Algespiser stjeler kokosnøtthulen til palettciklider! hjeeelp! :(

Jeg oppdaget at palettciklidene mine hadde lagt egg i hulen sin i går. men i dag er eggene borte. og jeg tror det er algespiseren som har spist dem, fordi han har stjålet hulen. Han skremmer dem bort når de vil inn hva kan jeg gjøre? kan algespisere spise egg? jeg har lagt oppi en hule til men han okkuperer den også ... Veldig glad hvis noen kan hjelpe meg ... har veldig lyst på noen små!
Inaktiv bruker
Ikke for å knuse deg men JA de elsker egg. Anctistrus er meget glad i egg, de er vell ikke særlig territorielle med mindre han passer på eggene som hun fisken har lagt. såvidt jeg vet iallefall.
Tusen takk for svar! men hvis de passer på hlen sin så er det vel ikke noe problem vell?
Det er helt vanlig at Ancistrus vil ha samme type huler som en del ciklider, og det er ikke stort annet å gjøre med det enn å tilby mange huler og håpe at de da greier å dele "broderlig".

Ancistrus er beryktet for å "bryte seg inn i" ciklidenes huler om natten og spise eggene deres. Også helt normalt.
Skal du ha yngel og oppdrett er det bare en ting å gjøre; sette dem i egne kar uten andre fisker tilstede, i såkalte leks-kar eller oppdretts-kar. Det er håpløst å håpe på og få til oppdrett i et selskapskar. Det lykkes nesten aldri, rett og slett fordi de fleste fisk spiser både egg og yngel om de får tak i dem.

Start med å kjøpe deg et ekstra filter, et yngelvennlig et som det ikke er fare for at yngel vil bli sugd inn i. Som f.eks. denne yngelsikre typen som er drevet av en luftpumpe.
Dette filteret setter du til innkjøring i det vanlige selskaps-akvariet ditt i ca 5 uker. Når de fem ukene er gått, kan du ta f.eks. et 63 liters kar og innrede det enkelt med planter, røtter og huler, og så setter du over ekstra-filteret ditt i det karet, sammen med palettciklide paret. Da har du et ferdig innkjørt filter til paret.

Fôr ciklidene med røde mygglarver (frosne) to ganger om dagen og vent...
Innen kort tid vil du sannsynligvis ha et nytt kull egg i en hule, og denne gangen er det ingen som kan røve egg og yngel fra paret.

Sett deg gjerne inn i hva slike små yngel spiser på forhånd, ikke vent med å gjøre research på det til den dagen yngelen faktisk er der...

Lykke til!

Tusen takk for svar! jeg skal gjøre akkurat det du sa og vente på yngel
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap