Ang capatablader

Noen som har brukt capatablader å gi til fiskene og kan fortelle litt om dem? Jeg har guglet og søkt og jeg finner ikke noe om dem i det heletatt.

Skal være bra mat til ansistruser, og tenkte cansje coryene også ville like slikt
Catappablader er ikke mat, da... hverken for ancistrus eller pansermaller! (eller noen annen fisk)

Man bruker catappablader for vannets skyld. Det gir den rette "regnskogs-feelingen".
Noen dvergreker plukker på catappabladene og spiser kanskje litt av dem.
Du finner mass info ved å lese om catappa her...
Her har du litt om den:

Catappa blader kommer fra det tropiske Catappe treet. Verden over blir blader, frukter og bark fra dette treet brukt innenfor det medisinske området.
I akvariet sørger Catappe bladene for at vannet blir noe bløtere og stoffene som bladene frigir har en lett desinfiserende virkning, noe som virker sykdomshemmende. Det har også en positiv effekt på vellværen til akvarierekene, fiskene og sneglene. Etter at Catappa bladene har ligget i akvariet i 2-3 uker er bladenes virkning over. Men de bør forbli i akvariet, siden både rekene og sneglene gjerne spiser opp bladene, noe som er sunt og godt for disse. Rekeynglen spiser også gjerne fra Catappa bladene og noen oppdrettere dekker til hele bunnlaget med disse bladene.

Anbefalt dosering er 2-3 blader per 100 liter. Til å begynne med flyter bladene på overflaten men de har sugd seg full med vann etter 1-2 dager og synker da på bunnen. I tillegg til virkningen gir bladene også en dekorativ effekt og gir et akvarie et naturlig utseende.

En positiv bieffekt fra Catappa blader er at de motvirker dannelsen av blåalger (Cyanobakterier).

Catappa blader kommer fra forskjellige tropiske områder og kvaliteten på bladene gjennom innhøstingen og tørkingen er svært forskjellig. Catappa blader av høy kvalitet skal ha en frisk og aromatisk duft.
I morsettning til andre type blader, skal Catappa blader ikke ha noe oppkok før de legges i akvariet. De legges slik de er, rett i akvariet.


Jeg fikk meg en liten A-HA opplevelse her om dagen, catappa er mandel blad.. noen som har prøvd å fore fisk på mandelnøtter?

Elisabeth tenker litt....
Takk folkens. Ikke rart jeg ikke finner noe selv når det er feil skrevet hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap