- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Hjelp!! sera artemia mix egg.
Hjelp!! sera artemia mix egg.
Hei.
Jeg var å kjøpte artemiaegg på fredag, og ble anbefalt av butikken Sera artemia mix (en gul pose med 18 g i). Fikk ordnet med hjemmelaget klekker på kvelden. Brukte da oppskriften i artikkelen om hjemmelaget artemiaklekker her på akvaforum, og hadde 3 ts med salt i en halvliter vann, og en ts artemia.
Det har nå stått i klekkeren med en lampe over og luft i siden fredag kveld. Men ingen klekking forløpig.
Er det noe jeg har gjort feil? Skal man ha lite eller mye luft? Det bobler ganske greit oppi der nå..
Har noen sultne scalareunger som venter på litt mat. De har til nå fått pulverisert discusgranulat og fryst artemia. Er det noe de kan overleve på til jeg finner ut av dette med artemiaegg? Det ser ut som om de har spist noe, men ikke så lett å si.
Takk for alle svar!
Jeg var å kjøpte artemiaegg på fredag, og ble anbefalt av butikken Sera artemia mix (en gul pose med 18 g i). Fikk ordnet med hjemmelaget klekker på kvelden. Brukte da oppskriften i artikkelen om hjemmelaget artemiaklekker her på akvaforum, og hadde 3 ts med salt i en halvliter vann, og en ts artemia.
Det har nå stått i klekkeren med en lampe over og luft i siden fredag kveld. Men ingen klekking forløpig.
Er det noe jeg har gjort feil? Skal man ha lite eller mye luft? Det bobler ganske greit oppi der nå..
Har noen sultne scalareunger som venter på litt mat. De har til nå fått pulverisert discusgranulat og fryst artemia. Er det noe de kan overleve på til jeg finner ut av dette med artemiaegg? Det ser ut som om de har spist noe, men ikke så lett å si.
Takk for alle svar!
Postet 06.11.11 kl 18:14
Postet 06.11.11 kl 19:14
Googlet Sera artemia mix og fant dette:
Article Description:
sera Artemia-mix is an innovative, readily portioned complete breeding mixture for Artemia nauplii. All you need to do is pour the contents into a clean container with 500 ml water and aerate it. With this kit, even people will succeed who have no experience with breeding live food. The biological value of the Artemia nauplii becomes even higher due to the nutrients contained in sera Artemia-mix.
The used Artemia eggs from the Great Salt Lake in Utah/USA are of particularly high quality. They combine very small nauplii size (important for very small fish fry !) with a guaranteed excellent hatching rate.
Så det er ferdig mikset med salt og skal bare has i vann og luftes. Du bør nok sette en ny porsjon.
Article Description:
sera Artemia-mix is an innovative, readily portioned complete breeding mixture for Artemia nauplii. All you need to do is pour the contents into a clean container with 500 ml water and aerate it. With this kit, even people will succeed who have no experience with breeding live food. The biological value of the Artemia nauplii becomes even higher due to the nutrients contained in sera Artemia-mix.
The used Artemia eggs from the Great Salt Lake in Utah/USA are of particularly high quality. They combine very small nauplii size (important for very small fish fry !) with a guaranteed excellent hatching rate.
Så det er ferdig mikset med salt og skal bare has i vann og luftes. Du bør nok sette en ny porsjon.
Postet 06.11.11 kl 19:19
EbbetoKjenner ikke denne "mixen" men navnet "mix" kan jo tyde på at eggene allerede er mixet med salt (J.. dyrt salt i såfall...) Les på pakka en gang til....
Takk for svar.
Ja, jeg prøvde å lese pakka, men jeg kan desverre ikke fransk og tysk særlig godt, så det var litt vrient å forstå hva det egentlig sto. :P Dermed gjorde jeg bare som det sto i artikkelen her.
Lisa-SGooglet Sera artemia mix og fant dette: Article Description: sera Artemia-mix is an innovative, readily portioned complete breeding mixture for Artemia nauplii. All you need to do is pour the contents into a clean container with 500 ml water and aerate it. With this kit, even people will succeed who have no experience with breeding live food. The biological value of the Artemia nauplii becomes even higher due to the nutrients contained in sera Artemia-mix. The used Artemia eggs from the Great Salt Lake in Utah/USA are of particularly high quality. They combine very small nauplii size (important for very small fish fry !) with a guaranteed excellent hatching rate. Så det er ferdig mikset med salt og skal bare has i vann og luftes. Du bør nok sette en ny porsjon.
Takk takk!
Ja, da er det vel kanskje best å sette en ny dose da, for da har vel jeg oversaltet. Det sto ingenting om hvor lang tid det tar før de klekker?
Postet 06.11.11 kl 19:54
Endret: 06.11.11 kl 19:55
Postet 06.11.11 kl 20:10
Postet 06.11.11 kl 20:21
Postet 06.11.11 kl 22:41
Stephan Sandemose[QUOTE=Lisa-S]Nei det gjorde nok ikke det, men vil tippe at det skulle klekke iløpet av et døgn som annen artemia.. :)
I anvisningene på nettet for Sera Artemia Mix står det at klekkingstiden er 48-72 timer, altså 2-3 døgn.
Stephan
Oj, det var lenge. Men står det så er det vel slik. Jeg bruker kun rene egg, så er vant til og måtte sette kun en ladning i døgnet til mine yngel. :P
Postet 07.11.11 kl 00:14
Postet 07.11.11 kl 10:04
takker for svar stephan!
jeg har nå satt en ny runde til klekking, ikke saltet ekstra. jeg har en temp på rundt 28 grader, så vi får håpe at det blir klekking. men da må jeg nok muligens beregne et døgn til.
noen som har noe artemia å anbefale (merke/produsent)? skulle gjerne hatt kun artemiaegg. gjerne noe som kan kjøpes på dyrebutikken.
jeg har nå satt en ny runde til klekking, ikke saltet ekstra. jeg har en temp på rundt 28 grader, så vi får håpe at det blir klekking. men da må jeg nok muligens beregne et døgn til.
noen som har noe artemia å anbefale (merke/produsent)? skulle gjerne hatt kun artemiaegg. gjerne noe som kan kjøpes på dyrebutikken.
Postet 07.11.11 kl 10:33
Postet 07.11.11 kl 12:00
Vi har prøvd litt forskjellige merker men har endt opp med artemiaegg fra Joe's Aquarium som favoritt, de har høy klekkeprosent Vi bruker dette klekkesettet og det fungerer som bare det.
Postet 07.11.11 kl 12:20
Endret: 07.11.11 kl 12:20
Denne har jeg også testet tidligere. Fungerer dårlig. Tror ikke jeg har fått denne til å klekke i det hele tatt.
Kjøp vanlig artemiaegg i en dyrebutikk. Hent litt sjøvann om du kan. Da får du perfekt blandingsforhold. Klekker etter ca 1 døgn. Spørs hvilken temp du har.
Til scalareyngel kan du bruke flytende artemia til du har klekket . De tar det.
Kjøp vanlig artemiaegg i en dyrebutikk. Hent litt sjøvann om du kan. Da får du perfekt blandingsforhold. Klekker etter ca 1 døgn. Spørs hvilken temp du har.
Til scalareyngel kan du bruke flytende artemia til du har klekket . De tar det.
Postet 07.11.11 kl 12:43
ruhaDenne har jeg også testet tidligere. Fungerer dårlig. Tror ikke jeg har fått denne til å klekke i det hele tatt. Kjøp vanlig artemiaegg i en dyrebutikk. Hent litt sjøvann om du kan. Da får du perfekt blandingsforhold. Klekker etter ca 1 døgn. Spørs hvilken temp du har. Til scalareyngel kan du bruke flytende artemia til du har klekket . De tar det.
takker for svar!
fikk frem noen i går kveld, men ut i fra alle de eggene, må jeg si jeg ble forferdelig skuffet over antallet artemia jeg fikk ut. var så jeg knapt så de.
ja, jeg prøvde å få tak i vanlige artemiaegg forrige gang også, men det var visst lettere sagt enn gjort. tror jeg bare får ta meg en ringerunde å høre om noen av butikkene i nærheten har det.
flytende artemia.. er det noe jeg kan kjøpe på dyrebutikker flest? er det på tube eller noe?
Postet 10.11.11 kl 17:19