Utæt akvarie ?

Jeg har købt et Juvel-akvarie hos en E-shop på nettet i februar måned. Akvariet er med 2 korte skrå sider foran, så det er lidt kantet.

Det er 85 L og det er med ferskvand. Der er planter, forskellige fisk - det er Molly, Platty, små Slørhaler, Guppy, 2 frøer og Maller.

Her i weekenden opdagede jeg pludselig, at der dryppede vand fra akvariets bund - 3 steder. Alle 3 steder var på den samme halvdel af akvariet.

Jeg har heldigvis et ekstra akvarie på 55 L og noget akvariesand - som jeg skyndte mig at gøre klar.

Jeg tog det halve af vandet og kom 1/3 nyt vand i og flyttede så alle planter og fisk over i dette.

Og så skete der det mærkeligt, at der pludselig ikke kom vand ud af det nye akvarie mere.

Det står nu med det bunddække, der har været i hele tiden - groft grus (små sten) og halv fyldt med vand.

Jeg er nu meget usikker på, hvad jeg skal gøre .... har I erfaring med sådan et tilfælde.

Hilsen Frandswen
Har det lekket vann, så er det et sted det kommer fra.

1. Kan det være kondens?

2. Lekkasjen kan være et sted over nåværende vannivå, men følge en fuge nedover og se ut til å komme fra bunnen.

3. Lekkasjen er liten og avhengig at et større vanntrykk enn det er nå med mindre vann i karet.

Fyll opp igjen og se nøy etter hvor det lekke. Ta eventuelt bilde av lekkasjen og ta med til butikken. Synes som reklamasjonssak.
Utæt akvarie ?
Tak for dit svar.

Jeg tror jeg vil prøve at følge dit råd, og fylde vand i igen, og så se om lækagen kommer igen.

Og så vil jeg kontakte shoppen, hvor jeg købte det - hvis det er tilfældet. For som du også siger - så må det være en reklamationssag.

Tak!
Vannsøl
Jeg kjøpte Juwel Visjon 450 kar i mars mnd, her opplevde jeg det var lekk, etter jeg hadde tatt det i bruk. Helt oppe i det ene hjørne framme kom det noen dråper i døgnet.
Ble selvfølgelig temmelig forbanna, nytt kar med en slik opplevelse. Min konklusjon, her hadde dem nok tatt seg en bayer for mye når de satt det sammen. Krevde av forhandler problemet ble tatt opp med produsent omgående. Godtok ingen annen løsning som ikke var holdbar. Fikk tilsendt fra produsent par tuber med silikon som de benytter. Tappe ned noe vann av akvariet, gjøre grundig reint med rødsprit i listekanten, legge på silikon der. Lot det være med lokket oppe par dager,med noe lavere vannstand. Det ble tett. Min teori, de har ikke lagt silikon helt opp i hjørnet, så er det en voldsom kondensering under lokket, er det ikke tett, så kondenseres det, kommer dråper ut av karret.
Akvarie utæt ?
Ja jeg tænkte også først om det kunne være manglende silicone, der var årsag til lækken, men jeg undrede mig bare over, at det stoppede fuldstændig med at dryppe de 3 steder fra bunden, da jeg havde fjernet halvdelen af vandet.
Men jeg vil ringe til forhandleren i morgen - klarede ikke at nå dem i dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap