Skylle biltemasand før jeg har den over fra gammelt til nytt kar?

Kommer med et kanskje dumt spørsmål nå.

Men når jeg skal flytte alt over fra 128 literen til 160 literen, også biltemasanden - bør jeg da rengjøre sanden på noe vis før jeg har den over i det nye karet?

Ser for meg å
1 - tappe vann i bøtter som jeg skal ta vare på
2- plukke ut røtter, steiner og planter
3 - fange fisk
4 - slamsuge

og så må¨jeg flytte sanden. kan jeg ha den direkte over i det nye karet sammen med den nye biltemasanden, eller må jeg skylle den først?
Hei, det er mye gode bakterier i den gamle sanden. Jeg ville virvlet den gamle sanden opp litt i vannet før du tar det ut og slamsugd bort det overflødige av møkk. Så hatt det rett over i nytt karr.

Biltema sanden støver så og si ikke, så den er streng tatt ikke nødvendig å skylle sånn sett. Men jeg personlig skyller den i en bøte alikevel, for å eventelt få bort møkk fra produksjonen, om det skulle være noe. Leser samtidig her inne at flere sier man ikke trenger å skylle den. Så det er nok liten fare med å ta den rett oppi.. Men jeg liker å være sikker
Når du har tatt ut det vannet du vil ta vare på, plantene, fiskene og all innredning, slik at bare sanda er igjen, så kan du rote rundt i sanda, med hånda eller f eks en lekespade. Da får du rotet opp rusk og rask, som du etterpå kan slamsuge ut. Hvis du føler for å skylle sanda mer, tapp vann i karet, rot rundt, og slamsug igjen. Gjenta ved behov. Etterpå kan du flytte sanda over i det andre karet. På denne måten slipper du å søle med bøtter med vann og sand på kjøkken eller bad :o)
Den "nye" biltema-sanden (17kg bagger med litt annet utseende enn de gamle, vistnok samme sanden, men....) støver faktisk litt har jeg oppdaget. Ikke voldsomt, men skulle jeg innredet med den på nytt så ville jeg skylt den bare for å slippe det lille støvet som blir.

Dem fra det gamle akvariet ville jeg nok bare støvsug opp rusk fra toppen og så plumpet over. Det er fine bakterier der, og det er ellers ikke mye du ikke vil ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap