"krangel" mellom rød zebra han og golden han - begge voksne

Hei

Da jeg var å hentet rød zebra han og hun i går og fikk dem i sammen karet som vårt golden par, så begynte golden hannen straks å "plage" rød zebra hannen.

Er dette kun for å hevde seg (golden hannen) eller passer dem dårlig sammen? Golden hannen er den største og den som har vært lengst i karet.

Men generrelt sett, passer de to fiske typene dårlig sammen?

Frode
Dette er et helt vanlig fenomen ved innføring av ny fisk. Og da spesielt Malawi som ofte er revir hevdende. En måte å unngå det på er og om møblere inne i akvariet, flytte på det som er oppi og kanskje prøve å lage flere grotter/ skjulesteder og slikt rundt i karet. Dette vil gjøre slik at alle må på nytt gjøre seg kjent i karet. Dette bruker hjelpe.
Om det er et lite kar så er muligheten større for at det blir mye bråk.
Større kar jo bedre er det
Hei

Takker for svar

Jeg var litt redd for att golden hannen ikke likte fisken i hele tatt, ja litt dårlig resarch på forhånd..

Karet er på 530 liter, så det skulle vel gjerne være plass til begge Akkurat nå er golden hannen (fra nå, Johan G.) flytta til ett annet kar. Men mener du att de kan være i samme kar, bare man ommøblerer litt?

Kan det hjelpe att den nye store hannen, får gå litt i fred og gjøre seg kjent, før vi setter Johan (G) tilbake i hoved karet?

Frode
Gratulerer med malawi-ciklider
Golden og Rød zebra skal gå fint sammen de, og spesielt i en 530-liter. Der kan du ha flere arter sammen. Gjerne fra mbunas-gruppen som Golden og Rød zebra tilhører.

Hver gang du setter oppi ny fisk så må rangstigen gjøres om, både for hunner og hanner. Så da er det litt knuffing og måling av hverandre, og så roer det seg etter en stund, når alle har funnet "sin plass". Hvis en fisk blir stående i et hjørne og blir mobbet apatisk så har det gått for langt, eller hvis finner og hale blir hakket opp.
Siden de du har der er av forskjellig art så tror jeg det ordner seg ganske fort, men å flytte om litt på innredning er et godt tips. Spesielt hvis du roter til gropen/steinene til sjefen(-e) i karet.
Jepp

Jeg gjorde som Bengt sa, og flytta om på "reir" etc og røtter og steiner, og flyta Johan G tilbake fra "isolate" hans

Når ser det ut til att det går strålende sammen, vel, det ser ut til att de har overtatt hver sin ende av karet.

Men de to, golden og rød zebra måler seg mot hverandre, men det ser ut til att det går tålig greit

ps, hva er det hannen driver med, når han er i en svak bue og rister masse? Er han klar for ny yngel runde eller er det for å tøffe seg?
Da er han klar for en runde med damene
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap