariet fra A-Ø), og lest til øyet ble stort og vått. Lysten på akvarium blir ikke mindre

Jeg tenker på å kjøpe et akvarium på mellom 250 og 350 liter. Dette ønsker jeg å innrede som Sør-Amerika biotop. Og her kommer discus inn
Jeg er utrolig fascinert av disse vakre fiskene, og har veldig lyst på discuser selv. Det jeg gjerne vil ha innspill på fra dere erfarne discus-folk, er hva jeg da bør tenke på ved innredning av karet, og hjvilke andre fisker som er bra å ha sammen med discus.

Jeg har skjønt at jeg bør ha minst 6 discus. Jeg bor i Trondheim, og lurer på om noen kan tipse meg om hvor det er bra å kjøpe discus med god kvalitet?

Etter å ha lest litt rundt i discus-forumet, har jeg også skjønt at å kjøpe unge fisker er krevende mtp foring og vannbytte. Har jeg forstått det rett at det er slik at et kar med unge diskuser ikke bør ha mye beplantning, røtter etc?

Selv om jeg liker discus veldig godt, er det flere andre fisker jeg også har "snust" på, og som jeg har lyst på. Men er det en dårlig idè å gå til innkjøp av unge discuser og samtidig fylle på med andre fisk i karet?

Er det et godt alternativ å evt kjøpe voksne diskuser?

Setter stor pris på alle tips og gode råd!
Hei og velkommen til AF.
Har lite peiling på discus selv, men vil sei det er ikke noe nybegynnerfisk.
Men skal du kjøpe discus så tror eg det er best og kjøpe av erfarne discus entusiaster, da gjellemark er ett problem på discuser.

I sør amerikanske biotoper her på forumet er corydoras og scalare en gjenganger nydelige fisker, og det er mye andre fisk som passer også. men lykke til du får nok sikkert bedre svar etter kvert

Velkommen hit. Håper du får gode svar etterhvert. Discus er nydelige fisker. Men desverre kan de være vanskeligere enn andre fisk å holde. Søstra mi hadde noen discus for noen år tilbake men det gikk ikke så bra. Ble for vanskelig for henne å holde.

Hvis det er første gang du har akvarium så tror jeg kanskje jeg ville ha startet med fisker som går med discus, også hvis du får dreisen på dette. Med et godt stabilt kar så vurdere discuser oppi der med tiden.

Corydoras mener jeg går med discus. MEN helt ærlig så er jeg ikke sikker.

Men jeg tror også man kan klare å holde de fleste fisker som nybegynner hvis man tilegner seg kunnskap og tilrettelegger på en skikkelig måte for evt fisker.

Blir en bratt læringskurve men det trenger jo ikke være negativt.
Takk for svar

Jeg er veldig på planleggingsstadiet ennå, og har ikke helt bestemt meg for verken hva slags akvarium eller hva slags fisker jeg vil ha. Men jeg vil bruke litt tid og prøve å planlegge godt, istedenfor å løpe ut og kjøpe noe uoverveid. Forhåpentligvis kan jeg da unngå en del av de vanligste nybegynnerfeilene

Jeg synes discuser er veldig vakre, men vil som sagt prøve å lære litt mer før jeg bestemmer meg. Det er jo mange vakre fisker

Etter som jeg har skjønt, så krever discus en del ja. Men om du er villig til å legge ned en skikkelig innsats, så hvorfor ikke? Discus er enormt vakre, og det er flere som dretter dem i Trondheim. Så du har muligheten til å handle lokalt, og vil garantert få masse hjelp på kjøpet ;D
Takk!
Hører gjerne fra noen som dretter discus i Trondheimsområdet, hvis det finnes noen her inne
mitt råd!!! kjøp 350L istede for 250L, hehe
Jaaaa! Vil ha 350-liter... det krever bare *litt* mer penger
Og plass.
Og en velvillig samboer

250 er liksom et kompromiss det, da.

Vel de siste 100 literne i kompromisset vil jo omtrent ikke være synlig i et kar da. Hadde skjønt han hvis du masa om 720 l
Hehe.. godt poeng.
Jeg kan jo si det. At 350 tross alt er mye mindre enn 720 )
japp. og ettersom jeg tror bør karet være høyt og langt. så 350 l er nok et minimum. finn heller er kar som er passende. og lyv på litermengden tl gubben

faant denne til deg, men kan ikke gå god for informasjonen siden det ikke er av egen erfaring. http://akvarium.bloggnorge.com/2010/08/17/til-deg-som-vil-starte-med-discus-akvariets-konge/
Discus
Jeg har hatt Discus i fem måneder nå og det er en fisk som krever litt.
Du trenger bare fire Discus i et akvarium.
Jeg har et 300l kar med seks Discus nå kjøpte to i går.
Det som er veldig viktig er å tillføre aquasafe i vannet etter du bytter vann.
Jeg har Discus sammen med kardinaltetraer, sommerfuglciklide, eplesnegle, otto, ancistrus, pansermaller, grenmalle og siamesiske algespisere.
Du kan ha den sammen med mangen fisk men Discus går spesielt godt sammen med mange bunnfisk.

OBS: Ikke ha dem sammen med agresive fisk eller fisker som svømmer fort rundt,
Det er ikke lurt å prøve å ha Scalare sammen med Discus, jeg prøvde jeg måtte flytte den med en gang pågrunnav Discusene ikke fikk fred.

Håper du har det kjekt med akvarium og blir en av oss Discus-folk.

PS: Du kan ca ha en Discus per 50l.
Hei og velkommen til forumet.

Discus er virkelig nydelige fisker ja.
Jeg har selv 5 discuser sammen med en hel haug andre svømmere i et 300l kar.

Gang på gang leser jeg at folk sier at discus er krevende fisker.
Min er erfaring er motsatt. Med litt struktur i stellet av karet går det veldig fint.

En av de viktigste tingene jeg mener er at det er nesten ikke mulig å ha for mye filtrering. Jeg har 2 Eheim 2075 pumper til mitt kar. Kunne sikkert hatt mer.

Ellers bytter jeg 60l vann annenhver dag som da har stått i ca 24t til temperering.
Totalt bruker jeg vel ca 3-3,5t på vedlikehold av karet i uken. Mange flere timer med kos...
Jeg tok meg også god tid etter at karet var startet opp før jeg satt inn discusene. Jeg ventet ca 5-6 mnd.

Jeg så også at du tenkte på å ha et kar med lite planter/røtter. Min erfaring er at discusene liker å ha noen steder å trekke tilbake til eller gjemme seg hvis/når de blir redde.

Et helt konkret tips til samboere er at Ildhaler passer dårlig. De jeg hadde gikk hele tiden å nappet/"plukket" på discusene.
Men corydoraser til renovasjon går veldig fint.

Håper dette var til litt hjelp...
Lykke til med planleggingen av akvariet ditt.

Mvh
Erik
Akvariefan
Det som er veldig viktig er å tillføre aquasafe i vannet etter du bytter vann.

Dette kan vel diskuteres.

Vi har nå hatt 7 stk discus i over et år og det går kjempefint. Vi kjøpte fra http://discusisabella.no/
Tidligere ved kjøp av discus i vanlig butikk har det ikke gått bra.
BloppBlopp
[QUOTE=Akvariefan]Det som er veldig viktig er å tillføre aquasafe i vannet etter du bytter vann.

Dette kan vel diskuteres.

Vi har nå hatt 7 stk discus i over et år og det går kjempefint. Vi kjøpte fra http://discusisabella.no/
Tidligere ved kjøp av discus i vanlig butikk har det ikke gått bra.

Det er nok riktig at aquasafe ikke er livsviktig hele tiden.
Men den dagen det ligger en død sau e.l i nedfallsfelltet til vannverket ditt og de øker klordoseringen sin kan nok fiskene dine merke det.
Aquasafe er en grei forsikring mot slike endringer.

Mvh
Erik
Jeg hadde en Discus som dauet pågrunnav det ikke var aquasafe i vannet
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap