Ansistruser og coryer sammen?
Postet 05.11.11 kl 19:42
Postet 05.11.11 kl 19:47
Endret: 05.11.11 kl 19:50
sessanFungerer ansistruser og coryer fint sammen, og hvilke tiltak bør man gjøre for at det skal gå fint ? Coryene vimser jo mye rundt, kan det lage problemer?
Dem er vel litt vimsete begge vil nå jeg si da.... Om du ikke tenker på oppdrett av coryene, vil jeg gå for ditt ønske om å ha dem sammen, men om du ØNSKER oppdrett, vil jeg ikke anbefale dette.
Ancistrus er en av di største eggtyver vi har i karene våre, og gyver løs på disse med stor iver
Postet 05.11.11 kl 20:08
Postet 10.12.11 kl 10:57
BIGBrotherJeg har en 300 liter hvor det går 20 stk corydoras og 4 stk ancistrus, og det har aldri vært noe problem. Ingen krangling eller jaging... En av ancistrushannene har nettopp fått masse yngel i en hule, så corydoras vil iallefall ikke ødelegge for oppdrett på ancistrus. ;)
Tror ikke helt at du leste Anders og mitt innlegg. Ingen av oss mente at disse IKKE ville gå sammen. Di vil ikke bli jaget av hverandre, etter vår mening. MEN om en ønsker oppdrett på coryene, er det to eggtyver i karet, coryene selv og ancistrusene.
Cory etter min erfaring tar ikke andre egg enn sine egne
Postet 10.12.11 kl 11:28
LOFFACory etter min erfaring tar ikke andre egg enn sine egne
Corydoras spiser gjerne Apistogramma egg eller nyklekte yngel, dersom de kommer over dem der de ligger i en grop i sanda om natta! :-/ Noen ciklidearter er såkalte "open substrate spawners", som f.eks. sommerfuglciklider, og de eggene er helt ubeskyttet mot C-maller om natten og da blir de spist.
Men kommer ikke på i farten om noen Apistogramma er såkalte "open substrate spawners".... de fleste gjemmer vel eggene sine i sprekker og huler? Eller under eikeløv, om det finnes.
Postet 10.12.11 kl 12:06
sessanFungerer ansistruser og coryer fint sammen, og hvilke tiltak bør man gjøre for at det skal gå fint ? Coryene vimser jo mye rundt, kan det lage problemer?
Sørg for at begge arter har nok av gjemmesteder de foretrekker, så krangler de forhåpentligvis ikke om de samme plassene. Da pleier nemlig Corydoras alltid å tape. De har ikke noen munn som kan skade andre, men det har Ancistrusen.
Corydoras liker best å ligge under røtter som er hevet littegrann over bunnen av karet, sånn at det blir åpent men skyggefullt under der. Det må være plass nok under rota til at de ikke kiler fast den stive finnepiggen i ryggfinnen under rota.
Ancistrus på sin side liker best trange sprekker og huler.
Dermed krangler de ikke om plassen med Coryene, hvis den er laget slik som beskrevet. Lager man for "lavt under taket" og inneklemt, trang plass under røttene til Coryene, blir plassen brått attraktiv for Ancistrusene også, og da kan det bli krangling.
Når man vet hva de to artene liker best og favoriserer av gjemmesteder, blir det lettere å sørge for at begge har det bra i akvariet og unngår krangling
Før jeg ble klar over dette og før jeg begynte å gjøre som beskrevet ovenfor (gi tilrettelagte gjemmesteder for begge arter), opplevde jeg et par ganger at Corydoras ble hardt skadet etter angrep fra Ancistrus. En svart corydoras hadde et stort sirkelrundt sår etter sugemunnen til Ancistrusen over hele kroppssiden. Den døde av skaden, dessverre. I karet det skjedde, måtte Corydorasene og Ancistrusene dele samme hulrom under en rot, og det likte ikke Ancistrusene - de er ikke interessert i å dele!
Postet 10.12.11 kl 12:12
Endret: 10.12.11 kl 12:14
Jeg har iallefall kun prøvd å ha apistogramma og cory sammen en gang, aldri mer, Mona. Med ungfisk vil det nok gå bra, men med voksne apistoer, nope.
Når apistoer har egg og eller yngel, vimser coryene seg til trøbbel. Iallefall veldig ofte. Coryer skal vel også som regel ha en annen pH enn apistoene. (vet noen apistoer fint greier høyere pH enn 5)
En må huske også at det finnes tilfeller som unngår regelen for det som er normalt med sammensetning av fisk. Fisk er som oss mennesker, forskjellige individer. Ikke alle haier spiser mennesker for å si det slik
Når apistoer har egg og eller yngel, vimser coryene seg til trøbbel. Iallefall veldig ofte. Coryer skal vel også som regel ha en annen pH enn apistoene. (vet noen apistoer fint greier høyere pH enn 5)
En må huske også at det finnes tilfeller som unngår regelen for det som er normalt med sammensetning av fisk. Fisk er som oss mennesker, forskjellige individer. Ikke alle haier spiser mennesker for å si det slik
Postet 10.12.11 kl 12:18
Mange Corydoras-arter som stammer fra sure små bielver i vann som er utrolig surt. De går fint i ph ned mot 5. Se f.eks. Corydoras adolfoi og arter som ligner, de med oransje cap på hodet. Felles for dem er at de alle stammer fra bielvene rundt Rio Negro, med ganske surt vann.
Det var litt off topic ifht trådstarter, sorry
Det var litt off topic ifht trådstarter, sorry
Postet 10.12.11 kl 12:21
LOFFATror ikke helt at du leste Anders og mitt innlegg. Ingen av oss mente at disse IKKE ville gå sammen. Di vil ikke bli jaget av hverandre, etter vår mening. MEN om en ønsker oppdrett på coryene, er det to eggtyver i karet, coryene selv og ancistrusene. Cory etter min erfaring tar ikke andre egg enn sine egne
Unnskyld meg, men sa jeg at dere mente det???
Jeg svarte bare på det trådstarter spurte om; om corydoras og ancistrus ville gå fint sammen. Og i tillegg tok jeg meg den frihet til å si at corydoras iallefall ikke har tatt ancistrusegg hjemme hos meg...
Jeg sa aldri at dere mente de ikke ville gå sammen...
Hvor i all verden fikk du det fra?? o_O
Postet 10.12.11 kl 13:18
Endret: 10.12.11 kl 13:22