Corydoras-egg på ruta, hva nå?!

Heisann.

Gikk forbi akvariet nettopp og så noe jeg syntes så ut som møkk på yttersiden av akvariet. Ved nærmere ettersyn var det jo slettes ikke det, men 4stk egg som var klistret på innsiden

Disse må ha kommet der fra idagtidlig, altså akkurat blit lagt. De er hvit-gjennomsiktige. Betyr dette at de er ubefruktet?

Har 2typer corydoras i karet, 2stk Corydoras Paleatus der hua er nesten dobbelt så stor som hannen. Bilde nr2 er av paleatus-hua som jeg synes er mistenkelig rund i buken om dagen. De 2 paleatusene har og svømt snodig rundt hverandre noen dager nå, de begynte så fort de ble sluppet oppi det nye karet før helgen som var.

De andre coryene er en nyinnkjøpt gruppe på 7stk albino aeneus. Disse er litt mindre. og ble sluppet oppi karet på fredag.

Annet i karet; 7stk L144, 2stk blå acara og 5stk scalarer.

Vannverdier:
PH: 6,8
GH: 4
KH: 3
Temp: 26,5g

Noen kjappe spørsmål:
1. Setter opp en 25L som ynglekar nå. Er det viktig at ynglekaret har nøyaktig samme verdier og temp?
2. Hvor lenge venter jeg før jeg plukker eggene, om de er befruktet?
3. Innredning i ynglekar? Helt bart med glass i bunn eller sand, planter og div?
4. Hva med pumpe i ynglekar?
5. Er det en idè å sette opp ett nytt kar kun til coryene nå som de leker? Har ett 60L liggende.

Dukker sikkert opp noen fler spørsmål underveis, håper noen tar seg tid til å svare


Mvh
mona o
[URLBLOCK1] :)

Flott, skal leses igjennom og studeres iløpet av kvelden

Ut fra bildet mitt, tror du eggene er befruktet?
Nja, det er litt vanskelig å si utifra bildet. De var litt "kantete", og ikke trill runde, syns jeg, så jeg er usikker på om det vil bli noe av dem. Merkelig fasong kan muligens tyde på "gamle" egg, dvs egg som har ligget i hunnens buk veldig lenge. Noen ganger gir det dårlig med yngel, etter min erfaring, men det varierer.

Når tok du bildet av eggene? Hvor lenge siden ca var det at de var lagt da bildet ble tatt, mener jeg? Gode egg skal bli lett gyldne f.eks. dagen etter at de er lagt.

Det er lett å ødelegge eggene når man forsøker å fjerne de (ta de ut) for mange timer etter at de er lagt. Det bør helst gjøres mens de er helt ferske, for da er de lett klebrige og myke. Klebrigheten gjør at man med litt trening enkelt kan rulle dem av underlaget og over på fingrene, så sitter de fast der mens man løfter dem over i en klekketank.
Noen timer etter at de er lagt begynner eggene å hardne og sitter ordentlig godt fast på underlaget. Forsøk på "å pelle dem løs" da, vil ofte skade egghinnen der den har festepunktet til underlaget. Jeg forsøker derfor ikke å plukke egg som sitter på glass, dersom jeg oppdager det for lenge etter legging. Men på planter er det enklere, da kan man bare bryte av bladet med eggene på og ta det over i klekketanken.

Det er gode sjanser for at Corydorasene dine vil legge mange egg senere, så la disse første henge, og følg heller med på Coryene når du har skiftet vann osv. Det er ofte rett etter et vannbytte at eggene kommer (type dagen etter e.l.).
Bildet ble tatt ca 4-6t etter de ble lagt. Har latt de henge der, og synes de ser nokså like ut idag som da jeg så de første gang. De er nå en og en halv dag gamle og har nå kanskje bittelitt antydning til farge i ytterkanten av eggene. Fant forøvrig ett egg til ett annet sted på ruta.

Morro var det iallefall, skal følge godt med i tiden fremover og håper på masse små cory-babyer med tiden
Hehe, er visst full klaff i det nye karet!

Blå acaraene som og kom oppi i helgen som var leker nå og. Kjøpte kun 2stk i helga og var veldig usikker på kjønn da de er så like, men nå driver da tydeligvis hannen og vibrerer forran hua, mens han har funnet en rot midt i akvariet han renser og rydder rundt, samt jager bort alle coryer og L144 som svømmer forbi.

Så da blir det å følge med både på cicklide og cory-egg i tiden som kommer da! Dobbel morro!
Det er lett å juble når man opplever lek og egg for første gang på en fisk, men jeg vil likevel skylle ørlitegranne kaldt vann i blodet ditt og gi info om et par ting

Blå acara formerer seg som kaniner, og vær obs på at du vil streve litt med å bli kvitt yngelen. Du er heldig om du får gitt dem bort. Markedet blir ekstremt fort mettet på en fisk som yngler så lett og som får så utrolig mange yngel pr gang også.

Ciklidene er ikke så moro å få egg på i et selskapskar egentlig... De er nemlig ikke særlig snille med de andre fiskene når de skal vokte egg og yngel, og du kan risikere at de skamferer mallene dine totalt. I verste fall kan noen av de andre fiskene få øynene hakket ut eller de kan bli drept.
Har 3andre kar tilgjengelige så ser ann situasjonen de nærmeste dagene og omrokkerer deretter
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap