Fingerhulle på dekkglass

Jeg må bestille meg noen dekkglass til noen av karene mine. Har kontaktet den lokale glassmesteren, og fikk en pris på 175kr pr glass (4mm, på 50x50cm). Jeg er vel nødt til å kappe av hjørnene på minst to hjørner for ledninger (5cm), men trenger jeg "fingerhull" på dem? Bruker noen dette slik at man får løftet dem enkelt opp, eller er dette unødvendig og det vil gå greit allikevel?

Grunnen til at jeg spør er jo at det dobler nesten prisen pr plate å lage dette hullet

Bør man gå for 4mm eller er 3mm tykt nok?

Obs...oppdaget at innlegget ble postet muligens i feil forum....jeg skal ikke lage glassene selv
Neh, bare løft dem etter de avkappede hjørnene. Husk å få glassmesteren til å slipe (runde av) alle kanter så du ikke skjærer deg.
Kampfisk
Neh, bare løft dem etter de avkappede hjørnene. Husk å få glassmesteren til å slipe (runde av) alle kanter så du ikke skjærer deg.


Men de avkappede hjørnene vil jo være bakerst i karet. Ikke alltid så enkelt å få tak i dem. Eller er det aller best å kappe av alle hjørnene, men at to av hjørnene er kanskje litt mindre enn de to andre?
Jeg har kappet av et hjørne fremme, slik at jeg kan fore gjennom dette også.
Jeg ville kappet alle hjørner (altså de fire dekkglass-hjørnene som skal vende mot akvarie-hjørner) først som sist. Det er greit når man skal løfte opp glassene, kan være greit til å fôre gjennom, og hvis du skal sette på en fôrautomat en gang, kan de være greie til det også, hvis hullene er store nok.
Du kan også lime skapdørknotter til dekkglasset med akvariesilikon. Har selv to-delt dekkglass med slike knotter på en 160 liter. En fordel med dette er at om du løfter dekkglasset og legger det på det andre under f.eks. foring, så vil det ikke "lime" seg til det andre glasset med kondensvannet fordi knottene virker som avstandstykker også.
Det hadde jeg ikke tenkt på - selvfølgelig kreves det litt større hull hvis man skal investere i forautomat...
Må nemlig få tak i dekksglass til 250l min snart - noen hadde klart å avlevere en dam utpå gulvet - uten at noen av innbyggerne mangler... vet ikke helt hvordan det gikk til.
Så spørsmålet mitt er: Hvor stort anbefaler dere at man kapper til hjørneåpningen hvis man skal ha plass til forautomat?
Det spørs vel på fôrautomaten, det...? (merke/produsent og evt modell)

Tipset mitt er å kjøpe fôrautomaten først, og så sjekke ut den, før du bestiller nye dekkglass med tilskjært åpning til automaten Da er du sikker på å få det sånn du vil ha det.
Hmmm. ja var vel lurt.. (bluss)..
Tenkte i utgangspunktet på Eheim-automat, da jeg har lest litt her og der og fått inntrykk av at de er ganske stødige.

Er kjipt å komme hjem om kvelden etter overtid og så er akvariet stapp mørkt og jeg veit at de er sultne nedi der. I går skrudde jeg på lyset og knep smykketetraene mine i pysjamas - de våkna ikke en gang, stakkar, sjøl om jeg prøvde å gi dem mat. Merkelig så andre farger de får når de er i natt-drakta.

Er litt engstelig, for de bor sammen med sultne unge acaraer i voksealderen for øyeblikket. Håper å få flyttet dem over i nytt kar til helga, da blir det utvidelser.

Skal forresten bli fostermor til en gjeng trilineatuser, Mona - det er vel i all hovedsak din skyld.. ;o) Har lest en god del av dine sider, oppskrifter og innlegg her på nettet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap