Mitt akvarieprosjekt ;)

Jeg har nå vært uten akvarie i snart 4 år.
Noe jeg synes er altfor lenge.
Det har riktignok ikke vært plass i budsjettet til et stort akvarie.

Så når jeg kom over et 540L Akvarium med bord under gis bort her på forumet, var jeg kjapp

Dro til Drøbaksområdet og hentet akvariet som var i god stand.
Bordet var slitt og hjemmelaget, men vellaget og meget solid.

Jeg begynte umiddelbart og planlegge...

Denne gangen skal jeg gjøre alt skikkelig med en gang, uten noen halvveis-løsninger.
Først må man ha en bakgrunn.
Da Back to Nature osv har en avskrekkende pris for mitt vedkommende, ble det og forsøke den hjemmelagde varianten.
Usikker på hvordan dette ville bli, gikk jeg til innkjøp av 3 stk Jackofoamplater 5 cm tykke.
Med rabatt på Byggmakker Betalte jeg 52,- pr stk.
Jeg limte sammen 3 i dybden på endene, og beskjærte disse til en passende form.
Ble litt bekymret når jeg så hvor mye 15 cm var i praksis

Da jeg skal ha filter og alt utstyret bak bakgrunnen, så må jeg ha 5 cm til.
Altså 20cm av 60cm som er dybden.
Der bakgrunnen bygger minst er den bare 7-10 cm med mellomrommet bak.
Dette akvariet skal være et blikkfang og pent møbel i stua,så antall liter fisken har er ikke prioritert.

Noen bilder for de som behøver det
Jeg eksperimenterte med forskjellige måter for og få en passende overflate.
Kom frem til at hakke på isoporen med en smørekniv var det beste alternativ.
Noe jeg umiddelbart angret på siden det var slitsomt og tok lang tid..
Det var ikke lett og få til et mønster som så naturlig ut, og ikke lagd.
Platene limte jeg forresten sammen med akvariesillikon.

Jeg fant ut at jeg måtte ha noe i midten.. og limte sammen en massiv klump og begynte og bearbeide denne.

Jeg ville ha noen huler, hull fiskene kunne svømme igjennom ect.. men den siste ideen sløyfet jeg da jeg synes det så teit ut.

Har ingen tegninger på hvordan jeg skal ha det, lager det bare ettersom jeg føler.
Begynte med og lage tekstur mellom midtstykket og sidene.

Innsuget til bakgrunnsfilteret er de 2 midtre hullene med blåsvamp i.

Ble ganske fornøyd med den, synes det ser ut som et sprøtt fossil av en skalle eller noe.
Jeg har sett at det selges rammeakvariermed sort ramme...
Det ville jeg også ha.

Skrubbet rammen med gryteskrubb og rødsprit for og få av gamle taperester osv.

Kjøpte en sprayboks med sort silkematt på den lokale hobbyforretningen type Quick.

Bruk enten Quick eller Hagmanns.. alt annet jeg har vært borti av sprayboksproduker sitter ikke så godt.

Etter en omfattende maskering var det klart.
Da var det klart for og male bakgrunnen.

Etter en del lesing her på forumet, kom jeg frem til og bruke Gjøco Poxydekk.
Fant også et par fargekoder her på forumet jeg synes var fine, og rappet dem

Dette er et 2 komponent produkt, og må blandes i mindre deler ,ellers herder det.
Nytter ikke og sette på lokket og la det stå til senere da det stivner uansett.

Kjøpte først en liter dyp grå til 230,-
Lagde huller og trakk imellom noen slangestumper som skal være utblåsningen på filteret.

Har et stort hull øverst i hjørnene med 16\22 slange, og 2 midt på med en mindre slange i tilfelle jeg trenger tilleggspumper, evt uv filter, co2 reaktor osv..

Malte ferdig i dyp grå fargen, malte også på sidene og litt bak så det rosa ikke synes på utsiden.
Kameraet er ikke noe glad i mørke forhold, men her er noen fler bilder
når dette tørket, tenkte jeg at jeg skulle begynne på neste oppgave.
Akvariebordet.
Har en syk plan om og trekke dette i sort skinn.. har noen huder liggende som jeg har tatt fra en pensjonert skinnsofa.
Har en vrang symaskin så regner med dette tar tid.
Hvis det blir for mye ball, lakkerer jeg det i stedet med lady dør og list sort blank.

Regner med jeg kanskje blir den eneste i landet med skinntrukket akvariebord, og da får jeg litt ekstra inspirasjon

Lagde en fin søm jeg kunne skjøte skinnet med.
Jeg beundrer slike som deg, som går på slike prosjekter. Det er ikke så lett som noen kanskje kan tenke seg at det er. Selv bygger jeg egne akvariebord, lystopper og sist nå en egen reol i kjelleren.

Selv ville jeg sett på ditt prosjekt som større enn reolen jeg selv har bygget i kjelleren, selv om denne går vegg til vegg og gulv til tak. En kan vel kanskje kalle begge utførelser gjort av neve nyttige mennesker, men hadde nok ikke kommet langt i ditt prosjekt. Tolmodighet er hva en trenger til ditt prosjekt, og du viser at du har det. Blir gøy å følge deg videre til ferdig "produkt"

Legger ved et par bilder av reolen min. Desverre ikke plass til hele reolen på samme bilde
Hehe.. er bare de siste par åra jeg har fått tålmodighet.. for litt siden hadde det vært vann i det for lenge siden

Det så godt gjennomført ut det.
Likte at det var bygget inn i veggen.
Har lyst til og gjøre det selv med et par store akvarier.. men får vente til det blir enebolig

Takker for skryt !

Hadde et miniprosjekt forrige mnd med dobbel bakgrunn osv.. kjøpte denne da

Men alt utstyr er skjult
Gratulere med nytt akvarie.
Jeg synnes dette ser veldig bra ut
Men vet ikke åssen fisk du skal ha og om fisken klarer å nappe sund isoporen?
Men som sakt det ser veldig bra ut, du får legge ut bilde når karet er fylt med vann.

Du vil jo snart trenge fisk så kanskje dette kan være noe for deg, Larvik akvarieklubb arangerer Jungeltreffet 19 og 20 November. Lørdagen blir det flere foredrag og middag for dem som ønsker å ta del i det sosiale etterpå
Søndag er det storauksjon, av erfaring så vet jeg det bruker være mye bra til salgs, bæde når det gjelder fisk og annet som har med akvarie hobbyen å gjøre.

www.larvikakvarieklubb.no
Hei.
Epoxyen herder til en ganske hard overflate.. er skarpt og dra hånden over.
Så tror ikke det blir noe problem.

Vet ikke hva jeg skal ha oppi der enda.. driver og vurderer et par chiklider evt selskapskar..
Skal ha mye planter ihvertfall

Takk for tipset! er verdt og ta en tur dit.. er noen år siden sist ja.
Hei. Det er så artig å følge med på Gjør-det-selv-prosjekter.
Dette blir jo skikkelig flott i tillegg.
Håper du får til å sy sammen skinnet. Det blir tøft, (men går det greit mht vannsøl)?
Uansett: Pøs på med bilder. Det blir spennende å følge med på utviklingen og ferdig resultat. Lykke til
Takk

Jeg setter inn skinnet med bivoks så preller det meste av
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap