"mangler" 2 -3 ancistruer i akvariet mitt. what to do??

Begynte med 6 voksne ancistruser - og talte i går bare 4. I dag fant jeg 3 eller 4. Dette er slett ikke små fisker. Mellom 9 og 12-13 cm. Smugkikket i går etter at lyset var av, og fant 4.

Men hvor er de andre da??

Om de er bak eller under røttene så ser jeg dem jo ikke. har ikke helt lyst å begynne å flytte for masse rundt på røttene heller. Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Skal jeg se om de dukker opp, eller må jeg til å lete? Vil jo tro at en sånn diger død fisk kanskje ville flyte opp??

Kommer ikke til å få se godt nok i bakkant.

Hvis noen er døde, blir de da spist opp, eller ligger de og forurenser akvariet?

Pleier å ha opptelling noen ganger i uken når de får mat.
ancistruser er sky. jeg så min kanskje ett par ganger i uka.
de er ekstreme på å gjemme seg bort
Prøv å skjær til en skive med squash eller agurk og fest den til en skje så den synker. Legg den nær frontruta så skal du se at de nok kommer frem etterhvert
Sånn er det med L-maller, det er vanskelig å se alle og vanskelig og holde oversikt over antallet. De kan være usynlige i månedsvis, for så å plutselig dukke opp fra intet.

Hvis en fisk har dødd i karet, vil de andre mallene spise den. De spiser fiskekjøtt, og tenker ikke på det som "en av sine egne".
Du må selv avgjøre om du skal vente litt til og forsøke å lokke dem frem med mat etter at lyset er slått av, eller om du skal endevende karet og ta ut alt.

Finn frem mat til mallene og en lommelykt til deg selv, og sett deg rolig foran akvariet uten å røre deg. Så fôrer du med f.eks. squash-skiven eller agurkskiven (tre en teskje inn så den synker) noen minutter etter at du har slått av lyset. Sitt helt rolig og vent. Når du syns du skimter mange maller nok i mørket, kan du slå på lommelykten og kjapt lyse over bunnen rundt maten. Begynner mallene å stikke av pga lyset, slår du av lommelykta og venter litt til, sånn at de får begynt å spise skikkelig før du lyser igjen for å telle dem.
Noen ganger er det enklere å se inn gjennom sideglasset og telle derfra (når agurkskiven ligger midt foran inntil frontglasset).
En gang for lenge siden opplevde jeg også noe liknende. Da var ancistrusen borte i flere uker, og til slutt måtte jeg bare slå meg til ro med tanken at den bare var blitt borte, på et eller annet mystisk vis...

Men plutselig en dag, helt uten forvarsel, var den fremme igjen.
Inaktiv bruker
Det har jeg opplevd med ancistrus og Platy :P
ancistrusen fant jeg inne i filteret en uke etter på, Lever i beste vellgående i dag.
Og platy hannen ble borte, men PLOPP! Så va han der
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap