Bli med på avstemningen

Hei.
Vil bare minne om avstemningen som går nå: Hvor mye manipulasjon av fisk er greit?
Husk at det spørres ikke om HVA du har i akvariet, men om hva du SYNES om temaet.

Hvor går grensen din for at en fiskeart kan være avlet frem (eller påvirket på andre måter) så arten får et forskjellig utseende etter hvert?

Skal akvariefisk være mest mulig lik sine ville slektninger, eller kan de avvike noe i utseende? Og i tilfelle; hvor mye?

Kan bli interessant å se resultatet etter hver, så får vi ta en diskusjon etter at denne avstemningen er ferdig, foreslår jeg.
Hei og hallo shiramor.
Dette er et spennende tema, og kommer vel egentlig ikke frem til kun et rent svar en kan stå inne for. Jeg for min del synes det er greit at det avles frem forskjellige farger, om det absolutt skal avles inn noe. Slør så lange at det gjør det vansklig å flytte seg for fisken og øyne som ballonger er noe jeg tar stor avstand fra.

I "min" gamle butikk på Kongsberg, fikk jeg sjokk og vanntro når jeg kom innom sist jeg var der oppe. Dette har vært en butikk jeg har brukt fast da di har vært flinke på fisk, godt utvalg og ikke minst utrolig vennlige med god service.

Når mine øyne falt på noen corydoras albino som gikk i et kar der, falt verden nesten fra hverandre for meg. Di hadde noen slør som ikke "lignet grisen", og som gjore det veldig vansklig for dem å flytte seg. Har aldri sett maken, og håper jeg ikke ser det igjen. Blir lenge til jeg tar turen innom der igjen.....
Hei Loffa
Ja det gjøres mye rart med fiskene, men det er vi akvarister som til slutt bestemmer om disse blir tatt inn eller ikke. Så lenge det er marked for det så blir de vel solgt, med mindre det blir forbudt å importere visse typer fisk.

Synes allerede jeg kan "lese" litt spennende resultater av avstemningen, men vil ikke kommentere det nå. Venter til den er ferdig for ikke å påvirke resultatet.
Ha en fin dag alle sammen
Et interessant tema !

Jeg for min del synde det er greit å avle på andre farger og utseende enn det som er normalt, så fram til at dette ikke er til plage for fisken.

Jeg syns det viktigste er funksjon, fisken skal være frisk, bevege seg normalt, ikke ha smerter og kunne utføre naturlig adferd. Dersom f eks framavlede farger gjør at stimfisk mister noe av den naturlige kommunikasjonen, så er det ikke bra.

En annen ting er krysninger. For fisker i akvarium, så tror jeg det spiller liten rolle om de har blandet opphav. Men disse fiskene må ikke sette ut i naturen igjen, da krysninger kan konkurrere ut sine rene forfedre i gode år, for deretter å dø ut under et uår, da de ikke er like bra tilpasset til det leveområdet som den "rene" arten som har utviklet seg der i sin tid.

Innavl er et alvorlig problem, som ofte blir bagatellisert fordi det som regel ikke synes. Innavl skaper individer med dårlig helse, lav fruktbarhet, høy dødelighet på avkom, kortere levealder lenge før det fødes misfostre.
Nå er avstemningen om manipulasjon av fisk ferdig:
Hvor mye manipulasjon av fisk er greit? Det er 460 personer som har stemt, og det er bra synes jeg.

Jeg ble litt overrasket over resultatene, enn dere? Hvis dere holder musepekeren på de grønne linjene så kommer resultatet frem.

10 personer (2%) har stemt på "Den kan ha ekstremt utseende: F.eks slør, utstående øyne, kort ryggrad osv". Det synes jeg er litt rart siden det er mange her inne som har fisk med slørhaler (f.eks kampfisk, noen gullfiskvarianter med fler).

Mens 215 (47%) vil at den skal være som i naturen. Tror folk at nesten all akvariefisk er ganske naturlig, også de med slør osv?

Kristin T- Shiramor
Nå er avstemningen om manipulasjon av fisk ferdig: [URLBLOCK1] Det er 460 personer som har stemt, og det er bra synes jeg. Jeg ble litt overrasket over resultatene, enn dere? Hvis dere holder musepekeren på de grønne linjene så kommer resultatet frem. 10 personer (2%) har stemt på "Den kan ha ekstremt utseende: F.eks slør, utstående øyne, kort ryggrad osv". Det synes jeg er litt rart siden det er mange her inne som har fisk med slørhaler (f.eks kampfisk, noen gullfiskvarianter med fler). Mens 215 (47%) vil at den skal være som i naturen. Tror folk at nesten all akvariefisk er ganske naturlig, også de med slør osv?




Det finnes en del "uerfarende" akvarister shiramor som tror det skal være slik, eller ER slik, tror jeg. 2% dvs 2 av 100 tror og mener det skal være slik. Synes ikke det høres hakkande gæli ut, når en ser på alle innleggene (les trådene) som kommer opp stort sett hver dag med spørsmål om alt mulig som mer erfarene ser på som en selvfølge. Skal IKKE komme med eksempler på dette her....
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap