Elektronisk måleutstyr.

Inaktiv bruker
Jeg vurderer å gå til innkjøp av elektrisk måleutstyr for måling av giftstoffer og vannverdier. Men finnes det noen spnne som leser ALLE eller de viktigste vannverdiene? Eller hvordan bør man velge?
Nei, det finnes ikke for testing av giftstoffer som nitritt osv. Ikke for amatører iallefall (jeg har aldri hørt om noen digitale, elektroniske testere som måler hverken ammoniakk, nitritt eller nitrat).
Om det fantes, da hadde du nok sett det nevnt veldig ofte her på AF iallefall

Men det som finnes og som du kan avlese med elektronisk målerpenn er ph, temperatur og vannets ledningsevne. Det sistnevnte (vannets konduktivitet, dvs ledningsevne) har med mineralsalter og hardheten å gjøre, og er ikke noe vi gjennomsnittlige amatør-akvarister har bruk for til stadighet, så bare glem det foreløbig
Og du trenger ikke dyre elektroniske installasjoner til å fortelle deg hva temperaturen er heller, når et godt, gammeldags analogt termometer i karet gjør samme nytten. Om enn ikke like presist på desimalene, da.

Men elektr. ph-penner til og måle ph med er vanlig. De ligger på fra noen hundrelapper i pris og litt oppover. Du finner en håndholdt ph-penn her hos Webzoo til 800 kr ca. Sjekk ellers på nettet også for sikkerhets skyld, men jeg tror Webzoo sin er en fair pris. Søk på ph meter på ebay og se hva som dukker opp f.eks...?

Ph-penner må jevnlig kalibreres og renses for å beholde sin nøyaktighet. Det gjøres med steril rensevæske og kalibreringsvæske, og begge deler slås ut etter bruk, så disse væskene er altså forbruksvare for ph-penn brukere. Fall ikke for fristelsen å spare på og bruke om igjen disse væskene, da kan du ødelegge pennens nøyaktighet helt.

Det er litt plunder å ha digital ph-penn, men til gjengjeld får du vite hva du har av ph helt presist. Jeg ville nok ikke gått til innkjøp av en ph-penn om jeg kun satt med et enkelt akvarium, men når akvariene begynner å bli mange så kan det være kjekt å ha. Spesielt hvis man har ulike fiskearter med ulike behov for ph-nivå.

Veldig enig med Mona her.

Har 12 kar med varierende krav til pH samt 5 dunker som jeg lufter og tempererer vann i. Det ble alfor mye dråpetesting av både akvarier og nytt vann og jeg bruker derfor nå en pH penn fra webzoo.

Om du gjør dette riktig, kan du teste 20 - 40 ganger mellom hver gang du kalibrerer. Kalibrering er fort og enkelt, du tar noen dråper kalibreringsvæske i beskyttelseshetten som følger med, setter den på pennen, trykker på knapp for kalibrering og så gjør pennen jobben selv. Skyll godt etter hver gangs bruk og ha litt rent vann i beskyttelseshetten før du setter den på etter bruk slik at sensoren ikke tørker ut.

Jeg opplevde helt ville resultat da jeg testet i reolen hvor jeg har armatur og lysstoffrør fra Bauhaus. Istedenfor pH ca 5,5 som ventet, sto det 8,5 i displayet. Tok meg noen tester, en kalibrering og kontrolltest i kranvannet før jeg fattet at instrumentet ble påvirket av lyset fra lysstoffrøret. Skjer ikke når jeg tester andre kar med andre typer rør. Nå slukker jeg lyset i reolen når jeg tester der og alt funker som det skal.

Inaktiv bruker
HM... Typisk :P det hadde vert super enkelt å hatt en enhet i akvariet som man kobla til pc dær ALLE data hadde stått Så kunne man oppdatert med bare et tastetrykk og så hadde grafene bare dukket opp. (Hadde vell kostet masse penger)
Nei da får jeg heller kjøpe nytt dråpesett fra JBL. Men finnes det noen komplette sett.
(Det jeg hadde var kjøpt separat, Lå i en eske på "rotrommet" å med 2 åring i huset går ting fort i stykker når de skal se.)
Spock
Men finnes det noen komplette sett.

JBL test-koffert med 10 tester (ni forskjellige, det er to av ph-testen tror jeg).
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=Spock]Men finnes det noen komplette sett.

JBL test-koffert med 10 tester (ni forskjellige, det er to av ph-testen tror jeg). GENIALT BESTILT!
Jeg har en Hanna HI 93707 som måler nitrit. Egentlig totalt unødvendig, når dråpetester er så enkle og nøyaktige.

Bruker den egentlig ikke, men PH målepennen bruker jeg helt klart oftere.

E
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap