Kan jeg bruke denne varmekolben?

Har vært hos Dahls Dyrerike og kjøpt meg 2 flotte perleguramier. Han sa at jeg kunne prøve meg på oppdrett i et lite kar med omkring 10 cm vannstand, litt mangroverøtter, stillestående vann og med varmekolbe.

Jeg har en 54 liter, som jeg nettopp har ordnet istand. Men problemet akkurat nå er at jeg ikke finner varmekolben. :o Jeg vet at jeg har en, men finner den ikke. :S

Så da er spørsmålet mitt:
Er det sånn at varmekolber stiller seg inn automatisk, etter temperaturen i vannet? Har den et termometer, og vil stille seg etter denne, eller vil den varme som det den eventuelt er "innstilt" som på fabrikken?

Jeg har en juwel varmekolbe liggende, brukt i en 240 liter. Er det mulig å bruke denne, selv om den egentlig er ment for 240 liter?

test den i en bøtte eller noe, så ser du om den kobler ut på ønsket/korrekt temp
Det var lurt! Skal gjøre det
Varmekolber stiller ikke temperatur automatisk. De har vanligvis en pinne eller et hjul øverst som du vrir på for å stille inn temperaturen. Sjekk alltid med et termometer - ikke stol på tallene på varmekolben (hvis den har det). I et 54 liters akvarium vil vanligvis 50 watt være passe, men høyere wattstyrke vil bare bety at vannet når ønsket temperatur raskere.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap