Syk eller døende snegle? henger ut av skallet.

Jeg lurer på om den ene nye eplesneglen min er dyk eller døende.
Han reagerer når jeg pirker borti ham. Men han har ligget på samme sted siden i går. Og kroppen hans henger ut av skallet. Han lå OPPÅ en fôrtablett men spiste ikke.

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre. Er redd at om den er syk, så skal den ligge og forurense vannet. Har samtidig ikke lyst til å kaste den hvis det er liv i den og den kan komme seg igjen. kan jeg ta den opp og legge den i vann, og så se hva som skjer?

Hva pleier være galt når de henger ut av skallet? Dette er en stor og fin snegle, så jegh adde håpet den skulle være frisk
Huff dette hørtes kjent ut. Vet du hvor gammel den er ? . Jeg hadde en stor gammel eple som kom ut sv skallet og hele kroppen begynte å skli ut. Da jeg tok i den så viste den tegn til liv. Men dagen etter var den død. Den hadde også løsnet fra skallet. Det var så trist.
Her er et bilde av den hvor du ser hele snegla har løsnet fra skallet. Her levde den fremdeles også. De lever mye korterer i fangenskap enn i det fri. De kan jo leve opp til 4 år i naturen men i akvarium blir den maks 2 år hvis man er heldig. Mine lever sjelden lenger enn 1 1/2 år. Det er fordi de hele tiden har tilgang på mat så syklusene deres går altfor fort. De opplever ikke uår og tørke osv. noe som vil medvirke til at de vokser saktere.
Det at de dør plutselig er jo et mysterium og det er jo også derfor de kalles for mysteriesnegler, for plutselig kan veldig mange bare dø. De kan også bare legge seg rett ned og trekke seg inn i skallet. Da trenger de ikke å være døde men da har de tatt timout. Den kan vare i mange uker og er endel av syklusen deres. Mange tror da at sneglene er døde, men det er bare å pirke litt i døra for å se om den trekker den til seg. Det er smart å sjekke dette jevnlig så de ikke ligger og dør og forurenser vannet.
Jeg aner ikke hvor gammel den er, den kom til meg for bare et par dager siden, men den er stor sikkert 3-4 cm. skal se om jeg har bilde der den henger ut.
Bilde 1 tatt før i dag. her sitter den på en tablett, og viser ikke intresse for å spise.

Bilde 2 - prikket linje viser kanten av skallet, og resten av sneglen er utenfor.

Lurer på om det er noe håp i det heletatt jeg her .

Har du fått de tilsendt i posten? Ser ikke ut som den har løsnet fra skallet i alle fall.
Hvis du kjøper snegler som sendes i posten så kjøp de så små som mulig for store snegler tåler dette dårligere enn små snegler. Det er ihvertfall min erfaring. Når den er så stor så er den i eggleggings alderen også og ikke så veldig gammel . De ser eldre ut når skallet ikke er pent på de. Det er i denne størrelsen de begynner og legge egg så den bør leve lenger enn dette. Men det er så individuelt hva de tåler vettu. Noen overlever alt mens andre bukker under for småting. Så du får bare passe på den for det kan jo hende at den kurer etter reisen også. Lykke til. MvhHeidi
Fikk den i en 5 liters vanndunk sammen med noen andre snegler. De andre er friske. Men denne er MYE større enn de andre, så det kan jo hende at den rett og slett er en gammel snegle.

de var i denne dunken 3 dager, med luft tilførsel, og litt påfyll av rent vann.
Ok. Du får bare følge med for plutselig kan den kvikne til også. MvhHeidi
Jeg har tatt ham ut og lagt ham i en annen beholder. Så får jeg se om han kvikner til. Synes han skal slippe å ligge så utsatt til med de andre fiskene og sneglene, hvis han ikke er frisk.

Tenkte å ha i agurk og se om han spiser, men tror jeg venter til i morgen, så ikke vannet blir dårlig.
Ikke driv og prakk på den mat nå. Det er litt misforstått at folk alltid skal dynge fôr på fisk og snegler som er syke og tatt ut og satt i isolasjon.
Den tåler å være uten mat mens den er ute av form. Der verste som kan skje er jo at maten du gir bare forurenser vannet, og det kan være tungen på vektskåla som får et allerede svekket individ til å vippe over og dø.

Bare la den ligge i fred til du ser den evt begynner å krabbe rundt. Evt sjekk den en eller to ganger om dagen (lukt på den).
Takk for gode råd Heidi !

Hehe, litt rart da, å være sykepleier for en snegle. Men synes jo synd på klumpen, han er igrunnen søt, og så stor og fin !
Når jeg starta opp med snegler så fikk jeg noen gule eplesnegler i full størrelse av en som hadde gått lei, de har sprunget rundt i karret leeenge, men så har et par gått bort og en løper fortsatt rundt. Men 3 stk henger ut av skallet, trakk seg først inn og så har ligget halvveis ut. Ser jo at de ikke er døde og de har blitt isolert til egen bolle. Trekker seg inn hvis jeg er borti og ligger med hodene halvveis ut hvis ikke. De har nå ligget sånn i et par uker. Er jo stygt redd det går mot slutten for dem.....
Er de store og utslitt så er det nok at det går mot slutten for de når de legger seg til sånn. Det er naturens gang.
Det endte desverre ikke så godt, og sneglen døde.

Men de andre jeg fikk samtidig virker raske og friske, heldigvis. Og så er de litt mindre.

Var nok gammel denne her.
Heidi Ingdal
Er de store og utslitt så er det nok at det går mot slutten for de når de legger seg til sånn. Det er naturens gang.

Men hva gjør man ? Venter helt til de er død ? Hvor lenge kan det ta ?
Hei!

Fikk fire voksne eplesnegler av en medakvarist.
De var friske og fine i hans akvarium, men hos meg
trivdes de ikke. De hang ut / fløt rundt lå på bunn og hang ut osv.
Jeg var livredd for at de var / skulle dø.
to stk. kom seg etter to - tre dager, mens de to andre brukte 8 dager
på å komme seg. Etter 3 - 4 dager ble de lagt i en egen grundig rengjorte
plastboks uten lokk der lå de "utenfor skallet sitt" i ca. 1cm med vann.
Det komm også litt slim.
Plutselig en morgen var begge borte!!
Fant de fort igjen og la dem oppi akvariet.

Det er tre uker siden, og nå er alle friske og fine.
Tilfeldig bekjentskap
© Amanda Nagell
Reklame for plussmedlemskap