Livet er en fisk (side 2)


I går arrangerte Trondheim Akvarieklubb klubbmøte på Brundalen Skole. Det var godt oppmøte av både folk og fisk. For min del var dette mitt andre møte med klubben. Det første møtet med klubben hadde jeg tilbake i 2007/2008, men da begrenset det seg til ett møte. Denne gangen tror jeg at bekjentskapet kommer til å bli mer langvarig. Tusen takk for en varm og inkluderende velkomst av klubbens formann Kjell! Hadde også fine samtaler med andre ivrige akvarister. Det ble liketil servert pizza!

I tillegg til hyggelig samvær var klubbauksjonen vesentlig for min del. Jeg har fortsatt mye som skal fylles og dette var en gylden anledning til å få gode og billige gener inn i karene.

Mine innkjøp var:
- en fin gjeng kulturguppy
- fem små koi fra privat oppdrett - disse skal i innedammen
- 10 stk Corydoras Sterbai
- div reker
- Hygrophila polysperma
- Limnophila sessiliflora
- en mose jeg ikke vet navnet på
- en knollplante som ligner på en lotus, men som ikke er en lotus

En skikkelig positiv opplevelse. Nå gleder jeg meg til å se hvordan de nye innbyggerne har tilpasset seg. Skal også få tatt bilder av mosen.

Anders
Hei, og takk for sist.

Reken ser ovenifra ut som viftereken vi har i karet, atyopsis moluccensis.
Jeg ser ikke ut ifra bildet om den har viftene eller ikke?
Hei igjen Hege!

Takk for tips vedr reken. Så langt jeg har sett har den ikke noen klo. Kan jo være en ung utgave av arten du nevner.

Ellers har det vært en fin akvariesøndags ettermiddag. Har skiftet nær 40% vann i de øverste og midterste karene i reolen. Har i tillegg rengjort de utvendige filterne i de samme karene.
Det var faktisk forholdsvis interessant. I den øverste 250 literen står det en JBL Cristal Profi 500, mens i midten står en Eheim 2026. De har stått ca like lenge uten å bli rengjort. Vi snakker fort nær to år...
Fisketettheten har vært veldig ujevn. Mens det i midten har hatt fisk, og til tider forholdsvis greit med fisk, har karet øverst dels stått tomt og dels med Heros Severus trioen. Begge filterne hadde grei gjennomstrømning, men det begynte å bli endel småpartikler i karet i midten.
For en forskjell det var i innholdet... Mens Eheimen var helt gjennomskitten, var JBL-en mer eller midre ren (forholdene tatt i betraktning). Gjennomstrømningen i Eheimen ble betydelig bedre, og jeg forventer at småpartiklene nå forsvinner. Det står også en Fluval 4 i karet. Denne skal også rengjøres, men det venter jeg naturlig nok med en uke eller to med.

Har enda ikke turt å prøve lysarmaturen over hovedkaret etter at den tok kvelden. Har skiftet Hqi pærene og håper dette var årsaken til kortslutningen. Vi får se!

Det blir ellers en rolig akvarieuke, masse hyggelige familieaktiviteter fyller tiden frem til jul.
Rart at det var så stor forskjell på hvor skitne pumpene var.
Når du renser utvendige pumper, tapper du da akvarievann i en bøtte, og renser filtermatter og slikt i bøtten? Hva med vannet som er i filterbeholderen, pleier du å beholde dette, eller tømmer du ut grumset og fyller opp med annet vann?
Hei Sessan.

Jeg vasker alt i lunkent kranvann, og fyller filterbøttene med kranvann etterpå.
I følge boka skulle jeg sikkert benyttet akvarievann. Men da ville det tatt alt for mye tid. Har alltid benyttet kranvann til å rense pumpene. Har stort sett to pumper i hvert kar, og bevarer derfor de gode bakteriene i det ene filteret, mens det bygges opp i det som har blitt rengjort.
Unntaket er i de karene jeg kun har ett innvendig filter. Der renser jeg pumpen i akvarievann.
Er sikkert også for sløv når det gjelder vannskifte. Benytter alltid vann direkte fra kranen. Så lenge jeg ikke har alt for sære fisk går det bra. Har hus og bereder fra 2007, så er forholdsvis trygg på at det ikke er for mye skadelige tungmetaller i vannet.
I dag fikk de fem koi-ungdommene og de to gullfiskene jeg fikk tidligere i høst komme til sitt nye hjem. Det nye hjemmet er en dam som er etablert i kantineområde i et av byens næringbygg.
Fra før går det fire-fem store koi og syv-åtte gullfisk i størrelsen fra 10-20 cm i dammen. Satte også inn en gjeng guppyer tidligere i høst - de fleste av disse har dessverre blitt proteintilskudd for de andre beboerne.
Vedlagt ligger et dårlig mobilbilde av dammen.
Flott bilde,en innvendig dam hadde vært noe og ha.
Det var en skikkelig stilig dam! Hadde vært kult å hatt en sånn inne ja. )
Hei Anders!

Artige innlegg og bilder! Hvordan går det med disse to gullfiskene oppi dammen? Og leker ancistrusene? Artig at hannen likte skiferhula, ny opplevelse for han, det
Mye som skjer i karene
Da er vi snart inn i april måned og dette er årets første innlegg i tråden...

Karene har gått seg litt mer til siden siste innlegg. Plantene jeg kjøpte på klubbauksjonen etc har vokst veldig og blitt trimmet et utall ganger. Hvis noen skulle ha behov for litt avleggere er det bare å ta kontakt.

Det har også vært litt produksjon siden sist. Ancistrusene i hovedkaret har fått opptil flere kull. Jeg har kun plukket ut to yngel som ble puttet i den øverste 250 literen. De vokser og trives sammen med guppyene. Resten har nok blitt proteintilskudd i det store karet. De sterkeste overlever der også. Ellers har kulturguppyene jeg kjøpte formert seg veldig. Om noen uker kan disse gis bort til noen skal har ønsker og behov for noen.

I tillegg har sverddragerne formert seg i storkaret, og en sterk, tøff liten en har overlevd og er nå snart 1,5 cm.
Det morsomste er å se på sitronciklidene som har lekt igjen. Der er det nå mange små på 1,5 til 2 cm som begynner å farge ut. Litt forundret over at de yngler da jeg sliter med filtreringen av dette karet.

Kan jo spørre om noen har erfaring med bøttefilter i et akvarium som står 10 cm over gulvet. Jeg får ikke det til å fungere da vannoverflaten er lavere enn toppen av pumpene.

AnneT:
Ancistrusene har det bra, men har ikke lekt enda. Minstemann har blitt større, men har enda en god stund igjen før han/hun når kjønnsmoden størrelse. Hannen bor fortsatt i hulen sin - og er stort sett kun ute når det er mating.

Byttet ellers vann på alle akvariene i går - 27.3.2012

Anders
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap