Bytting av akvarium

Eg skal kjøpe meg eit nytt akvarium, eit større eit. Men er da noko spesielt eg skal/må gjera før eg overføre fiskene i det nye akvariet. Skal eg gjera da samme som ein gjer etter me kjøpt fiskene på butikken? Tilvenning i pose og sånt...??
Du skal helst gjøre det for å tilvenne fisken til den forskjellige ph balansen osv. Men selv har jeg bare hivi fisken fra ett til et annet av dem jeg har hatt lenge uten noe problem.
Du kan jo bruke noe av vannet i det gamle karet i det nye slik at verdiene er noenlunde de samme ?
Ja det kan man også gjøre, fylte opp 80L med ca 50l vann ifra 200 litern før jeg kickstarta filteret.
Malin Vik
Eg skal kjøpe meg eit nytt akvarium, eit større eit. Men er da noko spesielt eg skal/må gjera før eg overføre fiskene i det nye akvariet. Skal eg gjera da samme som ein gjer etter me kjøpt fiskene på butikken? Tilvenning i pose og sånt...??


Er filteret i det nye akvariet godt innkjørt da?
Hvis du skal bruke det gamle filteret; er du sikker på at det er stort nok mht biologisk kapasitet for det nye akvariet?
Når jeg flytter fisk fra ett akvarium til et annet bare fanger jeg fiskene i håven, løper bort til akvariet de skal flyttes til, og legger håven forsiktig ned i vannet. Da svømmer de ut, og det var det. Aldri vært noe som helst problem hos meg. )

Men hvis vannverdiene i karet jeg skulle flytte fisken til hadde vært annerledes, ville jeg tatt en liten tilvenningsrunde i pose først. Det kan bli et stort sjokk for fisken hvis verdiene er helt annerledes enn det den er vant til. Hvis fisken er veldig skjør kan den i verste fall dø...
Det er viktig at karret god innkjørt. For at det skal gå litt raskere kan du i det nye karret bruke en liten bit av det innkjørte filteret, litt grus og litt akvarievann fra det gamle karret. Etter noen uker er karret klar for fisk. Ikke flytt alle fiskene på en gang, gjør det gradvis. Følg med på vannverdiene. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap