Yngel på sommerfuglciklide

nå har jeg køpt meg 6 sommerfuglciklider 3 hunner og 3 hanner er det sannsynlig att jeg får et leks par?
Det er ingen umulighet. Jeg har sommerfugler selv. 4 stk. Har 1 par. Det som man behøver er god plass. Siden min erfaring med disse ciklidene er at hannene lager terriortier og jager bort de andre sommerfuglene. Så kan bli hefitg jaging, men det er kun jaging her. Hvor stort er karet? Skal du ha skikkelig yngel på disse så lønner det seg nok å flytte det paret som dannes over i et eget kar. Spørs også hva andre arter du har i samme kar. tetra, ancistrus osv er gode eggtyver.

Ang yngel så har de kun lagt egg 1 gang her nylig, det gikk ikke. Men det er kjent at de bruker litt tid på å klare å fostre opp egga sine. Men de blir som regel flinkere og flinkere for hver gang.


Lykketil.
jeg har et 325 liters nå, det er litt jaging her.... jeg har en pleco 9 corry og 10 rødmunntetra, har også et 100l som jeg skal flytte dem over i når/hvis det danner seg par
Da håper jeg du har mye røtter, planter ol. Siden cory og ciklider deler plassen. Og coryene svinser jo rundt og ikke skjønner dette med revir. Så litt viktig å tenke på å prøve å lage små terriorier oppi der. Pass på at det er nogenlunde harmoni i karet.

Høres ut som en god plan og flytte de med tiden. Man ser tydelig når det har dannet seg et par, og disse parene holder jo sammen.

Lykketil Og håper du får de i lek med tiden. Her gikk det en uke fra jeg fikk mine. Til par hadde dannet seg og egg kom like etter for første gang.
Min erfaring her er at det er lett og få egg når de har dannet par, men litt værre å få yngel. Jeg hadde et par som forsøkte gang på gang. Eggene ble lagt, men forsvant etter en dag eller to. Enten spist av foreldrene eller cherrybarbene som gikk i samme kar. Eggene ble lagt på en stor flat stein som var mørkere enn sanden i akvariet. Som Sjura sier så blir disse territorielle under lek og flyr rett på alle fisker som kommer for nær.

Jeg mistet mine til sykdom før jeg fikk til yngel, men har nylig skaffet meg saks nye for å gjøre et nytt forsøk (denne gangen uten Cherrybarber). Disse går greit sammen i en 160 liter, det er noe jaging og "stirrekonkurranser", men ingen problemer enda.

Vil til slutt si gratulerer med en fantastisk snodig fisk (med personlighet) og lykke til med pardanningen. Krysser fingrene for egg og yngel!
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap