Reol spørsmål, høyde og lys
Hvilken høyde brude man velge mellom akvariene ? Noen som har meninger evnt erfaring ?
Lys ? Tenker at det blir l-maller og croydoras i akvariene. Holder det med en T8 18w aramtur, eller burde man øke til 2x18w ? T5 ?
Jeg skal ha helglass kar og dekkglass. Og når vi er inne på lys så har vel høyden over akvarie noe å si også ?
Lys ? Tenker at det blir l-maller og croydoras i akvariene. Holder det med en T8 18w aramtur, eller burde man øke til 2x18w ? T5 ?
Jeg skal ha helglass kar og dekkglass. Og når vi er inne på lys så har vel høyden over akvarie noe å si også ?
Postet 08.11.11 kl 18:42
Postet 08.11.11 kl 18:45
Aldri hatt reol selv, men tenker jo med en gang på at man bør nå bakerst i akvariet, uten å brenne av seg armpelsen på lysrørene (?)
Tror det er veldig opp til deg selv, hva du vil ha.
Med tanke på fukt, så vil det være mer åpent i en reol, enn et kar med heldekkende topp.
Tenker man på hvor langt "lyset når", så burde ikke det heller være et problem. Det ser man godt når man tar vannbytter, og 30% av karet er tømt. Likevel er det godt lys helt i bunn.
Tror godt du kan legge på noen cm hvis du er god og rund i arma , uten at fisken blir lei seg :P
Tror det er veldig opp til deg selv, hva du vil ha.
Med tanke på fukt, så vil det være mer åpent i en reol, enn et kar med heldekkende topp.
Tenker man på hvor langt "lyset når", så burde ikke det heller være et problem. Det ser man godt når man tar vannbytter, og 30% av karet er tømt. Likevel er det godt lys helt i bunn.
Tror godt du kan legge på noen cm hvis du er god og rund i arma , uten at fisken blir lei seg :P
Postet 08.11.11 kl 18:53
Postet 08.11.11 kl 18:57
Postet 08.11.11 kl 19:18
Postet 08.11.11 kl 19:25
Har en rent midlertidig reol slengt veldig tilfeldig sammen så avstanden til "tak" er hhv 15, 20 og 25 cm. Har i alle fall erfart at noe mindre enn 20 cm er til å få fullstendig mark av (tenk deg å håve ut noe bittesmått som går litt høyt i et grunt kar i øverste hylle - har mange artige håndtak her).
Driver nok med mye underlig i småkarene, så litermål må jeg også kunne få ut og inn uten å søle så aldeles helt grusomt som nå. Easy Breedingboksen skal kunne flyttes for renhold uten å helle barn på gulvet. Til siste kar jeg bare måtte ha plass til et sted er avstanden 25 cm, tror jeg vil gå for minst det når reolen blir permanent...
Driver nok med mye underlig i småkarene, så litermål må jeg også kunne få ut og inn uten å søle så aldeles helt grusomt som nå. Easy Breedingboksen skal kunne flyttes for renhold uten å helle barn på gulvet. Til siste kar jeg bare måtte ha plass til et sted er avstanden 25 cm, tror jeg vil gå for minst det når reolen blir permanent...
Postet 08.11.11 kl 19:29
Endret: 08.11.11 kl 19:30
Postet 08.11.11 kl 20:51
Postet 08.11.11 kl 21:23
Har ikke bestilt enda. Har vurdert 30 cm mot 35 i høyde og jeg tror 35 cm er best fordi jeg er ikke sikker på om jeg får plass og råd til utvendig filter med det første. Tenkte å starte med innvendig filter først. 40 cm bredde skal jeg ha for å få stort bunnareal.
Mulig jeg har oppgitt feil på målene men jeg trodde det var LxBxH som er formatet.
Mulig jeg har oppgitt feil på målene men jeg trodde det var LxBxH som er formatet.
Postet 08.11.11 kl 21:43