Hvordan bli kvitt disse algene...

Jeg har alger på så og si alle plantene mine nå... er små grønne korte tråder som går ut fra kanten hele veien på alle plantene.. ser litt ut som skjegg. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette? jeg skifter vann ca. en gang hver uke. Det er et 180 liters akvarium, og jeg pleier å skifte 50-80 liter vann hver gang (litt ettersom hvor mye slam jeg ser og hvor mye jeg tok sist gang..) Lysrøra er nye, Lyset står ikke på spesielt lenge.. Kan det være at det er for mye sollys i rommet akvariumet står i?

Begynner å bli skikkelig lei av disse algene nå, har lissom prøvd å skifte masse vann, ha lite lys, men ingenting funker :P Alle de nye plantene mine blir jo "ødelagt"

tips??

leste et sted at siametiske algespisere kunne hjelpe. hvor mange av de må man ha sammen?
lurer også på om det er slik at jo flere planter man har, jo færre alger får man? har et annet akvarium med mye fler planter i forhold til liter, og der er det jo så og si ikke noe alger i det hele tatt. Det blir byttet vann på like opfte og står også i et ganske lyst rom.


Burde jeg skifte vann enda oftere en periode, mørkelegge akvariumet og ikke fore på en stund? :/
Inaktiv bruker
Jeg bruker å putte algebefengte gjenstander i reke akvariet
De spiser det fort reint. Planter som er plantet er ikke like lurt å ta ut men det går.
Eller du kan putte reker i akvariet. Men de KAN bli spist.
Penselalge tror jeg det er. Men hadde vært fint om du la ut et bilde. Eneste skapningen som er effektiv mot dette er SAE ja. Bare pass på å les deg opp på forskjellen på SAE og Flying fox før du kjøper. Siden disse er veldig like og kan forveksles. De burde minst være tre. Helst fem og oppover.

De er noen iherdige algespisere og veldig flinke til å holde plantene fine syns jeg.
okaj, takk for svar. Jeg får kjøpe fem-seks sae da.. nå nekter jeg iallefall å ha disse algene lengere :P blir jo så stygt..

reker har jeg ikke.

ikke noe mer jeg kan gjøre?

Ettersom jeg har forstått så er disse vanskelige å få bukt med.

Les litt i trådene her: http://akvaforum.no/forum.cfm?action=search&criteria=penselalge


og her er en artikkel om alger i akvariet: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1693
Flere hurtig voksende planter som bruker opp næringstoffene i vannet slik at algene ikke får nytte gjord seg så mye av de. Kontrollerer Nitrat og Phosfat, at de ikke er høye.

Fore litt mindre - mindre phosfat
Bytte vann litt oftere - mindre nitrat og phosfat
Flere planter - mindre nitrat siden de forbruker det.
Kortere tid på lyset. Utover 10-12 timer med lys er det kun alger som nytet godt av det.

Reker som nevnt, spesielt Amano reker er gode algespisere.
Eplesnegler
En del L-maller (ikke alle er like effektive algespisere)
lyset står på i 8-9 timer.. har lest litt om alger, men jeg føler jo at jeg gjør mye riktig. Forer fiskene ganske lite, skifter vann hver uke. Har en god del planter, men ikke hurtigvoksende da. Men det er nok kanskje litt for lyst i det rommet akvariumet står i.

jeg får kjøpe sae, og sette inn noen hurtigvokende planter, og mørkelegge en dag..

her er bilde av hele akvariumet, og noen av plantene. samtlige av plantene ser slik ut (har slike alger på seg).
jeg har klovnepleco og ancistrus.
Inaktiv bruker
I de to Akvariene som jeg har i min leilighet ( 30L og 70L) der finnes det ikke algevekst. Det er litt på glasset men det tørker jeg av med papir. :P
Plantene dine ser ut som mine gjør akkurat nå, jeg har fått en oppblomstring av skjeggalger.....penselalger opptrår mer i små, pusete tuster, mens skjeggalgene har korte tråder rundt bladkanten, og er ofte grå/svarte på farge.
Det nederste bildet ditt ser i hvertfall ut som skjeggalge

Det er visst mange ting som kan forårsake disse, jeg vet med meg selv at jeg fôrer litt for mye til tider og at filteret kanskje burde vært større....

Jeg ville heller funnet årsaken til algeproblemet og løst det, i stedet for å skaffe SAE, da disse fort også kan bli et problem...ligger noen tråder om dem på forumet her hvis du bruker søkefeltet.
SAE'er blir fort store, feite og late og gidder ikke spise penselalger etter en stund. En god stim med Amanoreker kunne nok hjulpet deg hvis vannverdiene dine passer overens med deres krav....
hmm... jeg skal definitivt ikke gi noe mat på noen dager iallefall... vil ikke at dette skal bli verre. Har ikke noe yngel eller noe i dette akvariumet, så de klarer seg vel helt fint med litt faste. hehe..

noen som enten vet hva slags vannverrier amanoreker liker, eller kan gi meg en link til infoside? fant ikke noe her på forumet.. problemet her er jo at jeg har litt høy PH.

Jeg må nok feste noe på baksiden av akvariet, den siden som er mot vinduet. For som sagt så er det nok litt for mye lys til tider i det rommet akvariumet står i. Men får jeg festet noe på baksiden, så blir det skjerma for mye lys..
jma
jeg får kjøpe sae, og sette inn noen hurtigvokende planter, og mørkelegge en dag..


EN dags mørklegging hjelper ingenting mot algene. Egentlig anbefaler jeg ikke mørklegging for å kverke andre alger enn bare svevealger, for vanlige alger er så seiglivede at det eneste du oppnår med mørklegging er å svekke plantene først. Og det er det siste du vil. Du trenger livskraftige, voksende planter i massevis, for å gi algene konkurranse om næringen.

Du skriver ingenting om f.eks. fôringsrutinene dine og fisketetthet i karet? Jeg skulle også likt å vite hva verdiene på fosfat (sterkt algefremkallende) og nitrat (også algefremkallende ved høye verdier) er for noe? Anbefaler alle som sliter med alger å skaffe seg de to testene, for resultatene de viser kan forklare MYE, og dermed gi deg svar på årsak. Som igjen gjør at du kan foreta riktige tiltak.

Egentlig syns jeg ikke bildene dine viste noe voldsomt med alger, ikke plagsomt mye iallefall? Men for å ta det lille jeg ser:
den grønnprikkete formen som er så vanskelig å fjerne fra glasset, kommer vanligvis av forhøyet verdi av et bestemt stoff. Nå husker jeg ikke i farten hva det var, men skal se om jeg greier å google meg frem til det igjen. Det var en plante-nettside på engelsk som omtalte algetyper, problemer og løsninger... men jeg husker altså ikke hva siden het. Veldig nyttig!

Jeg ser også at du har en liten tendens til penselalger. Det er de mørke algene som sitter i tuster, omtrent som en liten pensel. De sitter på harde, døde objekter i karet, som stein, røtter, filter-rør osv. Men på enkelte planter som vokser sakte kan de også sitte langs ytterkanten på gamle blad, som typisk anubias eller de eldste bladene på en sverdplante.
Penselalger er nesten umulig å bli kvitt, det eneste du kan gjøre er å fjerne dem manuelt etterhvert som de dukker opp, og på den måten holde dem i sjakk. De stortrives i kar med høy sirkulasjon, og jeg holdt penselalgene i sjakk i mine kar ved å skru ned sirkulasjonen (lavere antall liter pr time som går gjennom filteret og karet). For filterbakterienes del er det bare en fordel om sirkulasjonen ikke er for høy, for det gir filterbakteriene mer tid til å rense vannet biologisk om det passerer i litt roligere tempo.

Noen linker:;
Green spot algae tråd på AquascapingWorld

Enkel side om algetyper hos Otocinclus.com

Algae control in the aquarium fra TheTropicalTank


Og nå fant jeg den nettsiden jeg tenkte på først:
Aquariumalgae.blogspot.com LES både artikkelen jeg linker til, men klikk deg også frem i menyen til høyre der, den med grønn skrift. Der ser du
bl.a. Green Spot Algae, som er den grønnprikkete typen som du hadde på bildet. Det står også om penselalger; brush algae (eller "red algae" som den også kalles, da den blir rødlig når den dør).
vel, jeg er opptatt av å ha et pent akvarium med fine planter, og jeg synes ikke det er særlig pent med disse algene på samtlige planer, hehe...

jeg forer en til to ganger om dagen, med vanlig flakfor eller krill. Har en matfri dag sånn annenhver uke cirka.

Akvariumet er på 180 liter, og oppi der har jeg..

1 ancistrus
1 klovnepleco
2 ål
3 sajica
1 blågurami
14 dronningrasbora
2 guppy
2 cherry barbre
3 pansermaller

Høres det mye ut? Har et 70 liter med kun noen få fisk som jeg kan flytte noen over i om dette er litt mye..


fosfat og nitrat har jeg ikke tester for, men jeg får lønning på fredagen, og hadde tenkt til å kjøpe reker da. så da kan jeg jo kjøpe tester for det i samme slengen.
men burde ikke nitrat være som det skal når jeg skifter vann hver uke?

og jeg skal definitivt sette inn mer hurtigvoksende planter, for det skader jo ikke uansett.

Jeg hadde to sånne bobleting i akvariumet som jeg nå har tatt vekk. så sirkulasjonen er roligere nå enn før. Det ble tatt vekk for ca 2-3 uker siden.

Takk for svar, skal lese igjennom linkene
Jeg leste i en tidligere tråd om trådalger en som har prøvd å skru av lyset 1 time på ettermiddagen. Etter 2 uker er algene borte. Dette vistnok for å "lure" algene og bryte vekstmønsteret
For et par uker siden arrangerte Oslo Akvarieklubb et seminar med den tyske aquascaperen Oliver Knott.

Jeg spurte om hadde noen råd mot penselalger. Han svarte at hans beste tips mot disse, og egentlig alle typer alger var easy carbo. ( klarer ikke til å sette inn en lenke , men produktet fås til en billig penge hos webzoo)

Det skal doseres daglig, og etter 3 til 4 uker er karet algefritt. Sa han
Han visste ikke nøyaktig hvorfor, men var fornøyd så lenge det funket.

Easy carbo vil jo også være godt for plantene dine.

Jeg har selv en gang, av en eller annen grunn jeg ikke husker, tilsatt sortvannsekstrakt i et kar med penselalger. Etter et par dager la jeg til min store glede merke til at penselalgene døde og forsvant. Dette vil derimot ikke hjelpe plantene da sortvannsekstrakt gjør vannet brunt, og lysforholdene dårlige.

Men felles for disse midlene er at de senker Ph, og gjør vannet surere. Du skriver at du har litt for høy Ph. De fleste planter liker lett surt og bløtt vann med Co2 i.

Om jeg var deg, hadde jeg prøvd easy carbo. Men om du var meg, hadde du kjøpt deg et trykkbasert Co2 anlegg med Ph- controller for nøyaktig styring av Ph og Co2

Jeg satte opp en 54-liter på nytt i forrige uke. Med stort utvendig filter, og Co2 anlegg. Kontrollrommet er nesten større enn akvariet !

Men så utrolig artig! Karet ser helt fantastisk ut ( har bare gått en liten uke, men har stor tro på at det bare kan blir finere og finere ) Plantene har vokst flere centimeter, og ikke en eneste alge er å se. Krysser fingre for at det fortsetter sånn.

I tillegg ser jeg tydelig at mine søramerikanske fisk setter pris på den nye lave, stabile Ph- en Har 2 stk ensomme Corydoras Habrosus gående her ( i påvente av at den dukker opp i handelen, så jeg kan handle inn fler). Men utrolig nok har de vist leksaktivitet etter at jeg satte opp karet på nytt. Måtte de bare få det til, og bare bli flere helt av seg selv

Et komplett Co2 - anlegg med flaske, regulator, magnetventil, Ph- controller, diffusor kan kjøpes for litt under 2000 kr. Men da kjøper du ikke i Norge

Så om du virkelig har lyst på et fantastisk planteakvarie, vet du hva du ønsker deg til Jul !

superconstanse
Har 2 stk ensomme Corydoras Habrosus gående her ( i påvente av at den dukker opp i handelen, så jeg kan handle inn fler).

Jeg syns du skal ta deg en tur til Aquamanias på Kløfta nå! Mener jeg så at han hadde fått inn noen fra en utenlandssending nå i november!
mona o
Jeg syns du skal ta deg en tur til Aquamanias på Kløfta nå! ;) Mener jeg så at han hadde fått inn noen fra en utenlandssending nå i november!


Å ja! Det skal jeg virkelig. Har lett etter den fisken i lang tid. Den har blitt en skikkelig favoritt. Akkurat som en vanlig Cory, bare bitteliten
Herlige småtasser.....var heldig og fikk kjøpt 6 stk på Auksjonen i Moss nylig
Skal prøve få noen brukbare bilder av de på profil sia mi snart.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap