Jebo armatur

Hei, jeg har et jeboarmatur som hører til et ca. 100 liters kar som jeg ikke får helt til å funke. Armaturet har plass til to 15W lysrør.
Jeg skaffet meg nettopp dette, og da jeg var og henta det funka det. I det ene lyset blinket det litt, men det var bare å ta litt på det så virka det.

Det ytterste lysrøret fungerer, der har jeg satt det gamle lysrøret i nå. Dette er ikke av merket JEBO. Det var dette røret jeg først prøvde å bytte, og jeg fikk det ikke til å funke. Etter jeg tok ut det ytterste sluttet også det innerste å funke uten at jeg rørte det.
Etter mye knoting fikk jeg faktisk liv i begge, det som jeg nå plages med hadde en bitteliten luke der jeg fikk lys. Da brukte jeg et Rødt JEBO rør ytterst, men jeg ville jo ha det røde innerst for plantene sin del...


Jeg prøvde å sette i dette røde JEBO lysrøret innerst, og nå vil det aboslutt ikke funke. Det ser for meg ut som armaturet har elektriske tennere.. :/

Hva kan jeg gjøre?
Skal jeg åpne og lete etter dårlige komponenter?
Teit armatur
Hvor vanskelig er det for en liten person som meg å hive seg i opereringen av et armatur? Mister håpet om å få lys på det andre lysrøret nå.

Jeg tenker det at det må jo være to tennere der inni siden det ene lyset funker..
eg har eit jebo 150liters kar, selv hadde eg problemer med at det ene lysrøre lyste bedre en det andre, ca 30% på det ene og 100% på det andre. hjalp ikke skiffte tennere, skrudde av plata over lysrørene røsket ut allt det elektriske og lokket ble plusselig 10kg lettere:p og heller innstalerte nytt oppsett. er heller ikke noe spesielt sikra for vann det eletriske som er innebygd i lokket, såg var endel rust osv..
Oioi, æsj altså.

Men hvordan innstalerer man nytt lysoppsett? Hva trenger jeg for å gjøre det? Regner med jeg trenger endel silikon for å få tetta igjen, men så langt kom jeg.. cirka. :P



se link under, vertfall dette eg brukte, så bare festa eg lysrørholderene under lokket. selve balasten blir da på utsida av karet, fks inni skapet eller oppå lokket eller hengende på veggen, det velger du selv da det er bra lengde på ledningene som går fra lysrøre til balasten hvor man slår av og på.

T8:
T5:
Okei, det høres jo enkelt nok ut =)

Problemet da er at lysrørene som armaturet er beregnet på nå er bare 15W, og selve armaturet er under 60cm tvers over..
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap