Biltema sand og slamsuger

Kjøpte biltema sand,men slamsugern tar med seg mer en bare slam og gammel mat osv,den tar med seg sanden også,pluss att jeg må innrede sanden på nytt siden alt blit velta i store hauer,det er pent og se på men vanskelig og rydde opp slam,mat rester osv da alt blir så rotete så jeg lurte på hva som skjer med deres sand når dere bytter vann og bruker slamsuger?
Plussmedlem
Mange, inkludert meg selv, bruker bare slangen, altså ingen slamsuger. Hold slangetuppen litt over sanden så du bare får med deg slam og planterester og sånt, men ikke sanden. Funker veldig fint
Jeg bruker ikke slamsuger med sånn slamsuger-klokke på. Det jeg gjør er omtrent som Rita ovenfor; bare beveger slangetuppen litt over sanden (en cm ca) og så suger den akkurat bare med seg rusket og ikke sanda.
Med litt trening får du det til - kan være litt tricky i starten med sand Du trenger altså ikke rote og grave rundt i den, bare "slamsuge" oppå den. Det holder.
Plussmedlem
mona o
Det jeg gjør er omtrent som Rita ovenfor

Dette er jo egentlig grunnen til at man ikke bør ha avatarbilder som kan minne om andres, he-he
________________________________________________________________________

Kim; går ut ifra at du har den groveste typen av Biltema-sanden? Det er den som er vanlig å bruke i akvarier. Bare måtte spørre
Åh, hehe, der blingsa jeg visst...."Avatar en Eques, ja det er Rita..."

Sorry ANDERS Blings!
Plussmedlem
Men det ER utrolig lett å ta feil av avatarbilder, for ofte er det det man registrerer og "kjenner igjen", ikke navnet
Anders Kaste
[QUOTE=mona o]Det jeg gjør er omtrent som Rita ovenfor

Dette er jo egentlig grunnen til at man ikke bør ha avatarbilder som kan minne om andres, he-he
________________________________________________________________________

Kim; går ut ifra at du har den groveste typen av Biltema-sanden? Det er den som er vanlig å bruke i akvarier. Bare måtte spørre
Jeg kjøpte den som det står att man kan brukes til akvarium,tror størelsen på den er 0.2 til 1.0? art nr slutta på 25,tror jeg har lest her inne att dette er riktig,men åsen klokke bruker du eller er det bare ett anna navn for den dingsen for på slamsugern? blir det ikke vrient uten den slamsugern foran og få vakumen til og fungere? :S
Da tror jeg jaggu at jeg holder meg til kua! Tenkte å bytte til c121, men da kan det jo bli rot igjen ;D
Sissimor
Da tror jeg jaggu at jeg holder meg til kua! Tenkte å bytte til c121, men da kan det jo bli rot igjen ;D


kall meg blond men den der skjønte jeg ikke :P
Kim Lysgård
[QUOTE=Sissimor]Da tror jeg jaggu at jeg holder meg til kua! Tenkte å bytte til c121, men da kan det jo bli rot igjen ;D


kall meg blond men den der skjønte jeg ikke :P

Dette gjaldt avatarforvirring, og ikke slamsuging... Sorry!

Tilbake til temaet: Det funker helt utmerket uten "klokka", for den er vel egentlig designet for å rote i grusen med tror jeg. Når du har sand, så er den bare i veien egentlig. Det er jo vannet som renner ut som skaper undertrykket og drar alt grumset med seg...
Den var nok litt intern!

Det er lett å forveksle ulike folk her inne hvis de har til forveksling like avatarbilder. Vi mennesker har lett for å se på bilder fremfor å LESE tekst, derfor ser man gjerne på bildet istedenfor å lese brukernavnet på den som poster...

Det er ikke første gangen i det siste jeg har forvekslet brukere her! :p
Sissimor
[QUOTE=Kim Lysgård][QUOTE=Sissimor]Da tror jeg jaggu at jeg holder meg til kua! Tenkte å bytte til c121, men da kan det jo bli rot igjen ;D


kall meg blond men den der skjønte jeg ikke :P

Dette gjaldt avatarforvirring, og ikke slamsuging... Sorry!

Tilbake til temaet: Det funker helt utmerket uten "klokka", for den er vel egentlig designet for å rote i grusen med tror jeg. Når du har sand, så er den bare i veien egentlig. Det er jo vannet som renner ut som skaper undertrykket og drar alt grumset med seg...

Jeg prøvde uten klokkke nå oppi 20 liters yngelkare men jeg får det bare ikke til uten klokke det blir lisom ikke nok vann i slangen til att det klarer og dra med seg mer rett og slett.
Du må fylle slangen med vann, slik som med en hvilken som helst hevert (som det jo faktisk er).

Enten dypp den nedi karet og snurr den litt rundt til den er noen lunde fylt, eller sug med munnen til det er nesten helt fult i slangen, da smetter du tommelen over slangenden slik at det blir tett, så kan du bare holde slangen over bøtta og flytte tommelen slik at vannet får renne. Bare pass på å stoppe å suge i god tid før du får vann i munnen, det er ikke noe tess :-S
Jeg bruker slamsugerklokka, og holder denne litt over biltema sanda og syns at det fungerer fint. Jeg slamsuger hver gang jeg bytter vann, og bruker ca 10 meter slange som rekker ut døra hos meg. Det blir ikke et kjempesug, bare akkurat passe til å ta med rusk og rask, men ikke sand. Hvis jeg kommer nedi sanda og det kommer mye sand oppi slamsugeren, så knekker jeg slangen en liten stund så vannstrømmen stopper og sanda synker ned igjen. Slammet synker saktere, og blir med opp når jeg slipper knekken.
Her er en videosnutt som viser hvordan man slamsuger sand uten klokke på slangen. Jeg tar bare det som ligger på overflaten og roter ikke opp sanden med hendene slik som det gjøres på slutten her. Det går sikkert greit å få til i et malawi-kar, men i mine akvarier er det tett med planter og røtter så jeg kommer ikke til på den måten. Ikke er det nødvendig heller etter min mening.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap