Oppsett av klekkeri corry egg

Hei!


Jeg er nå like ved å gi opp. Jeg er nødt til å gjøre noe feil her.

Her er hva jeg bruker:

1 liter skål
2 dråper Esha 2000
Temp på 20 grader i vannet
Luftpumpe

Eggene er gule når jeg har dem oppi.
Etter ca 1-2 dager blir de enten hvite eller de får svarte prikker på utsiden av egget.

Hvordan får jeg klekket corry egg??? Ja, jeg har sett på div forum her. Men savner en sikkelig "bruksanvisning". Feks. sett temp på ditt og datt ha så mye vann i osv.


Noen snille mennesker der ute som kan hjelpe meg?? =)

I denne artikkelen av Mona O finner du svar på det meste
Takker og bukker


Neste spørsmål er da: Kan jeg fylle vann i klekke karet og la luftpumpen gå helt til de legger egg?? Kan jo fort ta en 14 dager før de legger igjenn Vil vannet bli "dårlig" innen fiskene legger egg? Og trenger jeg å bytte vann HVER dag i klekkekaret eller er dette unødvendig? Ser det er mange forskjellige svar på dette området =)

Og helt til slutt: Er det nødvendig med esha2000 i klekkekaret???

Hva slags cory har du?

Jeg bruker sånne 3 liters bokser som de har smågodt i på Europris. Tar vann fra foreldrekaret når jeg plukker egg. Lar de stå med brusestein på kjøkken benken ( 20-22 g) og har litt av et catappa blad oppi. Bytter vann 4. dagen, slik at coryene klekker i rent vann. Ved vannbytte tar jeg vann fra springen som har stått på kjøkkenbenken og blitt temperert, men andre bruker vann fra foreldrekaret.

Sikker på at du har hanner også? Noen ganger leker cory uten av eggene blir befruktet, og da hjelper der jo ikke hvor mye du steller med eggene.
Jeg har adolfoi,panda,sp.black og sterbai.

Og ja jeg har hanner. Hunnene mine er kjempe store og hannene er tynne og mindre.
Noen av eggene som blir lagt er gule og andre er hvite med en gang de er lagt.

Men jeg lurer litt på om kanskje esha 2000 ødelegger eggene??

Kan jeg ha vann i klekkekaret nå og la det stå frem til de skal legge egg eller vil vannet bli "dårlig"?
valtam
Men jeg lurer litt på om kanskje esha 2000 ødelegger eggene??

Vet at noen sier det er bra å bruke midler mot sopp i klekkevannet, men jeg er ikke enig. Jeg ville ikke brukt medisiner i klekkevannet. Jeg har forsøkt det et par ganger (med methylenblått), og halvparten av eggene gikk i oppløsning og resten ble hvite.

Hvilken ph har du i klekkevannet?

Forsøk å lage deg torvvann til å klekke eggene i! Det er surt, inneholder humus-syrer og virker naturlig forebyggende mot sopp og mugg.
Du kan også bruke noe enklere som har samme nytten; sortvanns-ekstrakt på flaske. Eggene mugner aldri med det i vannet. Jeg doserer en dose sortvannsekstrakt i klekkevannet såpass at vannet ser ut som utvannet kaffe eller veldig sterk te.

Jeg tynner ut sortvannsekstraktet etter noen dager, sånn ca dagen før beregnet klekking, og skifter vannet så det blir klart og "normalt" i tide til at yngelen kommer ut.
Da kutter jeg ut medisinen. Jeg bruker kran vann på ph8. Bør jeg senke den til 6,8?
Hvilken temp skal de ha? Noen sier 21-23 og andre rundt 26.

Skal prøve den flasken du anbefaler
Oj... ph 8, ja. Det er ikke så rart det mugner. Det er ikke akkurat Corydoras-vann...
Du bør definitivt senke ph'en til det Corydoras skal ha, mellom 6 og 7, det er best.
Har du ph 8 i akvariet ditt med Corydorasene også...?

Ph-senkende middel:
Amtra eikebark-ekstrakt på flaske, tilsett det og du får senket ph. OBS! Ikke doser rett i akvariet!! Alltid blande i bøtte m/vann før det tømmes i akvariet. Sjekk alltid ph'en i bøtta før du bruker det.

Jeg klekker Corydoras-egg i romtemperatur, da jeg finner det til en viss grad forebyggende mot sopp og mugg. Sopp trives jo varmere det er, så jo høyere temp. er, jo høyere risk for utvikling av sopp/mugg.

Romtemperaturen her hjemme hos meg ligger imidlertid litt høyere enn mange har det hjemme, tror jeg, uvisst av hvilken grunn. Akkurat nå er den 25°C her, og jeg har ikke noen varmeovn eller noe på i huset en gang...!

Eggene klekkes alltid i vann som har ph mellom 6 og 7, akkurat som akvariene mine.

Corydorasegg klekkes normalt i temp. mellom 22 og 25°C her, avhengig av romtemp. og tid på året, og det fungerer fint.

Du kan kjøpe litt romsligere yngel- og klekketanker i plast her hos Webzoo f.eks.
Amtra eikebark-ekstrakt på flaske

Han kan dessverre ikke skaffe dette mer, sa han til meg da jeg var oppe hos ham og hentet varer forrige helg
Ok Nei, jeg har ph 6.8 i corydoras karet =)
Tenkte at eggene klarte 8 i ph men da tok jeg feil.


Supert. Klekkekar har jeg fra før. En liten 15 liter
Setter opp klekke karet nå jeg så jeg finner ut hvor mye eikebark jeg må ha oppi ved evt. egg =)


OG kan jeg bare la karet puttre og gå frem til det evt blir egg?
STIEdge
[URLBLOCK1] Han kan dessverre ikke skaffe dette mer, sa han til meg da jeg var oppe hos ham og hentet varer forrige helg :(



Oj, det var synd. Men bra jeg har en hel 3-liters kanne da, så har jeg et par år...!
Hva skal jeg linke til og anbefale da, når Aquamanias ikke fører det lenger? Det var den eneste norske nettbutikken som solgte Amtra eikebark-ekstrakt.
Webzoo selger noe annet ph-senkende middel, Steins, men det kjenner jeg ikke effekt og virkning av.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap