Nytt akvarie, plass til flere?

Heisan!
Jeg er den stolte eier av et 40 liters akvarie. Jeg har for øyeblikket 6 guppyer og 2 sewellia lineolata. Karet er lite, men godt beplantet. Det ser ut til at alle kommer godt overens. Sewellia lineolata sitter for det meste på glasset, eller ligger inne i en liten hule jeg har laget.

Jeg lurer på om det kan være plass til flere fisker?
Jeg har tenkt på enten dverg cory eller moskito-rasbora. Synes disse er kjempefine! Vil sistnevnte i så fall føle seg truet av guppyene? Hva med coryene, vil disse bli jaget rundt av s. lineolata?

Takk for innspill!
Guppiene formerer seg raskt
Guppiene er levendefødere og formerer seg raskt. Hvis du har tre-fire hunner, ender du fort opp med 20 fisker i 40-literen din om noen måneder.

På den annen side blir de lett syke av parasitter og dør. Parasittene kan smitte andre fisker i karet.

Et 40-liters kar er lite. Personlig ville jeg ikke hatt mer en tre fisk i et så lite kar. Det blir fort mye avfallstoffer som skaper dårlig vann og sykdommer.

Hvis du har startet opp karet nylig, øker dessuten faren for ammoniakk- eller nitritt-forgiftning jo flere fisker du har.

Var jeg deg ville jeg ikke kjøpt flere fisker før jeg så hvordan det gikk med guppiene.
Det var vel egentlig det jeg tenkte!

Jeg har sjekket ph og nitritt, som begge var ok. Det kan kanskje være at nitritt-nivået ikke har hatt tid til å øke ennå? Akvariet stod ca. en uke før jeg puttet noen fisk oppi.
Anbefaler deg å måle for ammoniakk, den kommer før nitritten...
En uke er nok ikke nok til at filteret er innkjørt ennå. Følg nøye med på verdiene fremover, og bytt ca 30% vann daglig.
Takk for konstruktiv tilbakemelding!

Jeg byttet ca. 30% av vannet i dag. Siden jeg følte det hastet litt, lot jeg bare vannet stå å temperere seg i bøtta i et par timer før jeg helte det i. Temperaturen i karet var rundt 20 grader etterpå. Er en slik temperaturforandring skadelig for fisken? (Fra 25 til 20 grader og tilbake igjen)

Forøvrig lurer jeg på hvordan dere fyller opp med vann igjen? Jeg helte så forsiktig som mulig fra bøtta, men ble mye rot i sandbunnen min osv..
Jeg bruker nå slange fra krana. Blir temperatur forskjell. Det er noe som kan trigge lek hos fisken, så det ser jeg ikke på som noe negativt.
Brukte bøtter før, og tømte forsiktig. Har sett folk anbefaler at man har en tallerken/skål eller lignende rett under der man tømmer. Da blir det litt mindre rot.

Eller bare tømmer oppi handa di, da går ikke strålen ned i bunnlaget...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap