Fjærning av bakgrunn

Er det noen som har vært igjennom fjærning av Juwel bakgrunn før?
Hvordan får jeg denne løs?

Ser ut som den er "limt" med sort elastisk silikon (mulig riktig type "lim" som vanligvis brukes til dette)

Finnes det en enkel måte å fjærne denne på?
sitter som støpt nesten.

Ta den lengste og skarpeste kniven du har, og snik den mellom bakgrunn og glasset, "sag" deg så forsiktig gjennom lagene med silikon. Armaturet må av, og helst bør akvariet være tomt...
barberblad ? Eller en slik glass skrape ?
Jarle F
barberblad ? Eller en slik glass skrape ?

Du får jo ikke den tjukke klumpen ned i mellom glass og bakgrunn, som er limt sammen? Det er en Juwel bakgrunn, og de sitter vel "klistret" til glasset, om jeg ikke tar feil. Da antar jeg at det enten er den helsvarte struktur-bakgrunnen fra juwel, eller f.eks. Juwel Rock bakgrunnen (som også er helt flat bak og sitter klistret over hele glasset).

Det er altså ikke noe mellomrom mellom glass og bakgrunn.
Plussmedlem
Tapetkniv eller en filetkniv for fisk eller kjøtt.....
Generelt sett alle kniver med lange, tynne og skarpe blader....
Har du prøvd å bare "rive" den av? Hvis du får til et løst hjørne så kanskje den løsner litt etter litt hvis du dytter noe under, eller bare river i den. Ikke sikkert det går, men jeg har løsnet en bakgrunn på den måten.
Brukte også en tynn, litt bøyelig kjøkkenkniv.
Brukte en sparkelspade som jeg slipte litt med en slipestein.
Fikk det av, men det er masse silikon som sitter som F!
Hjelper ikke med sparkelspaden der.


Hadde skikkelig noya for at jeg skulle sprekke glasset.
Var enda halvfull med vann.
180 L Juvel.
Barberblad funker bra på silikonrester.
Du kan jo eventuelt lime på ny bakgrunn som du liker, så synes ikke silikonen?
Da må selvsagt alt vannet ut.
Nei, jeg skal ALDRI ha en bakgrunn igjen.
Ser fint ut, men du mister plass i akvariet, og det sammler seg møkk bak veggene.
Ikke minst at de blir missfarget av algevekst etter litt tid.

Et skarpt og fint barberblad, eller en sånn skrape man bruker til steketoppen om man har keramisk topp (da har man håndtak på et ekstra bredt barberblad-skarpt blad).
Det funker å ta silikonrester av glasset med, man bare skraper det av. Jeg har gjort det selv flere ganger når bakgrunner blir fjernet.

Missfarging av bakgrunnen har jeg aldri selv opplevd, bakgrunnen i mine akvarium har vel stått i drøyt to år nå. Den lyseste ble litt grønn en periode når vi var på ferie, men gikk tilbake til relativt normalt etter litt skrubbing med en svamp og noen timer med besøk av en gjeng SAEr. Synd du ikke likte bakgrunnen da, og lykke til med å få skrapet vekk silikonen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap