Lime aluminium profil list og glass

Jeg har nettopp fått i hus et 500 liters helglass akvarium som er laget hos glassmester. Etter nærmere sjekk viser det seg at glassmester ikke har limt karet med en tilstrekkelig fuge mellom glassene. Noen steder er fugen så tynn at jeg ikke kan stole på at styrken er tilstrekkelig.
Jeg ønsker å bedre styrken ved å lime en vinkellist av aluminium i hvert hjørne.
(nesten som rammeakvarium). Hvilken lim kan jeg bruke som fester seg godt til både glass og aluminium og som er fleksibel?
Vanlig akvariesilicone?....eller er det kanskje bedre med sikaflex 1FC?..eller annet?
Du kunne jo evnt fjerna silikonen og silikonert det på nytt?
Jeg syns du skal reklamere på jobben.
Når du bestiller en slik jobb, så bør den utføres på skikkelig vis også. Vil tro denne glassmesteren er Godkjent for ansvarsrett? Uansett så bør han resilikonere og lime skikkelig. Uten at DU skal ha merarbeid utover jobben som er gjort.
Jeg har to rammekar, ett Akvastabil på 530 liter og et svenskprodusert på ca 240 liter. Det siste har jeg silikonert om selv. Vanlig akvariesilikon fester flott på aluminium, men den må være grundig rengjort og avfettet, helst med aceton.
Akvastabilkaret er også limt og fuget med silikon.

Ellers er jeg enig med Wargtass, dette ser ut til å være reklamasjonsgrunn, men det avhenger jo av hvordan oppdraget er gitt til glassmester.
Ja , jeg burde klaget. Men for å gjøre en lang historie kort. "Glassmesteren" har ikke peiling. Jeg kom med forespørsel i januar og fikk akvariet nå i november. I mellomtiden har glassmester foretatt feilbestillinger flere ganger fra underleverandør med feil mål. Han har også blant annet borret hull med feil hullstørrelse. Etter hver tabbe har det vært lang leveringstid av glass som er 15 mm tykt. Etter to tidligere akvariehavari ville jeg nå ha noe solid og med kvalitet. Derfor glassmester. (ironi)
På grunn av glasstykkelsen er akvariet fryktelig tungt. Det er plassert under en trapp som delvis måtte demonteres midlertidig når akvariet skulle settes på plass.
Har lite lyst til å bringe dette tilbake til en glassmester som er så klossete. Begriper ikke at det er mulig for dem å drive butikk.
Så grunnen til at jeg ikke har klaget er rett og slett at jeg ikke orker å ha mer med dem å gjøre.

Jeg har fått to ekstra avstivere som jeg skal limes fast på toppen i tillegg til den som vanligvis blir montert tvers over på midten for å redusere trykket på limflatene. Dersom jeg nå også limer fast aluminiumsprofiler, så blir dette bra....tror jeg. Men igjen, er det OK å lime aluminium med silicone?

Edit: Ser nå at "530" har erfaring med at silicone fester godt til aluminium. Så da prøver jeg.
Kjemisk er ikke silicone og aluminium en god kombinasjon over tid på grunn av korrosjon så vidt jeg vet. Det vil vise seg....
Akvastabil regnes som akvarienes Rolls Royce og de har rammekar med aluminium og glass limt med silikon. Det er jo mulig at det går så bra fordi aluminiumen er eloksert, men det har jeg ingen kunnskap om.
Aluminium korriderer ikke den oksiderer.
Men det finnes mange forskjellige typer aluminiums legering, enkelte er mere motstandsdyktig mot oksydering en andre er. Kan være stor forskjell fra den ene typen aluminium til den andre.
Det går helt fint å lime aluminium med silikon.

Du sier at silikonfugen er ujevn i tykkelse. Det er i utgangspunktet tilstrekkelig at du har silikon mellom glassene. Du behøver ikke, slik som det ble hevdet tidigere, at fugen skulle ha en hvis tykkelse og da gjerne 2-3 mm. Sjekker du nye helglass akvarium ser du at glassene er presset nesten helt sammen, og bare med en helt minimal silikonfuge.

Er fugene ujevn fordi glasser skåret skeivt eller er hele karret skeivt?

Eneste måte å sjekke om karre holder, er å prøvefylle det med vann. Da får du både sjekket om det holder og om det er tett.

Kan love deg at det føles utrolig dumt å å ha gjort alt ferdig med sand og steiner osv, og satt opp akvariet i stua. Når en da har beundret sitt , og fylt det opp med vann bare for å oppdage at det er en lekkasje slik at alt må ut igjen.

Tverr avstiver er ikke for å avlaste silikonfugene, men for å avstive spesielt front og bakglass få å kunne bruke tynnere glass eller lage spesielt lange akvarier. Har selv en 440 liter (150x50x60 cm)bygget med 12 mm glass, uten noen avstivere. Dette da i motsetning til akvastabilkarret på 530 liter som var bygget av 8 og 10 mm glass men med ramme og to avstivere.
Det kan godt være at akvariet vill holde. Karet har vært fyllt til topps (70cm) og det er tett. Men når fugen er minimal mellom glassene, så ser det ut til at dette strekker seg slik at silikonen mister feste. Jeg har lagt ved et bilde som viser dette. Lengde på vist bilde er 15 cm. Det skjer der fugen er tynnest. Når vannet blir tappet ut igjen, så vil limfugen tilsynelatende se fin ut.
Jeg vet at glassmester brukte aceton og jeg tror ikke at fett er årsaken til at dette skjer.

Jeg har tidligere hatt to svenskproduserte akvarier. Begge begynte å lekke etter ett år. (Den ene gangen mens jeg var bortreist på ferie). Jeg er nå veldig skeptisk til nytt akvarium og føler meg ikke helt trygg når slikt som dette skjer.
Bengt M
Aluminium korriderer ikke den oksiderer. Men det finnes mange forskjellige typer aluminiums legering, enkelte er mere motstandsdyktig mot oksydering en andre er. Kan være stor forskjell fra den ene typen aluminium til den andre.


Aluminium korroderer så absolutt. Korrosjon er den generelle betegnelsen på oksidasjon, rust osv osv.( liten gretten gammel gubbe faktor her :P )

OT: Tech7 skal være bra lim har jeg hørt/lest. Har ikke selv hatt den ære å prøve det dog.
Billy
Jeg har tidligere hatt to svenskproduserte akvarier. Begge begynte å lekke etter ett år.

Var det Dala akvarier?

Jeg fatter ikke at de kan drive business lenger...! Jeg har hørt om sinnsykt mange Dala akvarier som enten sprekker eller begynner å lekke. Hadde aldri villet ha et kar av den produsenten, om jeg så fikk det gratis.

mona o
[QUOTE=Billy]Jeg har tidligere hatt to svenskproduserte akvarier. Begge begynte å lekke etter ett år.

Var det Dala akvarier?

Jeg fatter ikke at de kan drive business lenger...! Jeg har hørt om sinnsykt mange Dala akvarier som enten sprekker eller begynner å lekke. Hadde aldri villet ha et kar av den produsenten, om jeg så fikk det gratis.



Det er en del år siden nå og er ikke sikker på merke. Husker at "Imazo" var involvert. Om dette er produsent eller bare leverandør husker jeg ikke.

Er ikke Imazo leverandør av Dala akvarier da? Mener å huske det. Imazo er svensk, og Dala akvarier er svensk, så det rimer jo at de driver "business".
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap