- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Kirsebærreker og egg
Kirsebærreker og egg
Inaktiv bruker
Postet 09.11.11 kl 00:56
hei
så mye du lurte på ha hoho.
det ser ut som om du bare har reker i karet ditt, og da er overlevelsesprosenten stor.
bare tre en dame sokk utpå pumpa for å "rekesikre" den om du ikke allerede har rekevenlig filter.
ja det er egg du ser, eggene blir først "laget" på hunnens rygg og ser litt ut som en sal før de flytter seg ned unde rmagen hennes.
du trenger ikke flytte reka eller yngelen (de kommer til å være så små at du vl slite med å se de i begynnelsen)
bare la naturen gå sinn gang så formerer de seg rimelig heftigt bra
så lenge du ikke har planer om å selge så trenger du ikke komme inn med nye linjer.
innavl er ikke så farlig på dyr ser du, det er nemlig slik mange av fiskeartene har oppstått, spesielt i malawisjøene
så mye du lurte på ha hoho.
det ser ut som om du bare har reker i karet ditt, og da er overlevelsesprosenten stor.
bare tre en dame sokk utpå pumpa for å "rekesikre" den om du ikke allerede har rekevenlig filter.
ja det er egg du ser, eggene blir først "laget" på hunnens rygg og ser litt ut som en sal før de flytter seg ned unde rmagen hennes.
du trenger ikke flytte reka eller yngelen (de kommer til å være så små at du vl slite med å se de i begynnelsen)
bare la naturen gå sinn gang så formerer de seg rimelig heftigt bra
så lenge du ikke har planer om å selge så trenger du ikke komme inn med nye linjer.
innavl er ikke så farlig på dyr ser du, det er nemlig slik mange av fiskeartene har oppstått, spesielt i malawisjøene
Postet 09.11.11 kl 01:25
Postet 09.11.11 kl 01:28
Inaktiv bruker
Ja, det er bedre å spørre for mye en for lite.
YAY! Det var det jeg viste ^^ (Filteret er et rekefilter.)
Hehe, når jeg ser at rogna er borte så skal jeg sette i den overgrodde plast planten min. De rekene jeg har renska den som er i der nå på 3 timer. ;D
Da blir det mat på de små skapningene.
Hvordan blir det med vannbytte da? :O Hva om jeg får med de søte små?
Tre en strømpe over slamsugeren?
YAY! Det var det jeg viste ^^ (Filteret er et rekefilter.)
Hehe, når jeg ser at rogna er borte så skal jeg sette i den overgrodde plast planten min. De rekene jeg har renska den som er i der nå på 3 timer. ;D
Da blir det mat på de små skapningene.
Hvordan blir det med vannbytte da? :O Hva om jeg får med de søte små?
Tre en strømpe over slamsugeren?
Postet 09.11.11 kl 01:37
Postet 09.11.11 kl 01:40
Inaktiv bruker
Det blir mye små skit på bunnen, syns det ser sløvt ut :O Har ikke gjort det enda, har stjålet litermålet til kjærringa
Det har aldri vert noe annet en akvarievann i det. :P
Men da slamsuger jeg det ikke da, å fortsetter som før
hva med strømpe over litermålet? just in case?
Det har aldri vert noe annet en akvarievann i det. :P
Men da slamsuger jeg det ikke da, å fortsetter som før
hva med strømpe over litermålet? just in case?
Postet 09.11.11 kl 01:51
Kirsebærreker føder levende, fiks ferdige unger. Det blir ikke larver. Hunnen bærer eggene under buken til de er "ferdig ruget". De klekkes og klarer seg selv som miniatyr-reker fra første øyeblikk. Spiser det samme som voksne reker, og ikke noe spesielt stell kreves. I starten er de så små at du ser dem nærmest som et komma-tegn som beveger seg i karet.
Hva slags filter har du i akvariet ditt?
Det er egentlig litt dumt å holde på med damestrømper over filterinnsuget, for min erfaring er at da tettes det mye fortere av rusk o.l., fordi du reduserer innstrømmingen og kan "kvele" filteret så det rett og slett stanser opp. Det å ha strømpe over filteret gjør at du stadig må nedi og ta av strømpen for å vaske den ren og så montere den på igjen. Du må sjekke daglig og kanskje flere ganger om dagen, at det ikke er gått tett eller står i fare for å bli det snart. Det er et skikkelig pes, synes jeg
Men jeg er litt sånn ekstra varsom der, vil ikke gjøre noe som kan stanse filteret med de følger det medfører, for jeg er livredd for filterstrans pga tett innsug (har opplevd filterstans noen ganger, og det er ikke morsomt med nitritt osv).
For å "slamsuge" i reke-karet, kan du rett og slett bruke en luftslange (sånn av den typen som er til luftpumper, 4/6 mm i diameter). Da går det så sakte at du rekker å sette pekefingeren foran innsuget før en reke blir sugd opp. Det tar litt lenger tid å slamsuge da, så klart, men du suger ikke opp reker iallefall, og det er jo det viktigste.
Hva slags filter har du i akvariet ditt?
Det er egentlig litt dumt å holde på med damestrømper over filterinnsuget, for min erfaring er at da tettes det mye fortere av rusk o.l., fordi du reduserer innstrømmingen og kan "kvele" filteret så det rett og slett stanser opp. Det å ha strømpe over filteret gjør at du stadig må nedi og ta av strømpen for å vaske den ren og så montere den på igjen. Du må sjekke daglig og kanskje flere ganger om dagen, at det ikke er gått tett eller står i fare for å bli det snart. Det er et skikkelig pes, synes jeg
Men jeg er litt sånn ekstra varsom der, vil ikke gjøre noe som kan stanse filteret med de følger det medfører, for jeg er livredd for filterstrans pga tett innsug (har opplevd filterstans noen ganger, og det er ikke morsomt med nitritt osv).
For å "slamsuge" i reke-karet, kan du rett og slett bruke en luftslange (sånn av den typen som er til luftpumper, 4/6 mm i diameter). Da går det så sakte at du rekker å sette pekefingeren foran innsuget før en reke blir sugd opp. Det tar litt lenger tid å slamsuge da, så klart, men du suger ikke opp reker iallefall, og det er jo det viktigste.
Postet 09.11.11 kl 15:58
Endret: 09.11.11 kl 16:01
Inaktiv bruker
Pumpen er den som fulgte med akvariet, den heter Zolux Nanolife Flow 400 ref 328900.
Skal være rekesikker.
Jeg vet at det kommer levende kopier av moren, men de må jo ha mat ;D så da setter i en overgrodd plastplante som jeg har. Der er det mye alger å hente så det blir mye god mat for nykommerne.
Skal være rekesikker.
Jeg vet at det kommer levende kopier av moren, men de må jo ha mat ;D så da setter i en overgrodd plastplante som jeg har. Der er det mye alger å hente så det blir mye god mat for nykommerne.
Postet 09.11.11 kl 16:23
Inaktiv bruker
Hm, Jeg har enda ikke sett noe til at rekene har sluppet sine avkom... :/
Eller at de har dem samlet mellom bena sine.
Mulig at de ikke er befruktet? (Frykter at jeg ikke har noen hanner.)
Eller at de har dem samlet mellom bena sine.
Mulig at de ikke er befruktet? (Frykter at jeg ikke har noen hanner.)
Postet 05.12.11 kl 03:27
Kjøpte samme "rekesett" som deg Spock (har lest tråden din) og mistenkte også at jeg manglet hanner. Kjøpte derfor etter en stund en gjeng med reker fra en lokal butikk hvor jeg sikret at kjønnsmodne hanner var innkludert. Tok da 3 dager før første reke var befruktet og etter en uke gikk fem med rogn mellom bena. Kom i dag hjem til 17 (talte) rekeyngel og karet mitt er yngre enn ditt... Så mistanken din er muligens ikke ubegrunnet.
PS: kuttet ut varmekolben etter å ha lest dine erfaringer så takk for tipset.
PS: kuttet ut varmekolben etter å ha lest dine erfaringer så takk for tipset.
Postet 07.12.11 kl 21:56
Postet 07.12.11 kl 22:07
Du trenger ikke varmekolbe i så små kar med kun reker. De trives i 20 grader og oppover, litt variasjon fra type til type selvsagt. Men kirsebærrekene tåler det meste også under 20 grader.
Det er mange ting som spiller inn på døde reker:
• For kort tillvenningen?
• Ble de matet de første dagene etter innføring? Drop gjerne mat de første 3-4 dagene
• Tilføres det mineraler? Dette er sundt for dem
• planter fra butikk med giftig plantenæring/algemiddel?
Reker er også veldig var på vannverdier og evt mangler/feil. Rekekar skal heller ikke ha veldig hyppige vannbytter slik som man gjør ved kar med fisk. Men det er uansett vanskelig å holde en sunn rekekoloni i så små kar...
Det er mange ting som spiller inn på døde reker:
• For kort tillvenningen?
• Ble de matet de første dagene etter innføring? Drop gjerne mat de første 3-4 dagene
• Tilføres det mineraler? Dette er sundt for dem
• planter fra butikk med giftig plantenæring/algemiddel?
Reker er også veldig var på vannverdier og evt mangler/feil. Rekekar skal heller ikke ha veldig hyppige vannbytter slik som man gjør ved kar med fisk. Men det er uansett vanskelig å holde en sunn rekekoloni i så små kar...
Postet 07.12.11 kl 22:39
Lars JamneDu trenger ikke varmekolbe i så små kar med kun reker. De trives i 20 grader og oppover, litt variasjon fra type til type selvsagt. Men kirsebærrekene tåler det meste også under 20 grader. Det er mange ting som spiller inn på døde reker: • For kort tillvenningen? • Ble de matet de første dagene etter innføring? Drop gjerne mat de første 3-4 dagene • Tilføres det mineraler? Dette er sundt for dem • planter fra butikk med giftig plantenæring/algemiddel? Reker er også veldig var på vannverdier og evt mangler/feil. Rekekar skal heller ikke ha veldig hyppige vannbytter slik som man gjør ved kar med fisk. Men det er uansett vanskelig å holde en sunn rekekoloni i så små kar...
Har opplevd giftige planer før, så var ikke det denne gangen.
For kort tilvenning kan ha vært problemet. Hvor lang tid bør det gå før de flytter inn?
Jeg skal nå bygge opp igjen 17literen, denne gang med varmekolbe på rundt 21grader.
Er det noe bunn som er best å bruke. Har lyst på lys sand, da jeg liker fargen, men tenker litt på hva som er best for rekene.
Postet 07.12.11 kl 23:46
Inaktiv bruker
Jeg får ikke tak i flere reker jeg. Ingen av butikkene her i nærheten klarer og holde liv i dem. De klarer ikke å skaffe rette fiskene engang...
Uansett. Jeg har ikke hatt noe rekedød siden etter at jeg MÅTTE putte dem i.
Egentlig så er en sånn rekepakke ganske TEIT. Skulle vert gjort på en annen måte.
At rekene ble sendt en måne etter akvariet blir sendt, større sjans for at flere overlever. Bytter vann nå og da, egentlig ganske sjeldent, kanskje hver 3 uke.
Det er synd at det ble bare ho reker i karet, men det går jo greit. Har bestilt flere som kommer til butikken, og da skal jeg hente dem når de kommer.
Små tips som kanskje kan hjelpe mot reke død:
* Kutt varmekolben i små kar. (Ingen vits og ha det hvis du har karet i et varmt rom.)
* Ikke bytt vann for ofte, 2-3 uker går bare godt ( Men se i forhold til reker og størrelse på akvariet)
* Når du bytter vann la det renne lenge, Reker tåler kobber dårlig.
* Ikke mat for ofte, Reker pirker og smaker på alt, For mye mat forurenser bare vannet.
* Ha GODT med planter i karret så rekene har noe å plukke på og gjemme seg i.
* Skyll plantene før du har dem i til rekene, de kan være gjødslet eller "Sprøytet" med noe som rekene ikke tåler (Som snegle gift).
Håper at rekene får det bra og at dette hjelper, det er i alle fall ikke skadelig og gjøre det sånn, har jeg funnet ut.
Uansett. Jeg har ikke hatt noe rekedød siden etter at jeg MÅTTE putte dem i.
Egentlig så er en sånn rekepakke ganske TEIT. Skulle vert gjort på en annen måte.
At rekene ble sendt en måne etter akvariet blir sendt, større sjans for at flere overlever. Bytter vann nå og da, egentlig ganske sjeldent, kanskje hver 3 uke.
Det er synd at det ble bare ho reker i karet, men det går jo greit. Har bestilt flere som kommer til butikken, og da skal jeg hente dem når de kommer.
Små tips som kanskje kan hjelpe mot reke død:
* Kutt varmekolben i små kar. (Ingen vits og ha det hvis du har karet i et varmt rom.)
* Ikke bytt vann for ofte, 2-3 uker går bare godt ( Men se i forhold til reker og størrelse på akvariet)
* Når du bytter vann la det renne lenge, Reker tåler kobber dårlig.
* Ikke mat for ofte, Reker pirker og smaker på alt, For mye mat forurenser bare vannet.
* Ha GODT med planter i karret så rekene har noe å plukke på og gjemme seg i.
* Skyll plantene før du har dem i til rekene, de kan være gjødslet eller "Sprøytet" med noe som rekene ikke tåler (Som snegle gift).
Håper at rekene får det bra og at dette hjelper, det er i alle fall ikke skadelig og gjøre det sånn, har jeg funnet ut.
Postet 07.12.11 kl 23:59
Inaktiv bruker
JonnyB[QUOTE=Lars Jamne]Du trenger ikke varmekolbe i så små kar med kun reker. De trives i 20 grader og oppover, litt variasjon fra type til type selvsagt. Men kirsebærrekene tåler det meste også under 20 grader. Det er mange ting som spiller inn på døde reker: • For kort tillvenningen? • Ble de matet de første dagene etter innføring? Drop gjerne mat de første 3-4 dagene • Tilføres det mineraler? Dette er sundt for dem • planter fra butikk med giftig plantenæring/algemiddel? Reker er også veldig var på vannverdier og evt mangler/feil. Rekekar skal heller ikke ha veldig hyppige vannbytter slik som man gjør ved kar med fisk. Men det er uansett vanskelig å holde en sunn rekekoloni i så små kar...
Har opplevd giftige planer før, så var ikke det denne gangen.
For kort tilvenning kan ha vært problemet. Hvor lang tid bør det gå før de flytter inn?
Jeg skal nå bygge opp igjen 17literen, denne gang med varmekolbe på rundt 21grader.
Er det noe bunn som er best å bruke. Har lyst på lys sand, da jeg liker fargen, men tenker litt på hva som er best for rekene.
Du må la karret stå GODT og lenge, gjerne litt alger og sånt.
Når du kjøper rekene så bruker du god tid med og ha dem i.
Sett først posen i vannet så det får rett temp som når man kjøper fisk.
Tøm litt vann fra akvariet i posen, vent litt, ha litt mer vann i. vent enda litt til.
Og enda litt vann til det er ca 70-80% akvarievann i posen, da venter man enda litt til. SÅ bruker jeg og ha dem i (Gjør det samme med fisk som med reker)
Venter ca20-30 min mellom hver gang jeg har vann i posen, Så bytter jeg ca 30% av vannet før jeg drar og kjøper dyrene jeg skal ha oppi. (Samme dag)
Lykke til.
Postet 08.12.11 kl 00:07
Postet 08.12.11 kl 00:17
Inaktiv bruker
JonnyBVeldig gode tips, stor takk til deg!
^^ Bare hyggelig, Alltid gøy og hjelpe andre.
Postet 08.12.11 kl 00:28
Postet 08.12.11 kl 08:12
Inaktiv bruker
Rune 160LNår det gjelder tilvenningen din synst eg det går litt i forteste laget. Selv tar eg vannet med rekene i oppi en bøtte (kun brukt til akvarie) så bruker eg en luftslange 4/6mm med slangeklemme og hevert metoden så drypper det en og en dråpe oppi bøtta.
Var det jeg også tenkte, men hadde ikke noen annen metode før nå! ;D
Tror jeg skal begynne og bruke den jeg. Flott tips. takk.
Postet 08.12.11 kl 09:23
Postet 08.12.11 kl 14:37